Marknadsföring i en digital omgivningPoäng (5 sp)
Kod: FEK22ÅDM01
Poäng
5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan skapa en digital marknadsföringsstrategi och plan
- kan skapa digitalt innehåll
- känner till grunderna för hur man mäter och analyserar effekten av marknadsföringen i digitala kanaler.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- teoretisk aspekt på digital marknadsföringsstrategi och -plan
- grunder i SEO och Analytics
- innehållsmarknadsföring
- uppdrag inom digital marknadsföring
- marknadsföring och hantering  av evenemang digitalt
Förkunskapskrav
Marknadsföringens grunder
Anmälningstid
30.11.2024 - 31.01.2025
Tajmning
06.01.2025 - 28.02.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
 
Lärare
- Håkan Sourander
 
Grupper
- 
                        INF23F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2023
 - 
                        INF24F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2024
 
Lärandemål
Studerande:
- kan skapa en digital marknadsföringsstrategi och plan
- kan skapa digitalt innehåll
- känner till grunderna för hur man mäter och analyserar effekten av marknadsföringen i digitala kanaler.
Innehåll
- teoretisk aspekt på digital marknadsföringsstrategi och -plan
- grunder i SEO och Analytics
- innehållsmarknadsföring
- uppdrag inom digital marknadsföring
- marknadsföring och hantering  av evenemang digitalt
Tid och plats
Online enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Digital marketing strategy : an integrated approach to online marketing 2022
The digital marketing handbook : deliver powerful digital campaigns 2022
Marketing 5.0 : technology for humanity 2021
Marketing 4.0 : moving from traditional to digital 2017
Digital Marketing for Dummies 2020
Digital marketing : a practical approach 2018
The SAGE handbook of digital marketing 2022
The art of digital marketing : the definitive guide to creating strategic, targeted, and measurable online campaigns 2016
Undervisningsmetoder
Workshops
Föreläsningar
Läsning
Grupparbeten
Projekt
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Ingen närvaro
Ogjorda prestationer
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Betydelsen av den teoretiska grunden framgår inte eller används knapphändigt.  
Facklitteratur har använts ensidigt och inkonsekvent samt det finns brister i tillförlitligheten. 
Källmaterial (inkl. facklitteratur) används utan motivering och begränsat.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår inte eller är bristfälliga.
Det kritiska tänkandet saknas eller är svagt.
Arbete i grupp medför svårigheter.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den teoretiska grunden framgår tydligt och stöder det som ska ges svar på.
Facklitteraturen är tillförlitlig, mångsidigt, ändamålsenlig och konsekvent.
Källmaterialet (inkl. facklitteratur) är mångsidigt men används aningen okritiskt och utan att till alla delar motiveras.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår och är relevanta.
Det kritiska tänkandet är på en god nivå.
Arbete i grupp går enkelt och ett mervärde ges till gruppen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den teoretiska grunden framgår tydligt, är logisk och bildar en utmärkt helhet.
Facklitteraturen är senaste nytt, tillförlitlig, mångsidigt, ändamålsenlig och konsekvent.
Källmaterialet (inkl. facklitteratur) är mångsidigt, används kritiskt och motiveras väl.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår och förklaras på ett utmärkt sätt och är mycket relevanta.
Det kritiska tänkandet är på en hög nivå.
Arbete i grupp går enkelt, ett stort ansvar tas och ett stort mervärde ges till gruppen.
Förkunskapskrav
Marknadsföringens grunder
Anmälningstid
01.12.2023 - 19.01.2024
Tajmning
01.01.2024 - 28.04.2024
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
 
Lärare
- Laura Johansson
 
Grupper
- 
                        FEK22D-ÅTradenom (YH), h22, dagstudier, Åbo
 
Lärandemål
Studerande:
- kan skapa en digital marknadsföringsstrategi och plan
- kan skapa digitalt innehåll
- känner till grunderna för hur man mäter och analyserar effekten av marknadsföringen i digitala kanaler.
Innehåll
- teoretisk aspekt på digital marknadsföringsstrategi och -plan
- grunder i SEO och Analytics
- innehållsmarknadsföring
- uppdrag inom digital marknadsföring
- marknadsföring och hantering  av evenemang digitalt
Tid och plats
Online höstterminen 2023, kursstart 23.10.2023.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial tilldelas under kursens gång. Rekommenderad litteratur meddelas vid kursstart.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och inlämningsuppgifter
Grupparbeten
Projektplan, -rapport och presentation
Faktastudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamensdatum meddelas vid kursstart.
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 h inkluderande undervisning, övningsarbeten och litteraturstudier.
Tilläggsuppgifter för studerande
- studerande känner till aktuell teknik och kan utnyttja digitala kanaler för att nå målgrupperna i den digitala verksamhetsmiljön.
- kan utforma sitt budskap rätt beroende på använd kanal.
- känner till grunderna för hur man mäter och analyserar effekten av marknadsföringen i digitala kanaler.
- vet hur man bygger upp digital marknadsföring på ett lönsamt sätt.
- kan skapa nätverk i en digital miljö.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Studerande känner till grundbegrepp inom digital marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
Studerande har grundläggande kännedom om olika områden inom digital marknadsföring.
Studerande känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.
Förkunskapskrav
Marknadsföringens grunder
Anmälningstid
15.06.2023 - 22.10.2023
Tajmning
23.10.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
 
Lärare
- Kajsa From
 
Lärare
Anna-Lena Berglund
Grupper
- 
                        ÖH23FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
 
Lärandemål
Studerande:
- kan skapa en digital marknadsföringsstrategi och plan
- kan skapa digitalt innehåll
- känner till grunderna för hur man mäter och analyserar effekten av marknadsföringen i digitala kanaler.
Innehåll
- teoretisk aspekt på digital marknadsföringsstrategi och -plan
- grunder i SEO och Analytics
- innehållsmarknadsföring
- uppdrag inom digital marknadsföring
- marknadsföring och hantering  av evenemang digitalt
Tid och plats
Online höstterminen 2023, kursstart 23.10.2023.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial tilldelas under kursens gång. Rekommenderad litteratur meddelas vid kursstart.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och inlämningsuppgifter
Grupparbeten
Projektplan, -rapport och presentation
Faktastudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamensdatum meddelas vid kursstart.
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 h inkluderande undervisning, övningsarbeten och litteraturstudier.
Tilläggsuppgifter för studerande
- studerande känner till aktuell teknik och kan utnyttja digitala kanaler för att nå målgrupperna i den digitala verksamhetsmiljön.
- kan utforma sitt budskap rätt beroende på använd kanal.
- känner till grunderna för hur man mäter och analyserar effekten av marknadsföringen i digitala kanaler.
- vet hur man bygger upp digital marknadsföring på ett lönsamt sätt.
- kan skapa nätverk i en digital miljö.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Studerande känner till grundbegrepp inom digital marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
Studerande har grundläggande kännedom om olika områden inom digital marknadsföring.
Studerande känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.
Förkunskapskrav
Marknadsföringens grunder