Hoppa till innehåll

Datadrivet beslutsfattandePoäng (5 sp)

Kod: DL2303

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Att utrusta studeranden med förståelse och metoder för beslutsfattande i affärs- och ledarskapssammanhang. Identifiera, analysera och utvärdera en organisations interna och externa data för att underlätta en mer robust beslutsprocess. Att tillhandahålla metoder för att både hantera och dra nytta av data. Att introducera Excel-verktyg som används för både prediktiv och preskriptiv analys.

Studieperiodens (kursens) innehåll

• Beslutsfattande baserat på kvantitativa data
• Mervärdet av data och dataanalys
• En organisations eller ett företags informationsflöde: marknad, affärer, kunder, makroflöden
• Hur man samlar in, validerar, beskriver, analyserar och tolkar data
• Beskrivande, prediktiva och preskriptiva beslutsmodeller

Förkunskapskrav

Dataanalytik

Läromaterial

Business Analytics: Communicating with numbers. Jaggia et. al., McGraw-Hill (2021)
Material via kursens Moodlesida

Anmälningstid

02.12.2023 - 22.01.2024

Tajmning

01.01.2024 - 10.03.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Suomi
Lärare
  • Mats Braskén
  • Ray Pörn

Lärandemål

Att utrusta studeranden med förståelse och metoder för beslutsfattande i affärs- och ledarskapssammanhang. Identifiera, analysera och utvärdera en organisations interna och externa data för att underlätta en mer robust beslutsprocess. Att tillhandahålla metoder för att både hantera och dra nytta av data. Att introducera Excel-verktyg som används för både prediktiv och preskriptiv analys.

Innehåll

• Beslutsfattande baserat på kvantitativa data
• Mervärdet av data och dataanalys
• En organisations eller ett företags informationsflöde: marknad, affärer, kunder, makroflöden
• Hur man samlar in, validerar, beskriver, analyserar och tolkar data
• Beskrivande, prediktiva och preskriptiva beslutsmodeller

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Dataanalytik