Datadrivet beslutsfattandePoäng (5 sp)
Kod: DL2303
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Att utrusta studeranden med förståelse och metoder för beslutsfattande i affärs- och ledarskapssammanhang. Identifiera, analysera och utvärdera en organisations interna och externa data för att underlätta en mer robust beslutsprocess. Att tillhandahålla metoder för att både hantera och dra nytta av data. Att introducera Excel-verktyg som används för både prediktiv och preskriptiv analys.
Studieperiodens (kursens) innehåll
• Beslutsfattande baserat på kvantitativa data
• Mervärdet av data och dataanalys
• En organisations eller ett företags informationsflöde: marknad, affärer, kunder, makroflöden
• Hur man samlar in, validerar, beskriver, analyserar och tolkar data
• Beskrivande, prediktiva och preskriptiva beslutsmodeller
Förkunskapskrav
Dataanalytik
Läromaterial
Business Analytics: Communicating with numbers. Jaggia et. al., McGraw-Hill (2021)
Material via kursens Moodlesida
Anmälningstid
02.12.2023 - 22.01.2024
Tajmning
01.01.2024 - 10.03.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Suomi
Lärare
- Mats Braskén
- Ray Pörn
Lärandemål
Att utrusta studeranden med förståelse och metoder för beslutsfattande i affärs- och ledarskapssammanhang. Identifiera, analysera och utvärdera en organisations interna och externa data för att underlätta en mer robust beslutsprocess. Att tillhandahålla metoder för att både hantera och dra nytta av data. Att introducera Excel-verktyg som används för både prediktiv och preskriptiv analys.
Innehåll
• Beslutsfattande baserat på kvantitativa data
• Mervärdet av data och dataanalys
• En organisations eller ett företags informationsflöde: marknad, affärer, kunder, makroflöden
• Hur man samlar in, validerar, beskriver, analyserar och tolkar data
• Beskrivande, prediktiva och preskriptiva beslutsmodeller
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Dataanalytik