Hoppa till innehåll

Välfärdspolitik och samhällelig påverkanPoäng (5 sp)

Kod: SHV22UL02

Poäng

5 sp

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare

Studieperiodens (kursens) innehåll

Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, nöjaktig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

02.12.2025 - 31.12.2025

Tajmning

01.01.2026 - 31.07.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare

Johanna Wikgren-Roelofs

Grupper
  • SHV25H-Å
    Social- och hälsovård, h25, högre yh, Åbo
  • SHV25H-V
    Social- och hälsovård, h25, högre yh,Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare

Innehåll

Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling

Tid och plats

Onlineföreläsning: 26.3, 10.4, 24.4 (kl 8.15-11.30).
Onlineseminarium: 22.5 (kl 8.15-15).

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Institutet för hälsa och välfärd (THL). (u.å). Ledning av klientdelaktighet inom social- och hälsovårdstjänster (online)
- Kamali, M. & Jönsson, J.H. 2018. Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work.
- Nygård, M. 2024. Socialpolitik i Norden. En introduktion.
- Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. Socialpolitiska reformer i Västeuropa på 2000-talet.
- Saari, J. 2023. Welfare state in a fair society? Post-industrial Finland as a case study. In J. Saari (Ed.), Experiencing society and the lived welfare state. Palgrave Macmillan.
- Social- och hälsovårdministeriet. 2024. De riksomfattande målen för ordnandet av social- och hälsovården. (online)
- Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Hållbar välfärd: Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden. (online)
- Wolmesjö, M. & Solli, R. (red). 2021. Framtidens välfärd.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar (Teams) inkl. gruppdiskussioner, examinationsuppgifter och litteraturstudier (självstudier), slutseminarium

Praktik- och arbetslivssamarbete

Intervjuer med tjänsteman inom social- och hälsovårdsområdet och/eller med en aktiv politiker inom ett välfärdsområde.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

De två examinationsuppgifterna inlämnas enligt tidtabell/deadlines som finns angivna på kursens sida i Moodle. Studerande kan komplettera och/eller höja vitsord inom 1 månad efter bedömning med avseende på en eller flera av de uppgifter som lämnats in under kursens gång. Bedömningen av en uppgift sker inom tre veckor efter deadline.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp, motsvarande ca 135h arbete för studerande (självstudier, skriftliga uppgifter, undervisning, seminarium). Tidsanvändningen inkluderar tre skrifliga uppgifter, tre onlineföreläsningar (3 x 3h) och ett onlineseminarium (5h).

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursens Moodle-sida öppnar senast en vecka före kursstarten.

AI i examinationsuppgifter kan användas för att strukturera eller få tips gällande upplägget av innehåll i de olika uppgifterna. Att använda AI för att skriva själva innehållet/texten i examinationsuppgifterna kommer däremot att tolkas som fusk. Användningen av AI kan därför påverka bedömningen.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Förhandsuppgifter (2 sp):
a) Medieövervakning av social- och hälsovårdsfrågor, deadline 9.4.
b) Rapport över delaktighet i vård och omsorg, deadline 23.4.
Närmare instruktioner finns på kursens Moodle-sida.

Uppsats (3 sp):
Nordiska välfärdsmodellen i jämförelse med andra välfärdsmodeller, den finländska välfärdsstatens utmaningar och framtidsutsikter (litteraturstudier, skriftlig uppgift, presentationer på slutseminarium).
Deadline 21.5. Närmare instruktioner finns på kursens Moodle-sida.

Slutbedömningen av kursen baseras på medeltalet av vitsorden som erhålls för de inlämnade uppgifterna (skala 1-5 på båda uppgifter).

Underkänd (0)

Studerande har inte lämnat in alla examinationsuppgifter. Uppgifter följer inte anvisningar. Inlämnade examinationsuppgifter är synnerligen knapphändiga eller inkompletta.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har lämnat in alla examinationsuppgifter, men uppgifterna är knapphändiga eller innehåller flera brister. Följer anvisningar endast delvis. Visar begränsad förståelse för innehållet, analysen är ytlig och argumentationen svag. Referenser och exempel är få eller otydliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Uppgifterna är kompletta och följer anvisningar i huvudsak. Visar god förståelse av centrala begrepp och förmåga till analys, även om djupet varierar. Argumentation är tydlig och stöds av relevanta exempel och referenser. Språk och struktur är fungerande, med mindre brister på nivå 3 och väl genomarbetat på nivå 4.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Uppgifterna är fullständiga, välstrukturerade och följer anvisningar noggrant. Visar mycket god förståelse och förmåga till kritisk analys. Argumentation är väl underbyggd med relevanta exempel och korrekta referenser. Språk och presentation av innehållet är mycket välformulerade.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 24.01.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Strandell-Laine
  • HYH Hälsa och Välfärd
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare

Innehåll

Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling

Tid och plats

Se schema.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bakgrundsmaterial, litteratur och sakkunnigintervjuer enligt lärares anvisningar (föreläsningar och Moodle).

Undervisningsmetoder

Föreläsningar (Teams), diskussioner i grupp, examinationsuppgifter och litteraturstudier (självstudier)

Praktik- och arbetslivssamarbete

Intervjuer med tjänsteman inom social- och hälsovårdsområdet, yrkesverksam journalist och/eller med en aktiv politiker.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:

1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion

Samtliga examinationsuppgifter inlämnas före kursens avslut.

Efter bedömning kan studerande komplettera och/eller höja vitsord inom 1 månad efter bedömning med avseende på en eller flera av de uppgifter som lämnats in under kursens gång.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp, motsvarande ca 135h arbete för studerande. Tidsanvändningen inkluderar 9h föreläsningar samt självstudier (litteratur och examinationsuppgifter).

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion

Slutbedömningen av kursen baseras på totala antalet poäng som erhålles för inlämnade uppgifter.

Underkänd (0)

Studerande har inte lämnat in alla examinationsuppgifter.
Uppgifter förljer inte anvisningar.
Inlämnade examinationsuppgifter är synnerligen knapphändiga eller inkompletta.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Se uppgifter om studieperioden.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Se uppgifter om studieperioden.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Se uppgifter om studieperioden.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2023 - 30.10.2024

Tajmning

07.03.2024 - 31.05.2024

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Strandell-Laine
  • HYH Hälsa och Välfärd
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV23HD-V
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV23HD-Å
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare

Innehåll

Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling

Tid och plats

Se schema.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bakgrundsmaterial, litteratur och sakkunnigintervjuer enligt lärares anvisningar (föreläsningar och Moodle).

Undervisningsmetoder

Föreläsningar (Teams), diskussioner i grupp, examinationsuppgifter, inkl. intervjuer och litteraturstudier (självstudier)

Praktik- och arbetslivssamarbete

Intervjuer med tjänsteman inom social- och hälsovårdsområdet, yrkesverksam journalist och/eller med en aktiv politiker.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:

1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion

Samtliga examinationsuppgifter inlämnas före kursens avslut.

Efter bedömning kan studerande komplettera och/eller höja vitsord inom 1 månad efter bedömning med avseende på en eller flera av de uppgifter som lämnats in under kursens gång.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp, motsvarande ca 135h arbete för studerande. Tidsanvändningen inkluderar 9h föreläsningar samt självstudier (litteratur och examinationsuppgifter).

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion

Slutbedömningen av kursen baseras på totala antalet poäng som erhålles för inlämnade uppgifter.

Underkänd (0)

Studerande har inte lämnat in alla examinationsuppgifter.
Uppgifter förljer inte anvisningar.
Inlämnade examinationsuppgifter är synnerligen knapphändiga eller inkompletta.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Se uppgifter om studieperioden.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Se uppgifter om studieperioden.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Se uppgifter om studieperioden.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.07.2022 - 31.07.2022

Tajmning

28.10.2022 - 15.01.2023

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Ghita Bodman
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV22HD-V
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV22HD-Å
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare

Innehåll

Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav