Hoppa till innehåll

Från organisationsstrategi till kommunikationsstrategiPoäng (5 sp)

Kod: KL25KL01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
• Kan utföra en grundlig analys av den nuvarande situationen och organisationsstrategin för att definiera målet med kommunikationsarbetet och koppla till kommunikationsstrategin.
• Kan göra en positionering för kommunikationen på basen av konkurrentanalys.
• Vet hur man analyserar externa faktorer som påverkar kommunikationen, såsom nya trender, politiska eller juridiska förändringar.
• Kan identifiera och analysera sin målgrupp samt dela in marknaden i mindre segment.
• Vet hur man skapar en detaljerad handlingsplan som inkluderar aktiviteter, kanalval, innehåll, tidsplan och budget.
• Känner till hur man kan använda AI i kommunikationsarbetet.
• Kan följa upp och utvärdera effektiviteten av kommunikationsstrategin.

Studieperiodens (kursens) innehåll

• Grundläggande teorierna bakom effektiv kommunikation
• Processen mellan strategi och kommunikationsstrategi
• Kommunikationsplan som inkluderar både traditionella och digitala kanaler
• Kommunikationsanalyser och positioneringsövningar
• Målgruppsanalyser
• Mätare och resultatanalyser
• Använding av AI inom kommunikationsplanering

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

01.08.2025 - 18.09.2025

Tajmning

19.09.2025 - 21.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Laura Johansson
Grupper
  • KL25H-Å
    Kommunikationsledning, 2025

Lärandemål

Studerande
• Kan utföra en grundlig analys av den nuvarande situationen och organisationsstrategin för att definiera målet med kommunikationsarbetet och koppla till kommunikationsstrategin.
• Kan göra en positionering för kommunikationen på basen av konkurrentanalys.
• Vet hur man analyserar externa faktorer som påverkar kommunikationen, såsom nya trender, politiska eller juridiska förändringar.
• Kan identifiera och analysera sin målgrupp samt dela in marknaden i mindre segment.
• Vet hur man skapar en detaljerad handlingsplan som inkluderar aktiviteter, kanalval, innehåll, tidsplan och budget.
• Känner till hur man kan använda AI i kommunikationsarbetet.
• Kan följa upp och utvärdera effektiviteten av kommunikationsstrategin.

Innehåll

• Grundläggande teorierna bakom effektiv kommunikation
• Processen mellan strategi och kommunikationsstrategi
• Kommunikationsplan som inkluderar både traditionella och digitala kanaler
• Kommunikationsanalyser och positioneringsövningar
• Målgruppsanalyser
• Mätare och resultatanalyser
• Använding av AI inom kommunikationsplanering

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga