Hoppa till innehåll

Avancerad klinisk vårdPoäng (5 sp)

Kod: SHV22AK05

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan handla patienters/klienters hälso- och sjukdomstillstånd, genom adekvat anamnes, statusbedömning och behandling
- kan undervisa och handleda patienter/klienter
- kan skapa och uppehålla effektiva relationer med patienter/klienter och kolleger
- kan klarlägga den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesroll

Studieperiodens (kursens) innehåll

Avancerad klinisk vård

Förkunskapskrav

SHV18AK01, Den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesparadigm
SHV14AK02, Anatomi och patofysiologi
SHV14AK03, Klinisk bedömning och förverkligande av vård
SHV14AK04, Klinisk farmakologi

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande:
Arbetar planmässigt och har en noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har avancerade kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på avancerad nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

15.06.2024 - 31.12.2024

Tajmning

01.01.2025 - 31.07.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Rika Levy-Malmberg
Lärare

Rika Levy-Malmberg

Grupper
  • SHV23HD-V
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV23HD-Å
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan handla patienters/klienters hälso- och sjukdomstillstånd, genom adekvat anamnes, statusbedömning och behandling
- kan undervisa och handleda patienter/klienter
- kan skapa och uppehålla effektiva relationer med patienter/klienter och kolleger
- kan klarlägga den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesroll

Innehåll

Avancerad klinisk vård

Tid och plats

Autumn 25

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Alotaibi T, Al Anizi CA. The impact of advanced nurse practitioner (ANP) role on adult patients with cancer: A quantitative systematic review. Appl Nurs Res. 2020 Dec;56:151370. doi: 10.1016/j.apnr.2020.151370.
Buckley L, Robertson S, Wilson T, Sharpless J, Bolton S. The Role of the Specialist Nurse in Gynaecological Cancer. Curr Oncol Rep. 2018 Sep 11;20(10):83. doi: 10.1007/s11912-018-0734-6.
Craswell A, Dwyer T. Reasons for choosing or refusing care from a nurse practitioner: Results from a national population-based survey. J Adv Nurs. 2019 Dec;75(12):3668-3676. doi: 10.1111/jan.14176.
Heale R, Rietze L, Hill L, Roles S. Development of Nurse Practitioner Competencies for Advance Care Planning. J Hosp Palliat Nurs. 2018 Apr;20(2):166-171. doi: 10.1097/NJH.0000000000000425.
Jackson A, Carberry M. The advance nurse practitioner in critical care: a workload evaluation. Nurs Crit Care. 2015 Mar;20(2):71-7. doi: 10.1111/nicc.12133.
Townsend K, Johnson KS, Jones S, Spurlock A. Nurse Practitioner's Confidence and Competence of Advance Directives: The Benefits of an Educational Program. Hosp Top. 2023 May 2:1-7. doi: 10.1080/00185868.2023.2201693. Epub ahead of print.
You are allowed to find other articles but don’t forget to add the list of articles you have used in the end of your work.

Undervisningsmetoder

Föreläsning och seminarium

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

se Moodle

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Seminarium är obligatoriskt

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp=27 timar

Tilläggsuppgifter för studerande

instruktion för uppgiften och målen ges i den första föreläsningen

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande:
Arbetar planmässigt och har en noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har avancerade kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på avancerad nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

0.5

Underkänd (0)

Uppnådde inte någon av kriterierna i uppgiftskravet (se i Moodle)

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Har en ytlig kunskap om ämnet, poängterar, gör svaga intervjuer och svag analys av resultaten

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Har goda kunskaper i ämnet, genomför en respektabel och värdefull intervju, analysen och resultatpresentationen gav god kunskap om ämnet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Visar en fördjupad kunskap, processen att samla in data och resultatpresentationen ökar kunskapen och förståelsen

Förkunskapskrav

SHV18AK01, Den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesparadigm
SHV14AK02, Anatomi och patofysiologi
SHV14AK03, Klinisk bedömning och förverkligande av vård
SHV14AK04, Klinisk farmakologi

Anmälningstid

01.12.2023 - 26.02.2024

Tajmning

01.01.2024 - 05.04.2024

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

40 % Kontaktundervisning, 60 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Daniel Nenonen
  • Rika Levy-Malmberg
Lärare

Rika Levy-Malmberg

Grupper
  • SHV22HD-V
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV22HD-Å
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan handla patienters/klienters hälso- och sjukdomstillstånd, genom adekvat anamnes, statusbedömning och behandling
- kan undervisa och handleda patienter/klienter
- kan skapa och uppehålla effektiva relationer med patienter/klienter och kolleger
- kan klarlägga den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesroll

Innehåll

Avancerad klinisk vård

Tid och plats

Våren 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Alotaibi T, Al Anizi CA. The impact of advanced nurse practitioner (ANP) role on adult patients with cancer: A quantitative systematic review. Appl Nurs Res. 2020 Dec;56:151370. doi: 10.1016/j.apnr.2020.151370.
Buckley L, Robertson S, Wilson T, Sharpless J, Bolton S. The Role of the Specialist Nurse in Gynaecological Cancer. Curr Oncol Rep. 2018 Sep 11;20(10):83. doi: 10.1007/s11912-018-0734-6.
Craswell A, Dwyer T. Reasons for choosing or refusing care from a nurse practitioner: Results from a national population-based survey. J Adv Nurs. 2019 Dec;75(12):3668-3676. doi: 10.1111/jan.14176.
Heale R, Rietze L, Hill L, Roles S. Development of Nurse Practitioner Competencies for Advance Care Planning. J Hosp Palliat Nurs. 2018 Apr;20(2):166-171. doi: 10.1097/NJH.0000000000000425.
Jackson A, Carberry M. The advance nurse practitioner in critical care: a workload evaluation. Nurs Crit Care. 2015 Mar;20(2):71-7. doi: 10.1111/nicc.12133.
Townsend K, Johnson KS, Jones S, Spurlock A. Nurse Practitioner's Confidence and Competence of Advance Directives: The Benefits of an Educational Program. Hosp Top. 2023 May 2:1-7. doi: 10.1080/00185868.2023.2201693. Epub ahead of print.
You are allowed to find other articles but don’t forget to add the list of articles you have used in the end of your work.

Undervisningsmetoder

Föreläsning och seminarium

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

se Moodle

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Seminarium är obligatoriskt

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp=27 timar

Tilläggsuppgifter för studerande

instruktion för uppgiften och målen ges i den första föreläsningen

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande:
Arbetar planmässigt och har en noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har avancerade kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på avancerad nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

0.5

Underkänd (0)

Uppnådde inte någon av kriterierna i uppgiftskravet (se i Moodle)

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Har en ytlig kunskap om ämnet, poängterar, gör svaga intervjuer och svag analys av resultaten

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Har goda kunskaper i ämnet, genomför en respektabel och värdefull intervju, analysen och resultatpresentationen gav god kunskap om ämnet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Visar en fördjupad kunskap, processen att samla in data och resultatpresentationen ökar kunskapen och förståelsen

Förkunskapskrav

SHV18AK01, Den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesparadigm
SHV14AK02, Anatomi och patofysiologi
SHV14AK03, Klinisk bedömning och förverkligande av vård
SHV14AK04, Klinisk farmakologi