Social- och hälsovårdsområdet, högre yh 2026: Planering 2026
Kod: HYH26-SHV
Bioanalytiker (högre YH)
Hälsovårdare (högre YH)
Barnmorska (högre YH)
Röntgenskötare (högre YH)
Socionom (högre YH)
Beskrivning
Masterutbildningen i social- och hälsovård (90 sp) ger möjlighet att utveckla både den egna ledarskapskompetensen och expertkunnande för att kunna utveckla en interprofessionell social- och hälsovård. Agendan för hållbar utveckling 2030 har implementerats i läroplanen som lärandemål.
Utbildningen består av fördjupade yrkesstudier, valfria studier (ej i profileringen avancerad klinisk vård) och examensarbete. Fördjupade yrkesstudier består av profileringsspecifika studier och gemensamma studier. Gemensamma studierna (30 sp) för samtliga profileringar syftar till att studerande skapar engagemang för ett professionellt självledarskap och livslångt lärande, samt kan leda personer, arbetsgrupper och förändringsarbete och tillämpa ett vetenskapligt, evidensbaserat, hållbart och etiskt förhållningssätt i sitt dagliga arbete inom social- och hälsovård. En tredjedel av studierna (30 sp) består av ett eget arbetslivsförankrat examensarbete. Det fungerar ofta som en bro mellan studier och arbetsliv och ger studerande möjlighet att tillämpa teoretiska modeller på praktiska problemställningar, utvecklingsaspekten betonas. Examensarbetet blir en del av studerandes personliga kompetensprofil och det kan bestå av interna och/eller externa beställningsarbeten, samarbetsprojekt eller övriga arbetslivsrelaterade arbeten.
Studiernas centrala innehåll för profileringen utveckling och ledarskap är en fördjupning i utveckling och ledarskap inom social- och hälsovård i syfte att ge studerande beredskap att leda personer, arbetsgrupper och arbetssamfund inom social- och hälsovård, samt beredskap att leda hållbart förändringsarbete.
Studiernas centrala innehåll för profileringen avancerad klinisk vård är en fördjupning i avancerad klinisk vård i syfte att ge studerande beredskap att självständigt och i samarbete med vårdteamet kunna identifiera, bedöma och utvärdera patienters vårdbehov, kunna göra en strukturerad klinisk undersökning av patienter samt kritiskt analysera och utvärdera patientens vårdbehov. Vidare är syftet att ge beredskap för att kritiskt analysera hur sjukdomstillstånd kan påverka en patients mottaglighet för nyttiga och skadliga effekter av läkemedelsbehandling och att identifiera hälsoproblem som beror på läkemedelsbiverkningar och -samverkan.
Det centrala innehållet för profileringen bioanalytik är en fördjupning i avancerad klinisk laboratorievetenskap i syfte att ge studerande möjligheter till expertuppgifter.
Det centrala innehållet för profileringen radiografi och strålbehandling är en fördjupning av säkerhet och kvalitet i området i syfte att ge studerande möjligheter till expertuppgifter.
Välj mellan tajmning, struktur eller strukturerande vyn
Visa tajmningar för studier efter läsår, termin eller period
Kod | Kursnamn | Poäng (sp) | 2026-2027 | 2027-2028 | Höst 2026 | Vår 2027 | Höst 2027 | Vår 2028 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 5. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
FÖRDJ-1020 |
FÖRDJUPADE YRKESSTUDIER
(Välj alla) |
135 | ||||||||||||||||
SHV25-1002 |
Ledarskap inom social- och hälsovården
(Välj alla) |
15 | ||||||||||||||||
SHV25LE01 | Ledarskap för framtidens social- och hälsovårdstjänster | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||
SHV25LE02 | Förändringsledarskap | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
SHV22FU-1020 |
Forskning och utveckling
(Välj alla) |
15 | ||||||||||||||||
SHV22FU01 | Kunskaps- och verksamhetsutveckling | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
SHV25FU02 | Forskningsmetodik | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | |||||||
SHV22UL-1020 |
Utveckling och ledarskap
(Välj alla) |
25 | ||||||||||||||||
SHV22UL01 | Organisationsteori och strategiskt arbete | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
SHV22UL02 | Välfärdspolitik och samhällelig påverkan | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
SHV22UL03 | Budgetering, strategisk ledning och uppföljning | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
SHV22UL04 | Personalresurser och operativt ledarskap | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
HCS24EB03 | Systematiskt kvalitetsarbete | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
SHV22AK-1014 |
Avancerade kliniska färdigheter
(Välj alla) |
30 | ||||||||||||||||
SHV22AK01 | Den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesparadigm | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
SHV22AK02 | Anatomi och patofysiologi | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
SHV22AK03 | Klinisk bedömning och förverkligande av vård | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||
SHV22AK04 | Klinisk farmakologi | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
SHV22AK05 | Avancerad klinisk vård | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
SHV22BA-1020 |
Bioanalytik
(Välj alla) |
30 | ||||||||||||||||
SHV24BA01 | Kontinuerlig kvalitetsförbättring i det kliniska laboratoriet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
SHV24BA02 | Nya metoder och teknologier i det kliniska laboratoriet | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
SHV24BA03 | Implementering av nya metoder i det kliniska laboratoriet | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
SHV24BA04 | Mentorskap och konsultation inom preanalytik och kliniska laboratorietjänster | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
SHV24BA05 | Expertis inom bioanalytik | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
SHV24BA06 | Datahantering inom bioanalytik | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
SHV22RS-1020 |
Klinisk radiografi och strålbehandling
(Välj alla) |
20 | ||||||||||||||||
SHV24RS01 | Utveckling av kvalitetsledning och säkerhetskultur | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
SHV24RS02 | Utveckling av patientcentrerad och patientsäker klinisk radiografi | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
SHV24RS03 | Utveckling av radiografisk bildbehandling, behandlingar och procedurer inom klinisk radiografi | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||
VAL-166 |
VALFRIA STUDIER
(Välj poäng: 10) |
0 - 10 | ||||||||||||||||
VAL-SHV1 | Valfri kurs | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
VAL-SHV2 | Valfri kurs | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||
HYH22-SHV-EXA-1044 |
EXAMENSARBETE
(Välj alla) |
30 | ||||||||||||||||
SHV19EXA03 | Examensarbete | 30 | 30 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Totalt | 90 | 90 | 90 | 35 | 55 | 60 | 30 | 17.5 | 17.5 | 18.7 | 18.7 | 18.7 | 30 | 30 | 10.1 | 10.1 | 10.1 |
Antalet studiepoäng kan variera från läsår till läsår och termin till termin beroende på hur valfria och alternativa studier har tajmats.