Hoppa till innehåll

Utveckling av radiografisk bildbehandling, behandlingar och procedurer inom klinisk radiografiPoäng (10 sp)

Kod: SHV24RS03

Poäng

10 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- kan utveckla optimeringsprocessen för patientdos och bildkvalitet inom klinisk radiografi
-kan beskriva och tillämpa principerna för motivering och optimering av undersökningar/behandlingar genom deras indikationer, procedurer och bildkvalitet
- kan tillämpa internationell, nationell och organisationsspecifik bästa praxis
- kan utvärdera och utveckla faktorer som är förknippade med bildkvalitet och patientens stråldos
- kan utveckla expertis inom dosoptimering

Studieperiodens (kursens) innehåll

Del a 5 sp: Kartläggning av befintlig situation
Del b 5 sp: Utveckling av praxis och utvärdering av utvecklingen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

15.06.2024 - 30.08.2024

Tajmning

01.08.2024 - 25.10.2024

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Katarina Vironen
Lärare

Katarina Vironen

Grupper
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan utveckla optimeringsprocessen för patientdos och bildkvalitet inom klinisk radiografi
-kan beskriva och tillämpa principerna för motivering och optimering av undersökningar/behandlingar genom deras indikationer, procedurer och bildkvalitet
- kan tillämpa internationell, nationell och organisationsspecifik bästa praxis
- kan utvärdera och utveckla faktorer som är förknippade med bildkvalitet och patientens stråldos
- kan utveckla expertis inom dosoptimering

Innehåll

Del a 5 sp: Kartläggning av befintlig situation
Del b 5 sp: Utveckling av praxis och utvärdering av utvecklingen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt föreläsarens anvisningar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav