Hoppa till innehåll

Organisationsteori och strategiskt arbetePoäng (5 sp)

Kod: SHV22UL01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan analysera social- och hälsovårdens organisationer och beakta samhällsutvecklingen
- kan förklara och undersöka huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledarskap
- kan analysera och tolka organisationen ur ett intressentperspektiv
- kan kritiskt granska förhållandet mellan etik, värderingar och ledarskap på olika nivåer i organisationen
- kan tillämpa och analysera aktuell, tvärvetenskaplig forskning inom ledarskapsområdet

Studieperiodens (kursens) innehåll

Organisationsteorier och deras utveckling relaterad till samhällsutvecklingen
Moderna organisationsteorier i dagens social- och hälsovård
Strategisk ledning och strategiskt tänkande i organisationen
Kreativa organisationer
LEAN
Organisationskultur
Etik och värderingar i organisationer
Aktuell tvärvetenskaplig forskning inom området

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

15.06.2024 - 13.11.2024

Tajmning

12.11.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 50

Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Jussi Reijonen
  • Camilla Strandell-Laine
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV23HD-V
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV23HD-Å
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan analysera social- och hälsovårdens organisationer och beakta samhällsutvecklingen
- kan förklara och undersöka huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledarskap
- kan analysera och tolka organisationen ur ett intressentperspektiv
- kan kritiskt granska förhållandet mellan etik, värderingar och ledarskap på olika nivåer i organisationen
- kan tillämpa och analysera aktuell, tvärvetenskaplig forskning inom ledarskapsområdet

Innehåll

Organisationsteorier och deras utveckling relaterad till samhällsutvecklingen
Moderna organisationsteorier i dagens social- och hälsovård
Strategisk ledning och strategiskt tänkande i organisationen
Kreativa organisationer
LEAN
Organisationskultur
Etik och värderingar i organisationer
Aktuell tvärvetenskaplig forskning inom området

Tid och plats

Hösten 2024
Nätkurs via Teams
Föreläsningar: 12.11, 26.11, 10.12 kl. 12.00-14.45
Seminarium obligatorisk närvaro

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Information finns i Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 9 h
Självstudier 126 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Alla uppgifter bör skrivas enligt Novias skrivanvisningar för examensarbeten.

Grunden för kursens examination utgörs av:
- Ett skriftliga individuellt inlämningsarbete, bedöms enligt 0-5
- Ett grupparbete, bedöms enligt 0-5

Feedback på uppgifterna fås genom bedömningskriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.

Underkänd (0)

Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav