Hoppa till innehåll

ForskningsmetodikPoäng (10 sp)

Kod: SHV16FU02

Poäng

10 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
Har fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper i kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder
Har tillägnat sig ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt i forsknings- och utvecklingsverksamhet
Kan genomföra ett aktuellt arbetslivsrelaterat utvecklingsprojekt

Studieperiodens (kursens) innehåll

Kvalitativa forskningsmetoder
Kvantitativa forskningsmetoder
Forskningsseminarier

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

11.06.2021 - 12.09.2021

Tajmning

30.08.2021 - 31.07.2024

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt
  • Åbo, Henriksgatan 7
  • Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Camilla Strandell-Laine
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV21HD-V
    Social- och hälsovård, h21, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV21HD-Å
    Social- och hälsovård, h21, högre yh, deltidsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
Har fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper i kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder
Har tillägnat sig ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt i forsknings- och utvecklingsverksamhet
Kan genomföra ett aktuellt arbetslivsrelaterat utvecklingsprojekt

Innehåll

Kvalitativa forskningsmetoder
Kvantitativa forskningsmetoder
Forskningsseminarier

Tid och plats

Del 1. Kvalitativa metoder, görs helt digitalt. Kursen finns på Moodle 30.8-31.12.2021. Studerande rekommenderas att göra kursen under höstterminen. Kursinfo (2h) vecka 35 + 4 x 2h onlinehandledningar under höster (datum meddelas senare).

Del 2. Kvantitativa metoder. Förverkligas genom föreläsningar, även på distans. Kursen finns på Moodle 10.1.-29.5.2022.
Det ordnas en obligatorisk närstudiedag med övningar i klass (SPSS), Närmare information om närstudiedagar finns på vårens schema i Moodle.Studerande rekommenderas att göra kursen under vårterminen.

Del 3. Metodseminarier, se schemat för metodseminarier och examensarbetsseminarie i Peppi/Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

LITTERATUR FÖR DEN KVALITATIVA DELEN AV KURSEN

Obligatorisk litteratur (i litteraturförteckningen finns förslag på böcker): studerande väljer en grundbok, en bok som handlar specifikt om den valda metoden (om det finns en sådan) samt Forskningsetiska delegationens publikationer.

Exempel på grundböcker:
- Ahrne, G. & Svensson, P. (red.). (2011). Handbok i kvalitativa metoder. Malmö: Liber.
- Bryman, A., 2002. Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B. (2008). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
- Henricson, M. (red.) (2012). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 (eller senare upplaga). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
- Jakobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Larsson, S., Lilja, J. & Mannheimer, K., 2005. Forskningsmetoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Lundahl, U. & Skärvad, P-H. (2011). (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
- Parahoo, K., 2006. Nursing Research. Principles, Process and Issues. Second Edition. New York: Palgrave Macmillan.
- Gibbs, G. R. & Flick, U. (2018). Analyzing qualitative data (Second edition.). Sage.

Böcker om specifika metoder:
- Coughlan, M., Cronin, P. & Ryan, F. 2013. Doing a literature review in nursing, health and social care. Los Angeles: SAGE Publications.
- Halkier, B. 2010. Fokusgrupper. Malmö: Liber.
- Johansson, A.(2005). Narrativ teori och metod. Lund: Studentlitteratur.
- Kvale, S., 1997. Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
- Larsson, S., Sjöblom, Y. & Lilja, J., 2008. Narrativa metoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Johansson, A. 2005. Narrativ teori och metod: med livsberättelsen i fokus. Lund: Studentlitteratur.
- Rönnerman, K. (red.), 2004. Aktionsforskning i praktiken - erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur.
- Vilkka, H. & Airaksinen, T. (2003). Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Pellervo-Seura ry.

Etik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- God forskningssed. 2017. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/analys-och-uppdrag/vi-analyserar-och-utvarderar/alla-publikationer/publikationer/2017-08-29-god-forskningssed.html
- Mäkinen, O., 2006. Tutkimusetiikan ABC. Helsinki: Tammi.
- Pietilä, A-M. & Länsimies-Antikainen, H. (toim.), 2008. Etiikkaa monitieteisesti. Pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopio: Kuopion Yliopisto, Hoitotieteen laitos. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-951-27-0130-8/urn_isbn_978-951-27-0130-8.pdf
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB
- What are Qualitative Research Ethics? (2012). Bloomsbury Academic.
_____________________________________________________________

LITTERATUR FÖR KURSENS KVANTITATIVA DEL

Barmark, M. & Djurfeldt, G., 2015. Statistisk verktygslåda - att förstå och förändra världen med siffror. Lund: Studentlitteratur.
Denscombe, M. 2018. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson, G., 2013. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Eliasson, A., 2013. Kvantitativ metod från början. Lund: Studentlitteratur.
Field, A., 2014. Discovering statistics using IBM SPSS Statistics. Germany: Mohn Media.
Holme, I.M. & Solvang, B.K. 1992 eller nyare upplaga. Forskningmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L., 2002. Praktisk statistik. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L., 1998 (eller nyare uppl.). Statistiska metoder. Lund: Studentlitteratur.
Wahlgren, L., 2012. SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur.
Widjeskog, Ö. 1995 eller nyare upplaga. Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik Ab.

Undervisningsmetoder

Kursen är uppdelad i tre separata delar; kvalitativa metoder (5 sp), kvantitativa metoder (3 sp) och metodseminarium (2 sp). Kvalitativa metoder, 5 sp, går som digital kurs alltid på hösterminen , och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på våren.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
KVALITATIVA METODER
Den kvalitativa delen av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kursen på Moodle är uppdelad i 5 moduler:

Modul 1: Introduktion. Diagnostiskt test på Moodle.

Modul 2: Datainsamling. Gruppuppgift. I gruppen väljer ni var sin datainsamlingsmetod som ni fördjupar er i, gör en liten undersökning där ni använder den valda metoden och presenterar detta för varandra enligt instruktionerna på Moodle. Dessutom ger ni feedback åt varandra gällande uppgiterna enligt instruktionerna på Moodle. Optimalt är att vara 3 personer i gruppen. När studerande inleder kursen går hen in på diskussionsforumet i modul två. Den första som går in startar en diskussionstråd, följande (1-2 studerande) svarar på den och bildar således en grupp. Den tredje eller fjärde som går in startar en ny diskussion och följande studerande svarar på den, osv.

Modul 3: Dataanalys: Individuell uppgift. Studerande väljer ett tema och formulerar en forskningsfråga. Hen söker 3 vetenskapliga artiklar och väljer en kvalitativ analysmetod. Studeranden svarar på sin forskningsfråga med innehållsanalys och presenterar analysprocessen samt resultat.

Modul 4: Etik, dataskydd och tillförlitlighet. Hemtentamen på Moodle.

Modul 5: Granskning av examensarbete. Studerande väljer ett högre YH-examensarbete inom den egna profileringen i Theseus (https://www.theseus.fi/). OBS utbildningarna heter lite olika i olika yrkeshögskolor. Studerande läser och bedömer examensarbetet enligt instruktioner och dokument som finns på moodle.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
KVANTITATIVA METODER
Denna del av kursen förverkligas under vårterminen, och närmare instruktioner för examinationen publiceras senare i Moodle. På basen av föreläsningar, dataövningar samt egna litteraturstudier sammanställer studerande en hemtentamensuppgift bestående av (a) en beskrivning av centrala begrepp och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder, samt (b) en statistik övningsuppgift med statistisk testning. Denna examinationsuppgift kan ersättas av en individualiserad övningsuppgift som relateras till studerandes examensarbete.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 30.8-31.12.2021. Modul 1 görs först, och studerande rekommenderas göra modulerna i den ordning de är upplagda på Moodle.
KVANTITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 10.01.-29.05.2022.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

KVALITATIVA METODER
Modul 1: diagnostiskt test (Moodle)
Modul 2: Skriftlig rapport (gruppuppgift) i form av en powerpoint med inbandat ljud till (instruktioner på Moodle) och kollegial feedback. I presentation ska ingå: beskrivning av metoden, när det lämpar sig att använda metoden, hur man går till väga, för- och nackdelar med metoden, beskrivning av den egna användningen av metoden (hur gjorde du, reflektioner kring vad som gick bra och vilka utmaningarna var). Den kollegiala feedbacken ges till de övriga medstuderandena i den egna gruppen enligt intstruktionerna på Moodle.
Modul 3: Individuell uppgift. Studerande analyserar 3 vetenskapliga artiklar med en kvalitativ analysmetod. Studeranden presenterar sin analysprosess samt resultat.
Modul 4: individuell hemtentamen på Moodle.
Modul 5: individuell analys och bedömning av ett högre YH-examensarbete enligt eget val (görs enligt instruktioner på Moodle)
________________________________________

KVANTITATIVA METODER
Hemtentamen alternativt en individualiserad övningsuppgift som anknyter till studerandes examensarbete
-----------------------------------------------------------------

METODSEMINARIER
Muntlig opponering och en skriftlig opponentberättelse av en examnesarbtsplan och ett färdigt exmanesarbete.

Studerandes tidsanvändning och belastning

KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)
Kursintroduktion: (kursinfo 2h + bekantning med kursens upplägg) + diagnostiskt självrättande test på Moodle (=examination) =10 h.
Datainsamling: Studerande arbetar i 3 personers grupper. Varje studerande väljer en datainsamlingsmetod som hen läser in sig på och använder för att samla in data enligt instruktioner på Moodle. Studerande bandar in en max. 10 minuter lång video där hen presenterar metoden. De övriga i gruppen bedömer de andras presentationer med hjälp av bedömningskriterier som finns i Moodle (=examination) = 40 h
Dataanalys: Studeranden väljer ett tema och formulerar en forskningsfråga. Hen söker 3 vetenskapliga artiklar och väljer en kvalitativ analysmetod. Studeranden svarar på sin forskningsfråga med innehållsanalys och presenterar analysprosessen samt resultat (=examination) = 40 h
Etik, dataskydd och tillförlitlighet: Hemtent i Moodle (=examination) = 25 h.
Examensarbete: Studerande söker, läser och analyserar 1 högre YH-lärdomsprov och granskar dem enligt kriterier som finns på Moodle, skriftlig rapport (=examination) = 20 h.

KVANTITATIVA METODER 3 sp = 81 timmar

METODSEMINARIER 2 sp = 54 timmar

Periodisering av innehållet

Kursen är indelad i tre delar: kvalitativ, kvantitativ, seminarier
Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under höstterminen 2021 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kvantitativa metoder (3 sp) avläggs under vårterminen 2022 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas delvis genom föreläsningar.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

KVALITATIVA METODER
Modul 1 bedöms enligt skalan godkänd/underkänd. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 bör det diagnostiska testet vara gjort.
Modulerna 2-5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 (viktning 30 %)
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt granska en studie
- förmåga att jämföra och kritiskt analysera datainsamlings- och användningsändamål
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- förmåga att ge konstruktiv feedback
Modul 3 (vikning 30 %)
- förmåga att formulera en forskningsfråga
- förmåga att söka vetenskapliga artiklar
- förmåga att använda en kvalitativ dataanalysmetod
- förmåga att presentera analysprocessen
- förmåga att presentera resultat av analysen (skriflig och visual presentation)
Modul 4 (viktning 20 %)
- kännedom grundläggande begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik, dataskydd och tillförlitlighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 5 (viktning 20 %)
- förmåga att analysera utgående från forskningsmetodisk litteratur och bedömningskriterier
- förmåga att bedöma det praktiska nyttovärdet
- förmåga att sammanfatta relevant data
- kritisk och konstruktiv reflektion

KVANTITATIVA METODER
Delkursen bedöms enligt skalan 0-5 på basen av:
- studerandes förmåga att återge och förstå centrala begrepp
- studerandes förmåga att kritiskt beskriva principerna för tillämpning av olika datainsamlings- och analysmetoder
- studerandes förmåga att genomföra en analys på basen av statistisk testning

Underkänd (0)

KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
MODUL 4:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna
Baserar sig inte på metodlitteratur.
---------------------
KVANTITATIVA METODER
Studerande har mycket bristfällig kunskap om centrala begrepp och tillvägagångssätt för datainsamling och -analys.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
MODUL 4:
Refererar begrepp och grundläggande principer
Baserar sig på metodlitteratur
---------------------
KVANTITATIVA METODER
Studerandes kunskap om kvantitativa begrepp och metoder är mycket grundläggande. Det finns brister ifråga om kännedomen om centrala begrepp och tillvägagångssätt för datainsamling och -analys.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
MODUL 4:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
---------------------
KVANTITATIVA METODER
Studerande påvisar god kunskap om kvantitativa begrepp och metoder. Studerande kan korrekt återge och använda centrala begrepp och tillvägagångssätt för datainsamling och -analys.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
MODUL 4:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
---------------------
KVANTITATIVA METODER
Studerande påvisar synnerligen god kunskap om kvantitativa begrepp och metoder. Studerande kan korrekt återge och använda centrala begrepp och tillvägagångssätt för datainsamling och -analys, samt även kritiskt bedöma deras användbarhet och begränsningar.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav