Hoppa till innehåll

Kunskaps- och verksamhetsutvecklingPoäng (5 sp)

Kod: SHV16FU01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
Förstår och kan analysera kunskapsutvecklingen inom social- och/eller hälsovårdsområdet ur vetenskapsteoretiska perspektiv
Kan värdera och kritiskt granska utvecklings- och forskningsresultat inom det egna området, och bidra till en forskningsbaserad utveckling av egen verksamhet

Studieperiodens (kursens) innehåll

Vetenskapsteori
Kritisk utvärdering och granskning

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar