Hoppa till innehåll

Den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesparadigmPoäng (5 sp)

Kod: SHV22AK01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- kan utveckla ett yrkesparadigm som avancerad klinisk sjukskötare
- kan kritiskt analysera och utvärdera avancerade kommunikationsfärdigheter med patienter/klienter och medarbetare
- kan tillämpa modeller för den reflektion som visar komplexa helhetsbehov hos patienter, familj och omgivning för att kunna öva upp förmågan till kritisk analys och utvärdering

Studieperiodens (kursens) innehåll

Avancerad klinisk vård
Kritiskt tänkande

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

15.06.2024 - 05.09.2024

Tajmning

06.09.2024 - 11.10.2024

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Daniel Nenonen
  • Rika Levy-Malmberg
Lärare

Rika Levy-Malmberg

Grupper
  • SHV23HD-V
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV23HD-Å
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan utveckla ett yrkesparadigm som avancerad klinisk sjukskötare
- kan kritiskt analysera och utvärdera avancerade kommunikationsfärdigheter med patienter/klienter och medarbetare
- kan tillämpa modeller för den reflektion som visar komplexa helhetsbehov hos patienter, familj och omgivning för att kunna öva upp förmågan till kritisk analys och utvärdering

Innehåll

Avancerad klinisk vård
Kritiskt tänkande

Tid och plats

Hösten 2024 campus Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2020). Differences and similarities in scope of practice between registered nurses and nurse specialists in emergency care: an interview study. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 34(2), 492–500. https://doi.org/10.1111/scs.12753
Boman, E., Glasberg, A.-L., Levy-Malmberg, R., & Fagerström, L. (2019). “Thinking outside the box”: advanced geriatric nursing in primary health care in Scandinavia. BMC Nursing, 18(1), N.PAG. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0350-2
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2019). Nurses’ understanding of becoming nurse practitioner role in the Norwegian emergency care context: A qualitative study. Nordic Journal of Nursing research. https://doi.org/10.1177/2057158518783166
Bryant-Lukosius, D., & DiCenso, A. (2004). A framework for the introduction and evaluation of advanced practice nursing roles. Journal of Advanced Nursing (Wiley-Blackwell), 48(5), 530–540. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.03235.x
Kerr, L., & Macaskill, A. (2020). The journey from nurse to advanced nurse practitioner: applying concepts of role transitioning. British Journal of Nursing, 29(10), 561–565. https://doi.org/10.12968/bjon.2020.29.10.561
Mackey, H., Noonan, K., Kennedy Sheldon, L., Singer, M., & Turner, T. (2018). Oncology Nurse Practitioner Role: Recommendations from the Oncology Nursing Society’s Nurse Practitioner Summit. Clinical Journal of Oncology Nursing, 22(5), 516–522. https://doi.org/10.1188/18.CJON.516-522

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, gruppdiskussion

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Se Moodle

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Den skriftliga inlämningsuppgiften kommer att ges under föreläsningen

Studerandes tidsanvändning och belastning

1ECTS=27h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

0-5

Underkänd (0)

Uppnådde inte något av kriterierna för akademiskt skrivande och presentation av sitt arbete

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Har en ytlig kunskap om ämnet, poängterar, gör svaga intervjuer och svag analys av resultaten

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Har goda kunskaper i ämnet, genomför en respektabel och värdefull intervju, analysen och resultatpresentationen gav god kunskap om ämnet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studenten visar en fördjupad kunskap, processen att samla in data och resultatpresentationen ökar kunskapen och förståelsen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 30.08.2023

Tajmning

12.01.2023 - 17.03.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Rika Levy-Malmberg
Lärare

Rika Levy-Malmberg

Grupper
  • SHV22HD-Å
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo
  • SHV22HD-V
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan utveckla ett yrkesparadigm som avancerad klinisk sjukskötare
- kan kritiskt analysera och utvärdera avancerade kommunikationsfärdigheter med patienter/klienter och medarbetare
- kan tillämpa modeller för den reflektion som visar komplexa helhetsbehov hos patienter, familj och omgivning för att kunna öva upp förmågan till kritisk analys och utvärdering

Innehåll

Avancerad klinisk vård
Kritiskt tänkande

Tid och plats

våren 2023 campus Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2020). Differences and similarities in scope of practice between registered nurses and nurse specialists in emergency care: an interview study. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 34(2), 492–500. https://doi.org/10.1111/scs.12753
Boman, E., Glasberg, A.-L., Levy-Malmberg, R., & Fagerström, L. (2019). “Thinking outside the box”: advanced geriatric nursing in primary health care in Scandinavia. BMC Nursing, 18(1), N.PAG. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0350-2
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2019). Nurses’ understanding of becoming nurse practitioner role in the Norwegian emergency care context: A qualitative study. Nordic Journal of Nursing research. https://doi.org/10.1177/2057158518783166
Bryant-Lukosius, D., & DiCenso, A. (2004). A framework for the introduction and evaluation of advanced practice nursing roles. Journal of Advanced Nursing (Wiley-Blackwell), 48(5), 530–540. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.03235.x
Kerr, L., & Macaskill, A. (2020). The journey from nurse to advanced nurse practitioner: applying concepts of role transitioning. British Journal of Nursing, 29(10), 561–565. https://doi.org/10.12968/bjon.2020.29.10.561
Mackey, H., Noonan, K., Kennedy Sheldon, L., Singer, M., & Turner, T. (2018). Oncology Nurse Practitioner Role: Recommendations from the Oncology Nursing Society’s Nurse Practitioner Summit. Clinical Journal of Oncology Nursing, 22(5), 516–522. https://doi.org/10.1188/18.CJON.516-522

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, gruppdiskussion

Förverkligandets alternativa prestationssätt

written assignment , instruction will be given during the lecture

Studerandes tidsanvändning och belastning

1ECTS=27h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

0-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav