Mentoring and Consulting in Pre-analytics and Clinical Laboratory ServicesPoäng (5 sp)
Kod: SHV22BA03
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
The student:
Acts as an expert in his/her chosen area of clinical laboratory expertise and participates in the multiprofessional competence development of the work community
Studieperiodens (kursens) innehåll
Preanalytics and customer processes and their development in the chosen area of expertise
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Läromaterial
Enligt föreläsarens anvisningar
Anmälningstid
01.12.2022 - 21.03.2023
Tajmning
22.03.2023 - 20.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Ulla Penttinen
Lärare
Ulla Penttinen
Grupper
-
SHV22HD-ÅSocial- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo
-
SHV22HD-VSocial- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa
Lärandemål
The student:
Acts as an expert in his/her chosen area of clinical laboratory expertise and participates in the multiprofessional competence development of the work community
Innehåll
Preanalytics and customer processes and their development in the chosen area of expertise
Tid och plats
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Undervisningsmetoder
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav