Hoppa till innehåll

Developing Quality Management and Safety CulturePoäng (5 sp)

Kod: SHV22RS01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- kan kritiskt utvärdera och presentera säkerhetskultur inom klinisk radiografi

Studerande
- kan hantera säkerhetskulturen inom klinisk radiografi
- är etisk och kostnadseffektiv inom klinisk radiografi
- kan beskriva och tillämpa modeller och teorier för kvalitetsstyrning inom klinisk radiografi
- kan beskriva och tillämpa begrepp och principer för säkerhetskultur inom klinisk radiografi
- kan använda de mest generella utvärderingsmetoderna inom klinisk radiografi

Studieperiodens (kursens) innehåll

Säkerhetskultur inom klinisk radiografi
Etik och kostnadseffektivitet inom klinisk radiografi
Modeller för kvalitetsstyrning inom klinisk radiografi
Utvärderingsmetoder inom klinisk radiografi

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

15.06.2023 - 24.08.2023

Tajmning

24.08.2023 - 16.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Katarina Vironen
Lärare

Katarina Vironen

Grupper
  • SHV22HD-Å
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo
  • SHV22HD-V
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan kritiskt utvärdera och presentera säkerhetskultur inom klinisk radiografi

Studerande
- kan hantera säkerhetskulturen inom klinisk radiografi
- är etisk och kostnadseffektiv inom klinisk radiografi
- kan beskriva och tillämpa modeller och teorier för kvalitetsstyrning inom klinisk radiografi
- kan beskriva och tillämpa begrepp och principer för säkerhetskultur inom klinisk radiografi
- kan använda de mest generella utvärderingsmetoderna inom klinisk radiografi

Innehåll

Säkerhetskultur inom klinisk radiografi
Etik och kostnadseffektivitet inom klinisk radiografi
Modeller för kvalitetsstyrning inom klinisk radiografi
Utvärderingsmetoder inom klinisk radiografi

Tid och plats

24.8.2023 at 16-17.30 Introduction to the course and task
7.9 at 16-17.00 Documenting topic selections and tutoring - special focus on assignment template and structure
5.10 at 16-17.00 Discussing reflective questions of Krushkall et al. 2011. Quality improvement in Radiology + Tutoring - special focus on data search and methods
26.10 at 16.00-17.00 Discussing reflective questions of video Clinical audits in radiography/radiology AND EFRS Statement on clinical audits + Tutoring - finalizing the paper (Returning the task latest 11.11.2023 at 8am)
16.11 at 15-18.00 FINAL SEMINAR

Undervisningsmetoder

Online

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav