Organisationsteori och strategiskt arbetePoäng (5 sp)
Kod: SHV22UL01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan analysera social- och hälsovårdens organisationer och beakta samhällsutvecklingen
- kan förklara och undersöka huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledarskap
- kan analysera och tolka organisationen ur ett intressentperspektiv
- kan kritiskt granska förhållandet mellan etik, värderingar och ledarskap på olika nivåer i organisationen
- kan tillämpa och analysera aktuell, tvärvetenskaplig forskning inom ledarskapsområdet
Studieperiodens (kursens) innehåll
Organisationsteorier och deras utveckling relaterad till samhällsutvecklingen
Moderna organisationsteorier i dagens social- och hälsovård
Strategisk ledning och strategiskt tänkande i organisationen
Kreativa organisationer
LEAN
Organisationskultur
Etik och värderingar i organisationer
Aktuell tvärvetenskaplig forskning inom området
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Läromaterial
Enligt föreläsarens anvisningar
Anmälningstid
15.06.2024 - 13.11.2024
Tajmning
12.11.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 50
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Jussi Reijonen
- Camilla Strandell-Laine
Lärare
Camilla Strandell-Laine
Grupper
-
SHV23HD-VSocial- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
-
SHV23HD-ÅSocial- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo
-
SHV24H-ÅSocial- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
-
SHV24H-VSocial- och hälsovård, h24, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan analysera social- och hälsovårdens organisationer och beakta samhällsutvecklingen
- kan förklara och undersöka huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledarskap
- kan analysera och tolka organisationen ur ett intressentperspektiv
- kan kritiskt granska förhållandet mellan etik, värderingar och ledarskap på olika nivåer i organisationen
- kan tillämpa och analysera aktuell, tvärvetenskaplig forskning inom ledarskapsområdet
Innehåll
Organisationsteorier och deras utveckling relaterad till samhällsutvecklingen
Moderna organisationsteorier i dagens social- och hälsovård
Strategisk ledning och strategiskt tänkande i organisationen
Kreativa organisationer
LEAN
Organisationskultur
Etik och värderingar i organisationer
Aktuell tvärvetenskaplig forskning inom området
Tid och plats
Hösten 2024
Nätkurs via Teams
Föreläsningar: 12.11, 26.11, 10.12 kl. 12.00-14.45
Seminarium obligatorisk närvaro
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Information finns i Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 9 h
Självstudier 126 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Alla uppgifter bör skrivas enligt Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Grunden för kursens examination utgörs av:
- Ett skriftliga individuellt inlämningsarbete, bedöms enligt 0-5
- Ett grupparbete, bedöms enligt 0-5
Feedback på uppgifterna fås genom bedömningskriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Underkänd (0)
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav