Hematologisk bioanalytik 2 (3 sp)
Kod: BAA22BA02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.04.2025 - 31.10.2025
Tajmning
06.05.2025 - 14.12.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Mikaela Engvall
Lärare
Mikaela Engvall
Grupper
-
UBA22D-VBioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- är förtrogen med laboratorieundersökningsprocessen som helhet samt de ingående faserna: den preanalytiska, den analytiska, den postanalytiska
- har kunskap om laboratorieundersökningar och metoder samt kan bedöma laboratorieundersökningsresultat relaterade till erytrocyt- leukocyt- och trombocytrelaterade tillstånd, akuta leukemier och blodtransfusionskontroll
- söker aktivt och kan tillgodogöra sig ny kunskap
- kan fungera som sakkunnig inom området
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytiken
Innehåll
Blodceller, blodcells rubbningar och tillstånd
Benmärgsundersökning
Laboratorieundersökningar och metoder vid erytrocyt- leukocyt- och trombocytrelaterade tillstånd samt akuta leukemier
Tid och plats
Moodle
Hösten 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur:
Gahrton, G & Juliusson, G. 2012. Blodets sjukdomar. Studentlitteratur. Lund
Hoffbrand & Moss. 2011. Essential Haematology.
Porkka, K., Lassila, R., Remes, K., Savolainen, E-R. toimittajat., Anttila, P. kirjoittaja & Rusanen, S. kuvittaja. 2015. Veritaudit. Helsinki : Duodecim.
Finns E-böcker i hematologi på bibliotekssidan; t.ex. Blood Cells: A practical guide
Internetsidor
Kursmaterialet
Undervisningsmetoder
Moodle kurs, självständiga studier
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp x 27 h = 81 h
Periodisering av innehållet
Innehåll:
Blodceller, blodcells rubbningar och tillstånd
Benmärgsundersökning
Laboratorieundersökningar och metoder vid erytrocyt- leukocyt- och trombocytrelaterade tillstånd samt akuta leukemier
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Förkunskapskrav
Biovetenskaper
Bioanalytik