Hoppa till innehåll

Hematologi 1 (3 sp)

Kod: BAA22BV10-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 15.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 10.02.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till bioanalytiker

Lärare

  • Mikaela Engvall

Lärare

Mikaela Engvall

Grupper

  • UBA22D-V
    Bioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- är förtrogen med människans celler i blodet och blodbildande organ (blodbildning - utveckling och reglering)
- har grundläggande insikter i kliniska laboratorieundersökningar och i undersökningsprocessen i relation till dessa
- är förtrogen med terminologin inom hematologi
- känner till centrala informationskällor inom hematologi
- förstår betydelsen av hematologi inom bioanalytik

Innehåll

Blodceller och blodbildande organ
Laboratorieundersökningar
Terminologi

Tid och plats

Obligatorisk närvaro vid mikroskopierings tillfällen.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lichtman MA, Shafer MS, Felgar RE, Wang N. 2016. Lichtman's Atlas of Hematology.

Rodak, B. F, Carr, J. H. 2013 Clinical Hematology Atlas. Elsevier Sauders.

Hoffbrand A. V., Moss P. A. H. . 2012 Essential haematology.

Theml H., Diem H., & Haferlach T. 2004. Color Atlas of Hematology - Practical Microscopic and Clinical Diagnosis (https://www.chospab.es/biblioteca/DOCUMENTOS/Color_Atlas_of_Hematology_Practical_and_Clinical_Diagnosis_2004_Thieme.pdf)

O'Connor, B, H. 1984. A Color Atlas and Instruction Manual of Peripheral Blood Cell Morphology. Williams & Wilkins.


Hematovision, dataprogram

Undervisningsmetoder

Föreläsning, diskussion, mikroskopiering

Studerandes tidsanvändning och belastning

25h lektioner (i klass och distans) och
56h självstudier, skrivande av uppgifter.

Tilläggsuppgifter för studerande

Syftet i kursen är att ge insikter i bedömning av perifera blodutstryk i relation till olika faktorer som påverkar blodcellsmorfologin samt till olika sjukdomstillstånd.

Studeranden:
- Kan hematopoesens teori och förstår kliniska betydelsen av olika blodkroppar.
- Kan grundläggande hematologiska metoder manuellt samt kan använda apparatur.
- Känner till preanalytiska faktorerna och kvalitetskriterierna gällande undersökningar.
- Känner till normala morfologiska fynd i ett blodutstryk.
- Känner till bioanalytikerns uppgifter vid benmärgsprovtagning och analys.

Kursen innehåller granskning och bedömning av perifera blodutstryk.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig uppgift om hematopoes och cellernas utveckling, innehållande beskrivning av symtomer och de centrala laboratorieundersökningarna samt beskrivning av fyndernas kliniska betydelse.

Tentamen.

Förkunskapskrav

Inga