Hoppa till innehåll

Mödrahälsovård 1 (3 sp)

Kod: BM14BM03-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 12.03.2023

Tajmning

13.03.2023 - 28.05.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Terese Österberg

Lärare

Terese Österberg

Grupper

  • UBM22F-V
    Barnmorska (YH), h22, flerform, Vasa
  • UBM20D-V
    Barnmorska (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- behärskar uppföljningen av den väntande modern och fostret under graviditeten
- kan identifiera riskfaktorer i samband med graviditet och har förmåga att förebygga och tidigt ingripa
- kan identifiera mödrar och blivande föräldrar i behov av extra stöd och uppföljning
- har kunskap om modeller och nätverk som stödjer kvinnan och familjen
- behärskar uppföljning, vårdhänvisning, handledning och rådgivning av kvinnan och familjen under graviditet och barnsängstid
- behärskar vården och uppföljningen av den nyblivna modern och det nyfödda barnet
- har kunskap om parförhållanden, föräldraskap och den tidiga interaktionen

Innehåll

Mödrahälsovård

Tid och plats

Alere mars-maj 2023.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Paananen m.fl. (2021). Kätilötyö. Edita.
Lindgren et al (2022). Reproduktiv hälsa. Studentliteratur.
Berg, M. & Lundgren, I. (2010). Att stöda och stärka - vårdande vid barnafödande. Studentlitteratur, Lund.
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T.( red.) (2015). Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation. Institutet för hälsa och välfärd, Helsingfors.
NEUKO-databasen
Tuomi J (red), Viisaat valinnat, hedelmällisyyden suojelu. Tampereen ammattikorkeakoulu.
Aktuella artiklar enligt föreläsares anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, case, diskussioner, självstudier.
Kliniska övningar + filmning.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Klinisk övning (och filmning ) och aktivt deltagande i undervisningen.
Skriftlig tentamen.
Indivuduell inlämningsuppgift.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp. 3 sp = 72 h

Lektioner i klass: 32 h
Tenter x 2 = 5 h
Individuell uppgift: 15 h
Tentläsning 15 h
Egen intresseläsning 5 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursintroduktion och kliniska övningar är obligatoriska.
Närvaro och aktivt deltagande vid samtliga lektioner rekommenderas.

Feedback på individuell uppgift ges skriftligen per epost till varje studerande. Feedback på tenten ges allmänt till hela gruppen.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkända kliniska övningar genom filmning
Godkända tentamen
Godkända individuella uppgifter

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Inremedicin och kirurgi 1
Inremedicin och kirurgi 2
Hemsjukvård, pediatrik och mödravård
Mental hälsa och psykiatri