Hoppa till innehåll

Leken som teaterns grund (4 sp)

Kod: DI17BS01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 30.09.2023

Tajmning

04.09.2023 - 29.10.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

4 - 20

Utbildning

  • Utbildning i musik och scenkonst

Lärare

  • Ida-Maria Rak

Lärare

Marcus Söderström

Grupper

  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs ha:

Kunskap och förståelse
- Ha kunskap om lekteorin
- Förstå vilka pedagogiska och gruppdynamiska mål kan uppnås via lekar
- Förstå lekens betydelse för teaterträning

Färdighet och förmåga
- kan identifiera lekarnas pedagogiska syfte
- kan planera målmedvetna uppvärmningsprogram och workshoppar
- kan modifiera lekarna för respektive målsättning
- behärska en stor repertoar av lekar
- kan förklara lekarnas regler på ett tydligt sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha upptäckt den egna lekfullheten
- förstå relationen mellan lek och teater
- ha upptäckt vikten av lekverksamhet för etablering av en grupp

- har förståelse för hållbarhetsfrågor gällande arbetsetik

Innehåll

Lekar och teaterövningar

Uppgörande av gemensamma arbetssätt och regler utgående från hållbarhetsperspektivet.

Tid och plats

1.9..2023-1.3.2023
Jakobstad

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lekportfolio

Undervisningsmetoder

-learning by doing
-utveckling av en workshop
-Gruppdiskussioner
-Föreläsning

Praktik- och arbetslivssamarbete

Genomförande av en workshop inom samhället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

5.3.2023 inlämning av lekportfolion och hemtent

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-Godkännande av en likvärdig kurs vid en annan högskola
-validering av arbetserfarenhet

Studerandes tidsanvändning och belastning

108 timmar

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Tilläggsuppgifter för studerande

producerande av en egen lekportfolio

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Lekportfolio
närvaro 85%
hemtent
Godkänt/icke godkänt

Underkänd (0)

Uteblivna kursuppgifter
-Närvaro mindra än 85% eller mindre än 65% utan kompensation
- Den studerande har inte visat prestationer som motvarar vitsordet 3

Förkunskapskrav

Inget förkunskapskrav