Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på professionell teater: Konstnärligt ledarskap 1 (5 sp)
Kod: DI17PD07-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 06.03.2023
Tajmning
07.03.2023 - 19.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
9 - 30
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Gabriele Alisch
Grupper
-
UMS21DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier
Lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse
- Ha kännedom om olika ledarskaps-/registilar
- Kunna beskriva vad som påverkar en fungerande relation mellan ledaren/regissören och deltagaren/skådespelaren
- Kunna definiera ledarens/regissörens ansvarsområde
- Kunna beskriva ledarskapets betydelse för kvalitet
- Ha kunskap om kommunikation och inlärningsmönster
Färdighet och förmåga
- Kunna motivera sig själv och andra
- Kunna ge konkret feedback och feedforward
- Kunna analysera sin egen ledarroll och formulera personliga utvecklingsmål
-
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ställa gruppen och deltagarnas behov i centrum
- vara medveten om vikten av en harmonisk arbetsatmosfär för kreativt skapande
- Sätta vikt på fungerande interagerande i gruppen
Innehåll
Relation mellan deltagare/skådespelare och ledare/regissör
Motivationens betydelse för konstnärligt skapande och inlärning
Forskning i den egna ledarrollen
Balans mellan konstnärliga och pedagogiska mål
Tid och plats
7.3.2023-19.5.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
-Regikompendium
-Regi av Kaisa Korhonen
Undervisningsmetoder
Studieperiodens (kursens) innehåll
Relation mellan deltagare/skådespelare och ledare/regissör
Motivationens betydelse för konstnärligt skapande och inlärning
Forskning i den egna ledarrollen
Balans mellan konstnärliga och pedagogiska mål
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Regi-demo 18.5. och 19.5.2023
Studerandes tidsanvändning och belastning
200 timmar
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Tilläggsuppgifter för studerande
Kunskap och förståelse
- Ha kännedom om olika ledarskaps-/registilar
- Kunna beskriva vad som påverkar en fungerande relation mellan ledaren/regissören och deltagaren/skådespelaren
- Kunna definiera ledarens/regissörens ansvarsområde
- Kunna beskriva ledarskapets betydelse för kvalitet
- Ha kunskap om kommunikation och inlärningsmönster
Färdighet och förmåga
- Kunna motivera sig själv och andra
- Kunna ge konkret feedback och feedforward
- Kunna analysera sin egen ledarroll och formulera personliga utvecklingsmål
-
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ställa gruppen och deltagarnas behov i centrum
- vara medveten om vikten av en harmonisk arbetsatmosfär för kreativt skapande
- Sätta vikt på fungerande interagerande i gruppen
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro minst 85%
Regiplan och analys av processen
Regiscener
Underkänd (0)
Den Studerande
-deltar inte aktivt i undervisningen
-Utför inte uppgifterna
-returnerar skriftliga uppgifter inte i tid
-förmådde inte att lära sig studieavsnittets innehåll
Förkunskapskrav
Alla kurser under årskurs 1