Olika organisationsformer i redovisningen (5 sp)
Kod: FEJ19EB01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.07.2020 - 26.10.2020
Tajmning
26.10.2020 - 20.12.2020
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Anna-Lena Berglund
Lärare
Anna-Lena Berglund
Grupper
- FEK-J-E (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
FEK19D-JFöretagsekonomi, ht19, dagstudier, Jakobstad
Smågrupper
- FEK-J-E
Lärandemål
Studerande
- kan särskilja de olika typerna av organisationer och förstår likheter och olikheter i bokföringen och bokslutet
- kan planera och uppgöra bokslut för enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag, andelslag, bostadsaktiebolag, föreningar och stiftelser
- kan genomföra transaktioner gällande viss bolagsform, t.ex. emissioner, dividendutdelning, likvidation, disponentuppgifter
- känner till effekterna av byte av bolagsform
- känner till vad som skiljer offentliga sektorns bokföring från affärsbokföringen
Innehåll
-periodiseringar, resultatregleringar
-specialfrågor inom bokföringen gällande bl.a. eget kapital, vinstfördelning, fonder, likvidation m.m.
-bokslut i olika företagsformer samt föreningar (resultat- och balansräkning samt övriga bokslutsdokument)
-offentliga sektorns ekonomi
-adb-uppgifter (bl.a. kontoplanen i olika företagsformer)
Tid och plats
Hösten 2020 Jakobstad
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tomperi Bokföring i praktiken nyaste versionen, kap 8 samt tillhörande övningsbok
Bokslutsmodell för aktiebolag, CGR-föreningen, 2016,kapitel 1 (ej 1.4), 2 och 5.
Kommunekonomin-nyckeln till ekonomisk planering. Kommunförbundet 2013. Allt utom kapitel 6.
Övrigt av läraren anvisat material (finns listat på Moodle)
Som utgångspunkt används också Tomperi: Kehittyvä kirjanpitotaito kap. 3-7.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsning
Studiebesök
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt överenskommelse med studerande i början av kursen
Studerandes tidsanvändning och belastning
32 h närundervisning med föreläsningar och övningar
25 h förberedelser och övningar inför närundervisning
48 h inlämningsarbeten
30 h förberedelse för tent
Tilläggsuppgifter för studerande
Tent /två deltenter enl stud val
Övningar under lektioner
Inlämningsuppgifter (2 st, helhetsövning+bokslutspaket, samt skriftlig uppgift)
För godkänt vitsord i kursen krävs att tenten/tenterna är godkända samt att inlämningsarbetena är gjorda.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande kan särskilja de olika typerna av organisationer och förstår likheter och olikheter i bokföringen och bokslutet.
Studerande förstår betydelsen av periodiseringar och kan uppgöra enklare bokslut för mindre företag i Finland.
Studerande känner till proceduren vid byte av bolagsform.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan sköta bokföringen och uppgöra bokslut för enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag, andelslag, bostadsaktiebolag, föreningar och stiftelser , och känner till de särdrag som karaktäriserar den offentliga ekonomiförvaltningen.
Studerande kan utföra enklare periodiseringar och planera bokslut för enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag, andelslag, bostadsaktiebolag, föreningar och stiftelser med tillämpande av aktuell lagstiftning.
Studerande kan redogöra för proceduren vid byte av bolagsform ur ett administrativt och affärsmässigt perspektiv.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande kan självständigt sköta bokföringen och uppgöra bokslutet för enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag, andelslag, bostadsaktiebolag, föreningar och stiftelser , och känner till de särdrag som karaktäriserar den offentliga ekonomiförvaltningen.
Studerande kan självständigt utföra periodiseringar och planera bokslut för enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag, andelslag, bostadsaktiebolag, föreningar och stiftelser med tillämpande av aktuell lagstiftning. Studerande kan självständigt tolka ett bokslut från den offentliga sektorn
Studerande kan genomföra ett byte av bolagsform samt motiverat argumentera för när de olika bolagsformerna är lämpliga ur ett administrativt och affärsmässigt perspektiv.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen och godkända inlämningsuppgifter
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande kan särskilja de olika typerna av organisationer och förstår likheter och olikheter i bokföringen och bokslutet.
Studerande förstår betydelsen av periodiseringar och kan uppgöra enklare bokslut för mindre företag i Finland.
Studerande känner till proceduren vid byte av bolagsform.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan sköta bokföringen och uppgöra bokslut för enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag, andelslag, bostadsaktiebolag, föreningar och stiftelser , och känner till de särdrag som karaktäriserar den offentliga ekonomiförvaltningen.
Studerande kan utföra enklare periodiseringar och planera bokslut för enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag, andelslag, bostadsaktiebolag, föreningar och stiftelser med tillämpande av aktuell lagstiftning.
Studerande kan redogöra för proceduren vid byte av bolagsform ur ett administrativt och affärsmässigt perspektiv.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan självständigt sköta bokföringen och uppgöra bokslutet för enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag, andelslag, bostadsaktiebolag, föreningar och stiftelser , och känner till de särdrag som karaktäriserar den offentliga ekonomiförvaltningen.
Studerande kan självständigt utföra periodiseringar och planera bokslut för enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag, andelslag, bostadsaktiebolag, föreningar och stiftelser med tillämpande av aktuell lagstiftning. Studerande kan självständigt tolka ett bokslut från den offentliga sektorn
Studerande kan genomföra ett byte av bolagsform samt motiverat argumentera för när de olika bolagsformerna är lämpliga ur ett administrativt och affärsmässigt perspektiv.
Förkunskapskrav
Bokföring och bokslut