Digital kommunikation (3 sp)
Kod: FEJ21KO01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 02.09.2022
Tajmning
29.08.2022 - 18.12.2022
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Kristiina Salo
Lärare
Anna-Lena Berglund
Grupper
-
FEK21D-JTradenom (YH), h21, dagstudier, Jakobstad
Lärandemål
Studeranden förstår hur webbteknik fungerar och kan producera webbsidor.
Studerande kan producera och redigera videomaterial
Studerande känner till aktuell teknik och kan utnyttja digitala kanaler och social media för marknadsföring och intern samt extern kommunikation
Innehåll
Grunderna i webbteknik (med Adobe Dreamweaver, Notepad++ eller annan webbeditor)
- html, css
Grunderna i videoeditering (med Adobe Premier Pro)
Olika digitala och sociala mediakanaler
Tid och plats
7.9 kl 14.15-18
21.9 klo 14.15-18
5.10 klo 14.15-18
26.10 klo 14.15-18
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material publicerat på Moodle
Material på internet
Litteratur inom ämnet.
Kursmaterial Heide, Johansson, Simonsson (2021): Kommunikation i organisationer (Liber)
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppdiskussioner och inlämningsuppgifter
Kundprojekt
Sammanställning av kommunikationsmaterial för ett företag
Materialstudier
Tentamen
Praktik- och arbetslivssamarbete
Projektarbete med ett företag som driver export/import med Norge
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Aktivt deltagande i föreläsningar
Inlämningsuppgifter
Utförande av projekt och rapportering
Frånvaro från föreläsningar kompenseras med utförligare inlämningsuppgift.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar 16h
Självstudier & inlämningsuppgifter 30h
Projektarbete 35h
Tilläggsuppgifter för studerande
Företagskommunikation och digital kommunikation – vad menas och vad ta i beaktande?
Olika kommunikationsformat - whitepapers, nyhetsbrev, e-skrifter
Att kommunicera digitalt
Webbsidor och sociala medier - some-inlägg, webbtexter
Visuell kommunikation - infografik, bilder, filmer
Att mäta effekten av företagskommunikation
Genomgång och ”tentamen”
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studeranden känner till de tekniker som en statisk webbsida skapas med (html,css).
Studeranden kan koda enklare html.
Studerande kan skapa och redigera enklare videomaterial
Studerande kan skapa material till olika digitala kanaler och social media
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande förstår hur webbtekniken fungerar.
Studeranden kan koda enklare html och css.
Studerande kan skapa och redigera videomaterial
Studerande kan skapa material till olika digitala kanaler och social media
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studeranden kan skapa mera avancerade webbsidor
Studerande kan skapa och redigera mera avancerat videomaterial
Studerande kan skapa mera avancerat material till olika digitala kanaler och social media
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämningsuppgifter 30 %
Projektarbete 30 %
Tentamen 30 %
Närvaro på föreläsningar 10 %
A
Underkänd (0)
Den studerande gör inte alla delarna som hör till kursen eller deltar på föreläsningar. Ifall någon del försummas, kommer studeranden inte igenom kursen.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Digital Kommunikation: Den studerande har en uppfattning om principerna för digital kommunikation och till en del en förståelse för kommunikation som framgångsfaktor för ett företag i digitala kanaler. Den studerande känner till några medel för lyckad kommunikation.Intern kommunikation: Den studerande förstår grundläggande principer för kommunikation inom ett företag och kan till en del delta i den. Extern kommunikation: Den studerande kan till en del delta i ett företags externa kommunikation.Webb- och sometexter: Den studerande har insikter i en skriftlig och visuell digital affärskommunikation men dokumentationen har brister. terminoligin på området är till en del bekant.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Digital Kommunikation: Den studerande förstår grundläggande principer för digital kommunikation inom ett företag och förstår att en genomtänkt och välplanerad kommunikation är en framgångsfaktor för ett företag. Den studerande känner till olika medel för framgångsrik digital kommunikation. xtern kommunikation: Den studerande har god förmåga att bidra till och delta i ett företags externa kommunikation på ett planerat och genomtänkt sätt. Webb- och somekommunikation: Den studerande känner väl till olika skeden i en skrifltig och visuell digital affärskommunikation och kan utföra den dokumentation som krävs och är bekant med terminologin på området.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Digital Kommunikation: Den studerande har utmärkt förståelse för principerna för digital kommunikation inom ett företag och visar tydligt på en förståelse om att en genomtänkt och välplanerad digital kommunikation är en framgångsfaktor för ett företag. Den studerande är välbekant med olika medel för framgångsrik kommunikation.Intern kommunikation: Den studerande har utmärkt förmåga att bidra till och delta i ett företags interna kommunikation och har förståelse för vikten av en fungerande intern kommunikation. Extern kommunikation: Den studerande har en utmärkt förmåga att bidra till och delta i ett företags externa digitala kommunikation på ett planerat och genomtänkt sätt. Den studerande har utmärkt förmåga att bidra och delta i ett företags externa kommunikation på ett kreativt, välplanerat och välstrukturerat. Webb- och somekommunikationDen studerande visar en utmärkt förmåga att delta i en skriftlig affärskommunikation, känner väl till den terminologi som krävs och är välbekant med dokumentuppställningsregle
Förkunskapskrav
Bildhantering och publicering 4 sp