Hoppa till innehåll

Cross Cultural Marketing (5 sp)

Kod: FEJ21MP01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 05.03.2023

Tajmning

06.03.2023 - 30.04.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Henrik Virtanen

Lärare

Rosmeriany Nahan-Suomela

Grupper

  • FEK21-J-MF (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • FEK21D-J
    Tradenom (YH), h21, dagstudier, Jakobstad

Smågrupper

  • FEK21-J-MF

Lärandemål

Studerande förstår sammanhanget med internationell marknadsföring som en strategisk process och lär sig att utföra interna och externa analyser för att stödja internationell marknadsföring ur ett tvärkulturellt perspektiv.

Efter avslutad kurs:
- studerande förstår fördelar med att engagera sig på internationella marknader i förhållande till interna och externa marknadsmiljöer på globala marknader
- erkänner kulturella skillnader och deras effekt i olika globala regioner
- kan analysera dessa kulturella skillnader i termer av möjligheter och inneboende risker när man bedriver marknadsaktiviteter och segmenterar globala marknader
- kan utveckla strategier och planer för en produktlansering, marknadsinträde och implementering för ett företag utomlands

Innehåll

-intern och extern marknadsmiljö på globala marknader
-kulturella skillnader
-strategier och planer för en produktlansering, marknadsinträde och implementering för ett företag utomlands

Tid och plats

Vårterminen 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ghauri, P. N. & Cateora, P. (2021). International Marketing (5:e uppl.). McGraw-Hill Education. Eller tidigare upplaga.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, gästföreläsningar, diskussioner, grupp- och övningsarbeten samt tent

Studerandes tidsanvändning och belastning

Totalt 135 h fördelat på:
-Schemalagd undervisning: 32 h
-Icke-schemalagt arbete: 103 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande visar begränsad förståelse för konceptet internationell marknadsföring och dess parametrar. Studerande visar bristfällig förmåga i att använda webbverktyg och i att reflektera över sin egen inlärningsprocess. Studenten kan arbeta i grupp.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande visar en förståelse för konceptet internationell marknadsföring och dess parametrar och visar ett bra grepp om ämnets bredd och djup. Studerande förstår kulturella skillnader och kan arbeta i grupp. Studerande använder olika webbverktyg och kan reflektera över sin egen inlärningsprocess

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande förstår begreppet internationell marknadsföring och dess parametrar och visar utmärkt förståelse för ämnens bredd och djup. Studerande kan använda sina kunskaper innovativt i ett fallföretagsprojekt. Studerande förstår kulturella skillnader och arbetar mycket bra i en grupp. Studerande använder olika webbverktyg och kan reflektera över sin egen inlärningsprocess

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

inget bidrag till kursen, inget deltagande

Förkunskapskrav

Grunder i marknadsföring