Marknadsföringens grunder (5 sp)
Kod: FEK22AK02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 28.08.2023
Tajmning
29.08.2023 - 17.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Jörgen Strid
Lärare
Jörgen Strid
Grupper
-
FEK23D-VTradenom (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring
Innehåll
- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- kundorienterat synsätt
- marknadsföringsplan
- CSR i marknadsföringen
Tid och plats
HT23
Campus Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Wildenstam & Uggla (2022, 2020 eller 2018). Marknadsföring - Modeller och principer
Artiklar enligt instruktioner från lärare
PP-bilder
Undervisningsmetoder
* Föreläsningar
* Övningar och diskussioner
* Projektarbete och presentation
Praktik- och arbetslivssamarbete
* Gästföreläsare
* Studiebesök
* Företagscase
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Meddelas i samband med kurstart
Förverkligandets alternativa prestationssätt
* Tentamen
* Projektarbete
* Individuellt arbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h per studiepoäng = 135 timmar. Av dessa är ca 55 timmar närstudier och resten självstudier
Periodisering av innehållet
* Marknadsföringsstrategi
* Omvärldsanalys
* Marknadsundersökningar
* Konsumentbeteende/Köpbeteende
* Industriella marknader
* Varumärken
* Konkurrensmedel/marknadsmix
* CSR
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
* Tentamen
* Projektarbete (rapport) och presentation
Underkänd (0)
Studenten när inte upp till bedömningskriterierna för minst tillfredställande
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
* Studerande känner till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
* Studerande har grundläggande kännedom om konsument- och köpbeteende samt -processer
* Studerande förstår grunderna i marknadsföringsplanering och känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
* Studerande känner bra till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens mångfacetterade möjligheter i organisationen.
* Studerande har god kännedom om ämnet och kan under handledning inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande förstår bra de olika delar som ingår i planering av marknadsföringen. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan under handledning tillämpa dessa i praktiken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
* Studerande kan beskriva marknadsföringen utomordentligt och förstår marknadsföringens roll både internt och externt i organisationen. Studerande kan praktiskt tillämpa olika metoder inom marknadsföringen
* Studerande har utomordentlig kännedom om ämnet och kan självständigt inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande har utmärkt kunskap om de olika delar som ingår i planering och kan tillämpa dessa i praktiken. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan självständigt tillämpa dessa i praktiken
Förkunskapskrav
inga