Hoppa till innehåll

Marknadsföringens grunder (5 sp)

Kod: FEK22AK02-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 28.08.2023

Tajmning

29.08.2023 - 17.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Jörgen Strid

Lärare

Jörgen Strid

Grupper

  • FEK23D-V
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring

Innehåll

- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- kundorienterat synsätt
- marknadsföringsplan
- CSR i marknadsföringen

Tid och plats

HT23
Campus Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Wildenstam & Uggla (2022, 2020 eller 2018). Marknadsföring - Modeller och principer
Artiklar enligt instruktioner från lärare
PP-bilder

Undervisningsmetoder

* Föreläsningar
* Övningar och diskussioner
* Projektarbete och presentation

Praktik- och arbetslivssamarbete

* Gästföreläsare
* Studiebesök
* Företagscase

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Meddelas i samband med kurstart

Förverkligandets alternativa prestationssätt

* Tentamen
* Projektarbete
* Individuellt arbete

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h per studiepoäng = 135 timmar. Av dessa är ca 55 timmar närstudier och resten självstudier

Periodisering av innehållet

* Marknadsföringsstrategi
* Omvärldsanalys
* Marknadsundersökningar
* Konsumentbeteende/Köpbeteende
* Industriella marknader
* Varumärken
* Konkurrensmedel/marknadsmix
* CSR

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

* Tentamen
* Projektarbete (rapport) och presentation

Underkänd (0)

Studenten när inte upp till bedömningskriterierna för minst tillfredställande

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

* Studerande känner till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
* Studerande har grundläggande kännedom om konsument- och köpbeteende samt -processer
* Studerande förstår grunderna i marknadsföringsplanering och känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

* Studerande känner bra till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens mångfacetterade möjligheter i organisationen.
* Studerande har god kännedom om ämnet och kan under handledning inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande förstår bra de olika delar som ingår i planering av marknadsföringen. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan under handledning tillämpa dessa i praktiken.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

* Studerande kan beskriva marknadsföringen utomordentligt och förstår marknadsföringens roll både internt och externt i organisationen. Studerande kan praktiskt tillämpa olika metoder inom marknadsföringen
* Studerande har utomordentlig kännedom om ämnet och kan självständigt inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande har utmärkt kunskap om de olika delar som ingår i planering och kan tillämpa dessa i praktiken. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan självständigt tillämpa dessa i praktiken

Förkunskapskrav

inga