Entreprenörskapets grunder (5 sp)
Kod: FEV18AF103-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.08.2020 - 30.09.2020
Tajmning
31.08.2020 - 20.12.2020
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Jörgen Strid
Lärare
Anna-Lena Berglund
Grupper
-
FEK20D-VTradenom (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
-förstår innebörden i begreppet företagsamhet
-förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en
drivkraft i företagsekonomin
-kan utforma en affärsidé och en affärsplan
-kan starta och driva ett företag
-vet skillnaden mellan olika bolagsformer och kan på ett motiverat sätt
välja företagsform
-kan sätta sig in i risker förknippade med företagande
Innehåll
-affärsidé och affärsplan
-företagande som yrke
-personliga egenskaper
-grunda företag
-företagets administration och var får man hjälp
-enskild firma, personbolag, aktiebolag, andelslag
-att välja bolagsform
-risker och möjligheter
-affärsutveckling, företagsutveckling och finansiering
Tid och plats
Hösten 2020, period 1+2 på Campus
Om närstudier fortfarande ej är tillåtet kommer föreläsningar och andra moment på kursen att ske via Teams
Studiematerial och rekommenderad litteratur
bestäms vid kursstart
Undervisningsmetoder
föreläsningar, gästföreläsningar, workshopar och övningar
studiebesök till företagarorganisationer och företag
projektarbete
litteraturdiskussioner
Praktik- och arbetslivssamarbete
gästföreläsare samt samarbete med lokalt näringsliv
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bestäms vid kursstart
Förverkligandets alternativa prestationssätt
övningsarbeten
projektarbete i grupp
tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
54 h närundervisning med föreläsningar och övningar
21 h förberedelser och övningar inför närundervisning
30 h inlämningsarbeten
30 h förberedelse för tentamen
Periodisering av innehållet
affärsidé och affärsplan
företagande som yrke
personliga egenskaper
grunda företag
företagets administration och var får man hjälp
enskild firma, personbolag, aktiebolag, andelslag
att välja bolagsform
risker och möjligheter
affärsutveckling, företagsutveckling och finansiering
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande förstår innebörden av begreppen företagsamhet, entreprenör och intraprenör
Studerande förstår betydelsen av en affärsidé och kan uppgöra enklare affärsplaner.
Studerande har en helhetsbild av hur man startar ett företag och väljer bolagsform samt vet vilka instanser som kan vara behjälpliga vid grundandet. Studerande förstår grunderna i hur man finansierar ett företag.
Studerande har en helhetsbild av de risker som förknippas med företagande
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande förstår betydelsen av entreprenörs- och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin
Studerande kan bedöma affärsidéer och uppgöra och utveckla enklare affärsplaner.
Studerande kan uppgöra de dokument som behövs för att starta företag och förstår skillnaden mellan de olika bolagsformerna och mellan olika former av finansiering.
Studerande kan sätta sig in i de risker som hör ihop med företagande och förstår betydelsen av en viss riskhantering.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har fördjupad kunskap om företagsamhet och kan beskriva betydelsen av att förnya affärslivet både genom att grunda nya företag och genom att utveckla redan existerande företag
Studerande kan formulera en affärsidé och kan självständigt uppgöra affärsplan för denna
Studerande kan självständigt starta ett företag och kan på ett motiverat sätt välja bolagsform samt hitta finansieringsformer.
Studerande kan självständigt kartlägga företagandets risker och uppgöra en plan för hur man kan minimera dessa
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen examineras via övningsarbeten, projektarbete och tentamen. Projektarbetet är ett grupparbete i samarbete med kursen Grunder i marknadsföring.
Underkänd (0)
Studenten har inte uppnått bedömningskraven på minst nivån för tillfredställande på samtliga examinationsformer.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande förstår innebörden av begreppen företagsamhet, entreprenör och intraprenör
Studerande förstår betydelsen av en affärsidé och kan uppgöra enklare affärsplaner.
Studerande har en helhetsbild av hur man startar ett företag och väljer bolagsform samt vet vilka instanser som kan vara behjälpliga vid grundandet. Studerande förstår grunderna i hur man finansierar ett företag.
Studerande har en helhetsbild av de risker som förknippas med företagande
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
* Studerande förstår betydelsen av entreprenörs- och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin
* Studerande kan bedöma affärsidéer och uppgöra och utveckla enklare affärsplaner.
* Studerande kan uppgöra de dokument som behövs för att starta företag och förstår skillnaden mellan de olika bolagsformerna och mellan olika former av finansiering.
* Studerande kan sätta sig in i de risker som hör ihop med företagande och förstår betydelsen av en viss riskhantering.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fördjupad kunskap om företagsamhet och kan beskriva betydelsen av att förnya affärslivet både genom att grunda nya företag och genom att utveckla redan existerande företag
* Studerande kan formulera en affärsidé och kan självständigt uppgöra affärsplan för denna
* Studerande kan självständigt starta ett företag och kan på ett motiverat sätt välja bolagsform samt hitta finansieringsformer.
* Studerande kan självständigt kartlägga företagandets risker och uppgöra en plan för hur man kan minimera dessa
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav