Fördjupad marknadsföring (5 sp)
Kod: FEV18AF201-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 11.09.2022
Tajmning
29.08.2022 - 18.12.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Jörgen Strid
Lärare
Anna-Lena Berglund
Grupper
-
FEK21D-VTradenom (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
-känner till olika verktyg inom digital marknadsföring
-känner till tjänste- och relationsmarknadsföring
-förstår kundrelationens betydelse för lönsamheten (CRM)
-kan uppgöra strategier, säljprognoser och kalkyler som behövs inom marknadsföringen
Innehåll
Olika verktyg inom digital marknadsföring
Tjänste- och relationsmarknadsföring
Kundrelationens betydelse för lönsamheten (CRM)
Strategier, säljprognoser och kalkyler som behövs inom marknadsföringen"
Tid och plats
Ht2022, Campus Vasa
Schema enligt Peppi
Studiematerial och rekommenderad litteratur
HUVUDLITTERATUR
1. Ström & Vendel (2021 eller 2018): Digital marknadsföring
2. Svensson & Östberg (2016): Marknadsföring, människor och interaktion
REFERENSLITTERATUR
3. Kotler, Amstrong, Parment (2018): Marknadsföring. Teori, strategi och praktik
ELLER
Wildenstam (2018). Marknadsföring - Modeller och Principer
4. Annat material som hänvisas till av läraren
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, litteraturdiskussioner, gruppdiskussioner, skrifliga inlämningsuppgifter, tentamen
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare och inlämningar kopplade till företag
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
tentamen, inlämningar och litteraturseminarier utifrån separat schema som redogörs för vid kursstart
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Litteraturtentamen och skriftligt inlämningsarbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
Arbetsbelastning;
Totalt 27h/studiepoäng = 135 h. Av vilka;
50 h = schemalagt undervisning
85 h = självstudier
Periodisering av innehållet
Digital marknadsföring
CRM och kundrelationer
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Har grundläggande kunskap om digitala verktyg inom marknadsföringen
Känner till grundläggande teorier inom relations- och tjänstemarknadsföring
Känner till kundrelationens betydelse för lönsamheten
Känner till nyttan av säljprognoser och kalkyler som behövs inom marknadsföringen
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Har god kunskap om digitala verktyg inom marknadsföringen
Känner väl till olika teorier inom relations- och tjänstemarknadsföring
Känner väl till kundrelationens betydelse för lönsamheten och kan analysera lönsamheten hos olika kunder
Kan uppgöra enklare säljprognoser och kalkyler som behövs inom marknadsföringen
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Har fördjupad kunskap om digitala verktyg inom marknadsföringen
Känner väl till olika teorier inom relations- och tjänstemarknadsföring och kan tillämpa dessa i ett företags marknadsföringsarbete
Har fördjupad kunskap om kundrelationens betydelse för lönsamheten och kan analysera lönsamheten hos olika kunder
Kan uppgöra säljprognoser och kalkyler som behövs inom marknadsföringen
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Underkänd: Kriterierna för vitsord 1-2 uppfylls ej.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
bedömning kommer att ske både via skriftliga tentamen, litteraturseminarier samt inlämningsuppgifter
Alla delmoment bör vara godkända för godkänt resultat på kursen
Underkänd (0)
når inte upp till bedömningskriterierna för steg 1-2 på vitsordskalan
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Minimal input i litteraturdiskussioner eller minimal närvaro i klassdiskussioner och i företagsprojekt.
Studerande har läst teori och har förståelse om ämnet och kan använda rätt terminologi med tanke på kursens kompetenser.
Studerande kan använda olika källor för att hämta information om ämnet i både tal och skrift, har både källhänvisningar och källförteckning.
Projektet är utfört och godkänt. Projektet är dokumenterat och är av tillfredställande kvalitet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Input i litteraturdiskussioner , klassdiskussioner och i företagsprojekt.
Studerande har läst teori och har en god förståelse om ämnet och kan använda rätt terminologi, teorier och modeller med tanke på kursens kompetenser
Studerande kan använda olika källor för att hämta information om ämnet i både tal och skrift, har både källhänvisningar och källförteckning.
Studerande kan diskutera centrala frågor och teoretiska synpunkter
Studerande kan knyta teorin till praktiken och kan reflektera tillämpningen av teorin i praktiken
Projektet är utfört och godkänt. Projektet är dokumenterat och är av god kvalitet
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Aktivt engagemang i litteraturseminarier, klassdiskussioner och företagsprojekt.
Studerande har läst teori och har en god förståelse om ämnet och kan använda rätt terminolog, teorier och modeller med tanke på kursens kompetenser.
Studerande kan använda olika källor för att hämta information om ämnet i både tal och skrift, har både källhänvisningar och källförteckning.
Studerande kan diskutera centrala frågor och teoretiska synpunkter
Studerande kan knyta teorin till praktiken och kan reflektera tillämpningen av teorin i praktiken
Studerande bidrar med egen tolkning av ämnet och relaterar till större sammanhang.
Studerande bidrar med nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden.
Projektet är utfört och godkänt. Projektet är dokumenterat och är professionellt utfört.
Förkunskapskrav
Grunder i marknadsföring 5 sp