Hoppa till innehåll

Corporate Sustainability and Quality Management (5 sp)

Kod: FEV18LT02-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 09.01.2023

Tajmning

09.01.2023 - 29.04.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Kajsa From
  • Jörgen Strid

Lärare

Jörgen Strid

Grupper

  • FEK20D-V
    Tradenom (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande kan
-beskriva företagets samhällsansvar och känner till hur detta kan mätas
-beskriva och argumentera för etiska och miljömässiga frågor ur ett företagsekonomiskt perspektiv
-analysera marknader,kundbeteenden och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
-känner till kvalitetssystem samt dess betydelse ur ett ledningsperpektiv

Innehåll

-företagsansvar
-hållbar utveckling
-kvalitetledning
-kvalitetssystem

Tid och plats

våren 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

B. Bergman, B. Klefsjö. Kvalitet – från behov till användning. Studentlitteratur.
T. Borglund, H. De Geer, S. Sweet. CSR och hållbart företagande. Sanoma Utbildning.

Undervisningsmetoder

- föreläsningar
- övningsarbeten
- presentationer
- självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

meddelas vid kursstart

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övningsarbeten och presentationer samt godkänd tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

135 arbetstimmar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

känner till olika uppföljningssystem som hjälper företagen att öka insikten om deras samhällsansvar
Förstår hur samhällsansvar är kopplat till lönsamhet och framgång.
förstår individens ansvar till att medverka till en hållbar utveckling
Förstår att företags verksamhet har internationella dimensioner
förstår de olika aspekterna av ett företags samhällsansvar: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt
Förstår vikten av produktkvalitet, kund-fokusering, samt kopplingen mellan kvalitet och lönsamhet
Förstår kvalitetsfrågornas betydelse i produkt-utveckling, produktion och processtyrning
Förstår betydelsen av kvalitetsfokuserat ledarskap och användningen av kvalitetssystem

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan namnge och beskriva olika mätsystem för företagsansvar.
Förstår samhällsansvarets roll i att vara framgånsrik både på marknaden för produktionsfaktorer och marknaden för prestationer.
Förstår företagens möjligheter och begränsningar i strävan efter hållbar utveckling.
Kan beskriva hur företag påverkar och påverkas av beslut med sociala och ekologiska dimensioner i en global ekonomi.
Kan beskriva kopplingen mellan företag och dess intressenter.
Kan analysera marknader och kundbeteenden ur ett kvalitetsperspektiv
Kan analysera produkt-utveckling, konstruktion och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
Kan beskriva vikt och användning av kvalitetssystem i olika organisationers ledning

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kan redogöra för val och användning av olika mätare gällande företagsansvar.
Kan sakligt formulera och argumentera för sin ståndpunkt gällande ansvarsfrågor.
Kan diskutera det komplexa sambandet mellan individer, samhällen och näringsliv.
Kan argumentera för sin ståndpunkt i etiska och miljömässiga frågor.
Kan argumentera i frågor gällande hantering av relationer till intressenter.
Kan tillämpa kvalitets-relaterade metoder och verktyg i analyser av och beslut om produkter och marknader
Kan beakta och tillämpa olika kvalitetsdimensioner i produktutveckling och produktionsplanering
Kan tillämpa kvalitets-aspekter och kvalitetssystem i ledarskapsrelaterade frågor och beslut

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Analytisk och logisk kompetens
- Intraprenöriell och extraprenöriell kompetens
- Mångkunnighetskompetens
- Internationell kompetens
- Interaktions- och nätverkskompetens
- Kvalitet, marknad och framgång
- Kvalitet i utveckling och produktion
- Kvalitetsledning och kvalitetssystem

Underkänd (0)

- känner inte till uppföljningssystem som hjälper företagen att öka insikten om deras samhällsansvar
- saknar förståelse för hur samhällsansvar är kopplat till lönsamhet och framgång
- saknar förståelse för individens ansvar till att medverka till en hållbar utveckling
- saknar förståelse för att företags verksamhet har internationella dimensioner
- saknar förståelse för de olika aspekterna av ett företags samhällsansvar: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt
- saknar förståelse för betydelsen av produktkvalitet och kundfokusering, samt kopplingen mellan kvalitet och lönsamhet
- saknar förståelse för kvalitetsfrågornas betydelse i produktutveckling, produktion och processtyrning
- saknar förståelse för betydelsen av kvalitetsfokuserat ledarskap och användningen av kvalitetssystem

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- känner till olika uppföljningssystem som hjälper företagen att öka insikten om deras samhällsansvar
- förstår hur samhällsansvar är kopplat till lönsamhet och framgång
- förstår individens ansvar till att medverka till en hållbar utveckling
- förstår att företags verksamhet har internationella dimensioner
- förstår de olika aspekterna av ett företags samhällsansvar: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt
- förstår vikten av produktkvalitet, kundfokusering, samt kopplingen mellan kvalitet och lönsamhet
- förstår kvalitetsfrågornas betydelse i produktutveckling, produktion och processtyrning
- förstår betydelsen av kvalitetsfokuserat ledarskap och användningen av kvalitetssystem

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- kan namnge och beskriva olika mätsystem för företagsansvar
- förstår samhällsansvarets roll i att vara framgångsrik både på marknaden för produktionsfaktorer och marknaden för prestationer
- förstår företagens möjligheter och begränsningar i strävan efter hållbar utveckling
- kan beskriva hur företag påverkar och påverkas av beslut med sociala och ekologiska dimensioner i en global ekonomi
- kan beskriva kopplingen mellan företag och dess intressenter
- kan analysera marknader och kundbeteenden ur ett kvalitetsperspektiv
- kan analysera produktutveckling, konstruktion och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
- kan beskriva vikt och användning av kvalitetssystem i olika organisationers ledning

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- kan redogöra för val och användning av olika mätare gällande företagsansvar
- kan sakligt formulera och argumentera för sin ståndpunkt gällande ansvarsfrågor
- kan diskutera det komplexa sambandet mellan individer, samhällen och näringsliv
- kan argumentera för sin ståndpunkt i etiska och miljömässiga frågor
- kan argumentera i frågor gällande hantering av relationer till intressenter
- kan tillämpa kvalitetsrelaterade metoder och verktyg i analyser av och beslut om produkter och marknader
- kan beakta och tillämpa olika kvalitetsdimensioner i produktutveckling och produktionsplanering
- kan tillämpa kvalitetsaspekter och kvalitetssystem i ledarskapsrelaterade frågor och beslut

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav