Corporate Sustainability and Quality Management (5 sp)
Kod: FEV18LT02-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 09.01.2023
Tajmning
09.01.2023 - 29.04.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Kajsa From
- Jörgen Strid
Lärare
Jörgen Strid
Grupper
-
FEK20D-VTradenom (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande kan
-beskriva företagets samhällsansvar och känner till hur detta kan mätas
-beskriva och argumentera för etiska och miljömässiga frågor ur ett företagsekonomiskt perspektiv
-analysera marknader,kundbeteenden och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
-känner till kvalitetssystem samt dess betydelse ur ett ledningsperpektiv
Innehåll
-företagsansvar
-hållbar utveckling
-kvalitetledning
-kvalitetssystem
Tid och plats
våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
B. Bergman, B. Klefsjö. Kvalitet – från behov till användning. Studentlitteratur.
T. Borglund, H. De Geer, S. Sweet. CSR och hållbart företagande. Sanoma Utbildning.
Undervisningsmetoder
- föreläsningar
- övningsarbeten
- presentationer
- självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
meddelas vid kursstart
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända övningsarbeten och presentationer samt godkänd tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 arbetstimmar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
känner till olika uppföljningssystem som hjälper företagen att öka insikten om deras samhällsansvar
Förstår hur samhällsansvar är kopplat till lönsamhet och framgång.
förstår individens ansvar till att medverka till en hållbar utveckling
Förstår att företags verksamhet har internationella dimensioner
förstår de olika aspekterna av ett företags samhällsansvar: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt
Förstår vikten av produktkvalitet, kund-fokusering, samt kopplingen mellan kvalitet och lönsamhet
Förstår kvalitetsfrågornas betydelse i produkt-utveckling, produktion och processtyrning
Förstår betydelsen av kvalitetsfokuserat ledarskap och användningen av kvalitetssystem
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan namnge och beskriva olika mätsystem för företagsansvar.
Förstår samhällsansvarets roll i att vara framgånsrik både på marknaden för produktionsfaktorer och marknaden för prestationer.
Förstår företagens möjligheter och begränsningar i strävan efter hållbar utveckling.
Kan beskriva hur företag påverkar och påverkas av beslut med sociala och ekologiska dimensioner i en global ekonomi.
Kan beskriva kopplingen mellan företag och dess intressenter.
Kan analysera marknader och kundbeteenden ur ett kvalitetsperspektiv
Kan analysera produkt-utveckling, konstruktion och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
Kan beskriva vikt och användning av kvalitetssystem i olika organisationers ledning
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan redogöra för val och användning av olika mätare gällande företagsansvar.
Kan sakligt formulera och argumentera för sin ståndpunkt gällande ansvarsfrågor.
Kan diskutera det komplexa sambandet mellan individer, samhällen och näringsliv.
Kan argumentera för sin ståndpunkt i etiska och miljömässiga frågor.
Kan argumentera i frågor gällande hantering av relationer till intressenter.
Kan tillämpa kvalitets-relaterade metoder och verktyg i analyser av och beslut om produkter och marknader
Kan beakta och tillämpa olika kvalitetsdimensioner i produktutveckling och produktionsplanering
Kan tillämpa kvalitets-aspekter och kvalitetssystem i ledarskapsrelaterade frågor och beslut
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- Analytisk och logisk kompetens
- Intraprenöriell och extraprenöriell kompetens
- Mångkunnighetskompetens
- Internationell kompetens
- Interaktions- och nätverkskompetens
- Kvalitet, marknad och framgång
- Kvalitet i utveckling och produktion
- Kvalitetsledning och kvalitetssystem
Underkänd (0)
- känner inte till uppföljningssystem som hjälper företagen att öka insikten om deras samhällsansvar
- saknar förståelse för hur samhällsansvar är kopplat till lönsamhet och framgång
- saknar förståelse för individens ansvar till att medverka till en hållbar utveckling
- saknar förståelse för att företags verksamhet har internationella dimensioner
- saknar förståelse för de olika aspekterna av ett företags samhällsansvar: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt
- saknar förståelse för betydelsen av produktkvalitet och kundfokusering, samt kopplingen mellan kvalitet och lönsamhet
- saknar förståelse för kvalitetsfrågornas betydelse i produktutveckling, produktion och processtyrning
- saknar förståelse för betydelsen av kvalitetsfokuserat ledarskap och användningen av kvalitetssystem
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- känner till olika uppföljningssystem som hjälper företagen att öka insikten om deras samhällsansvar
- förstår hur samhällsansvar är kopplat till lönsamhet och framgång
- förstår individens ansvar till att medverka till en hållbar utveckling
- förstår att företags verksamhet har internationella dimensioner
- förstår de olika aspekterna av ett företags samhällsansvar: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt
- förstår vikten av produktkvalitet, kundfokusering, samt kopplingen mellan kvalitet och lönsamhet
- förstår kvalitetsfrågornas betydelse i produktutveckling, produktion och processtyrning
- förstår betydelsen av kvalitetsfokuserat ledarskap och användningen av kvalitetssystem
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- kan namnge och beskriva olika mätsystem för företagsansvar
- förstår samhällsansvarets roll i att vara framgångsrik både på marknaden för produktionsfaktorer och marknaden för prestationer
- förstår företagens möjligheter och begränsningar i strävan efter hållbar utveckling
- kan beskriva hur företag påverkar och påverkas av beslut med sociala och ekologiska dimensioner i en global ekonomi
- kan beskriva kopplingen mellan företag och dess intressenter
- kan analysera marknader och kundbeteenden ur ett kvalitetsperspektiv
- kan analysera produktutveckling, konstruktion och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
- kan beskriva vikt och användning av kvalitetssystem i olika organisationers ledning
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- kan redogöra för val och användning av olika mätare gällande företagsansvar
- kan sakligt formulera och argumentera för sin ståndpunkt gällande ansvarsfrågor
- kan diskutera det komplexa sambandet mellan individer, samhällen och näringsliv
- kan argumentera för sin ståndpunkt i etiska och miljömässiga frågor
- kan argumentera i frågor gällande hantering av relationer till intressenter
- kan tillämpa kvalitetsrelaterade metoder och verktyg i analyser av och beslut om produkter och marknader
- kan beakta och tillämpa olika kvalitetsdimensioner i produktutveckling och produktionsplanering
- kan tillämpa kvalitetsaspekter och kvalitetssystem i ledarskapsrelaterade frågor och beslut
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav