Patient Safety and Quality Assurance (3 sp)
Kod: NU15IC06-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.06.2021 - 30.09.2021
Tajmning
25.10.2021 - 31.01.2022
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Nursing
Lärare
- Katarina Vironen
- Anita Wikberg
Grupper
-
NU20D-VNursing, full time studies 2020, Vasa
Lärandemål
The student will:
- understand the principles of safety control and know how to implement them in nursing care
- obtain knowledge of X-ray diagnostics and its importance in patient care
- know laws, regulations and directives concerning medical radiation
- know the medical uses of radiation
- obtain basic knowledge and skills regarding radiation, and will be able to minimize radiation risks
- obtain basic knowledge of radiation protection for health professionals outlined in ST 1.7(Säteilysuojelukoulutus terveydenhuollossa)
- prepare to promote patient safety in all phases of the nursing process
- prepare to prevent and identify quality deviations in all phases of the nursing process
- understand the importance of confidentiality in all phases of the nursing process, and be able to act in accordance with such principles
Innehåll
Basic knowledge of radiation protection for health professionals outlined in ST 1.7(Säteilysuojelukoulutus terveydenhuoll
Patient safety in nursing care
Tid och plats
Novia, Vasa, online
våren 2021
v. 12-17
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Patient säkerhet och kvalitetsutveckling
Duffy, J. R. 2013. Quality Caring in Nursing and Health Systems. Implications for Clinicians, Educators, and Leaders. 2nd Edition. New York: Springer Publishing Company. (online book) http://ezproxy.novia.fi:2226/lib/novia/detail.action?docID=10687047
Kalra, J. 2011. Medical Errors and Patient Safety. Strategies to reduce and disclose medical errors and improve patient safety. De Gruyter. U.S.A (Online book) http://ezproxy.novia.fi:2226/lib/novia/detail.action?docID=10486525
Kelly, P., Vottero, B.A. & Christie-McAuliffe C.A. (Eds.) 2014 Introduction to Quality and Safety Education for Nurses : Core Competencies. New York: Springer Publishing Company. (available on ebrary)
Marr, H. & Giebing, H. 1994. Quality Assurance in Nursing Concepts. Methods and Case studies. Campion Press. Edinburgh.
Boström, A-M., Nordström, G. & Wilde-Larsson, B. red. 2017. Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Lund: Studentlitteratur.
Waterson, P. 2014. Patient Safety Culture; Theory, methods and application (Online book)
http://ezproxy.novia.fi:2226/lib/novia/detail.action?docID=10989175
Pauley J.A. & Pauley J.F. 2011. Establishing a Culture of Patient Safety: Improving Communication, Building Relationships, and Using Quality Tools (Online book)
http://ezproxy.novia.fi:2226/lib/novia/detail.action?docID=10929643
Annat material och mera info om litteratur finns i Moodle kursen
Undervisningsmetoder
Patient och kvalitetsutveckling 1 sp med Anita Wikberg:
Föreläsningar, grupparbete, eget arbete, virtuellt test
Strålsäkerhet 2sp med Katarina Vironen:
Föreläsningar, grupparbete, virtuellt test
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Patient och kvalitetssäkerhet: 1 och 2 omtentamen på de två följande allmänna omtentmestillfällena efter seminariet. Tentlitteraturen är Kelly et al. 2014, se nedan.
Strålsäkerhet: omtentamesdatum överenskommes vid kursens start
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias almänna anvisningar
Patient säkerhet och kvalitetsutveckling
Virtuellt test på patientsäkerhetsportalen
Övningsarbete i en mindre grupp
Virtuella test i Strålsäkerhet
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/ sp 3sp = 81h
4h introduktion, virtuellt test 5h, eget arbete och samarbete i mindre grupp 14h, seminarium 4h
8t föreläsningar, 14t eget/grupparbete, 32t förberedelse och virtuell test
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatoriska närvaro 4+4h i patient- och kvalitetssäkerhets delen.
Test på patientsäkerhetsportalen (potilasturvaportti) om patient- och kvalitetssäkerhet:
Online test:
Logga in till:
https://portal.potilasturvaportti.fi/sv/Account/Open?oo=GUWZHbk999!2f7M71ZAm6Q5YYqkQ4Ma9nCFDccz0QWj2lJNqwkgDJ79U7sWK!2bHEULq
Klicka Ny användare
Välj språk
Fyll i blanketten och registrera dig som ny användare
Skapa ett användarnamn och lösenord
Välj enhet: YH Novia och avdelning:din grupp
Klicka på utbildning
Välj kursen Patientsäkerhet genom kunskap och färdighet -webbutbildning
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Criteria for evaluation of the exam:
The student has a superficial knowledge of the subject (by heart reading)
Assessment criteria for assignment:
The student has followed the instructions and her/his knowledge of the other students' work is inadequate. The student shows limited substance knowledge, it can be essential. The student shows insufficient knowledge about the other students' assignments. The student has followed the instructions for the assignment. She/He have a deficient knowledge of the substance also touching the essential
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Criteria for evaluation of the exam:
The student can account for the literature, reflect and motivate his/her views
Assessment criteria for written assignment:
The student has followed the instructions for the written assignment and shows insufficient knowledge about the other students' written assignments. The student has mastered the substance of her/his work, but the application is limited
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Criteria for evaluation of the exam:
The student shows in her/his answer an in-depth knowledge and maturity beyond the traditional
Criteria for evaluation of assignment individually or in groups:
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and can lead a discussion at the seminar. The assignment and the possible opponentship show something out of the ordinary (technical execution, oral presentation, mature reflections, independent working methods)
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and lead a discussion at the seminar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
På svenska
Virtuell test på patientsäkerhetsportalen GK/UK
Övningsarbete i kvalitesutveckling vitsord 0-5
Kriterier för bedömning av övningsarbetet:
Max poäng 40
Beskrivit avdelningens/praktikplatsens natur i detalj 3p
Beskrivit bakgrundsmetod/modell för kvalitetsutveckling och refererat til lkällan 3p
Gjort lista på vad som kunde ändras/förbättras 2p
Valt ett relevant objekt att utveckla /förbättra 2p
Refererat till relevant bakgrundslitteratur (minst 2) om det som ska utvecklas och förbättras 2p
Beskrivit utvecklingsprocessen och uppföljningen i detalj och tillämpat vald metod/modell 10p
Reflekterat över hur arbetet främjar patientsäkerhet/kvalitetssäkerhet och hållbar utveckling 3+3p
Följt skolans skrivanvisningar t.ex. referenser 2p
6 sidor text om två stud. 9 sidor om tre stud. osv. 2p
Extra litteratur eller annat utöver vad som krävdes 2p
PP, prezi, film eller övrigt material 2p
Presentation på seminariet 2p
Aktivt deltagande eller bra kommentarer på Moodle 2p
Strålsäkerhet: Virtuell test och deltagande aktivitet
Förkunskapskrav
Medical/Surgical Nursing Care 1