Hoppa till innehåll

Projektledning (4 sp)

Kod: PRE18AF02-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 31.01.2023

Tajmning

01.02.2023 - 28.04.2023

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

4 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Englanti
  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i produktionsekonomi

Lärare

  • Mikael Ehrs

Grupper

  • PRE19D-V
    Produktionsekonomi, h19, dagstudier

Lärandemål

Den studerande
Kan den grundläggande terminologin för Projektledning och känner till de olika kunspaksområden som projektledning involverar.
Är bekant med vilken dokumentation som förutsätts och grundläggande delområden inom projektledning såsom projektplan, tidtabell, budget och risk-kartläggning.
Fförstår de grundläggande principerna och arbetsmetoderna i projektledning.
Känner också till nya synsätt inom projektledning såsom värdedriven projektledning, ledning under osäkerhet och projektledning i en global miljö.

Innehåll

Grundläggande terminologi inom projektledning.
Kunskapsområden enligt PMI's PMBoK.
Dokumentation som krävs inom projektledning.
En modern förståelse för framgång och misslyckanden.
Värdedriven projektledning.
Problemlösning och beslut.

Tid och plats

Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Novia-Vasa-Teknik eller online (Moodle)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Vi använder egentligen ingen kursbok, utan plockar istället resurser härifrån och därifrån - men om ni lär er bäst genom att läsa en ordentlig bok från A till Ö så rekommenderar jag (finns i Tritonia):

Heagney, J. (2012). Fundamentals of project management (4th ed.). Nev York: American Management Association.


Och kanske:

(2013). A guide to the project management body of knowledge (PMBOK® guide) (5th ed.). Newtown Square, PA: Project Management Institute.

Kerzner, H. (2015). Project management 2.0: Leveraging tools, distributed collaboration, and metrics for project success. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Bruzelius, L. H. & Skärvad, P. (2012). Management: Att leda verksamheter och människor (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.
Team-projekt.

Praktik- och arbetslivssamarbete

En exkursion eller gästföreläsning under kursens lopp.
Under kursens lopp utförs ett Team-projekt (utvecklingsprojekt för organisation eller företag).

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Genom att utföra veckoprojektarbeten (på engelska) eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom en vecka efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.

Under kursens lopp utförs ett Team-projekt (utvecklingsprojekt för organisation eller företag som inte vanligtvis väljs som slutarbetsplats av produktionsekonomistuderanden), värt 1 studiepoäng. Om man utför de obligatoriska delprojekten (Teoripresentation, Prototyp och feedback, Intressenternas feedback, Slutpresentation av lösningen) så får man automatiskt vitsordet Godkänt för Team-projekt-kursdelen.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen går att göra utan närvaro i klass - man gör projekten på egen hand och kan utföra självutvecklingsaktiviteter istället för feedbacktillfällen (se mer om dessa i Moodle).

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studeranden får 4 SP för kursen, 3 sp för kursarbete, 1 sp för teamprojektet.

Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning (eller motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 7 timmar arbete på egen tid.

Periodisering av innehållet

Vecka Projekt
1 SCRUM och Agile Project Management
2 Projektets mission/målsättningar/intressenter
3 Arbetspaketplanering
4 Tidplanering, Gantt-kartor
5 Teoripresentation*
6 Prototyp och feedback*
7 Riskhantering
8 Att leda ett team
9 Intressenternas feedback*
10 Slutpresentation*
11 Exkursion/Gästföreläsning
12 Sammanfattning

* Obligatoriskt projekt, måste göras för att få godkänt resultat i kursen och få 4 studiepoäng.

Tilläggsuppgifter för studerande

För att få godkänt resultat i kursen måste man
1) samla nog med poäng för att få vitsord i kursdelen Projektledning (3 studiepoäng) OCH
2) ha vitsordet Godkänt i kursdelen Team-projekt (1 studiepoäng) (genom att utföra alla de fyra obligatoriska projekten)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande kan med hjälp av handledning tillgodogöra sig de metoder som presenterats under kursen.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande kan självständigt använda sig av de metoder som presenterats under kursen.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande kan självständigt använda sig av de metoder som presenterats under kursen. Hen kan dessutom tillämpa sin kunskap i en ny kontext.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Genom att utföra projektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0p (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1p (Ett bra arbete)
• Utmärkt = 2p (Kräver egna initiativ, kreativitet, entusiasm)
.
Godkänt deltagande i ett feedback-tillfälle (konstruktiv, detaljerad) = 1 poäng
Godkänd självutvecklingsaktivitet (seriös, analytisk) =1 poäng
Aktivt deltagande i exkursion eller gästföreläsning (frågar, diskuterar, skriver) = 1p
.
Poäng Resultat
24->31 = 5
22->23 = 4
20->21 = 3
17->19 = 2
15->16 = 1

Underkänd (0)

Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Känner till projektledningens betydelse i industrin
Kan på uppmaning kommentera en gjord projektplan
Känner till sambandet mellan tid, kostnad och projektresultat
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om projektledning

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan göra en plan för hur projektet skall genomföras
Kan på egen hand analysera och förbättra en gjord plan
Förstår sambandet mellan tid, kostnad och projektresultat
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om projektledning

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kan argumentera för och emot olika strategier och modeller för projektledning
Kan producera en god projektplan
Kan föreslå lösningar som kan minska projektets behov av tid, kostnad och resultat
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om projektledning
Kan beskriva och förklara projektledningens roll och påverkan för utomstående

Förkunskapskrav

Inga förkunskaper krävs.