Terapeutisk radiografi (7 sp)
Kod: RA18SA02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 12.09.2022
Tajmning
12.09.2022 - 13.11.2022
Antal studiepoäng
7 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
Lärare
- Camilla Ribacka
- Katarina Vironen
- Radiografi och strålbehandling 1
Lärare
Katarina Vironen
Grupper
-
URS20D-VRöntgenskötare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har grundläggande insikter i cancersjukdomar, epidemiologi och behandlingsmetoder
- känner till den onkologiska vårdens särdrag
- behärskar grundprinciperna för användandet av strålbehandlingsapparatur och har goda kunskaper om strålbehandlingen som en behandlingsform av cancer
- har goda kunskaper i vården av cancerpatienter och förstår dess speciella särdrag
- är väl förtrogen med betydelsen av trygg och säker patientvård.
Innehåll
Strålbehandlingen, apparatur, behandlingar, arbetsprocessen, trygg och helhetsmässig vård av cancerpatienten på strålbehandlingen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Enligt föreläsaren i respektive kursdel
Strålbehandling:
Degerfält, J. 2008. Strålbehandling. 2:a uppl. Lund: Studentlitteratur AB.
Berglund, E. 2005. Medicinsk fysik. 1:a uppl. Lund: Studentlitteratur AB.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, studiebesök, workshops
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tent 1: 26.10
Tent 2: 3.11 ( annullerad), 18.11
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
27t x 7= 189t
Tilläggsuppgifter för studerande
Teknik: Bo Lind (0,3) Föreläsningar 2 t
Onkologi: Heidi Bengts (0,4) Antal föreläsningar 6 t.2 tillfällen i aurtggruppenditoriet och 1 tillfälle för enbart rtggruppen
Dosplanering: Emil Strandback (0,3) 3 tlmmar föreläsning
Strålbehandling kliniska övningar: Johanna Hernberg (2)
Strålbehandling teori: Katarina Vironen (4)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Criteria for evaluation of the exam
Student shows in-depth knowledge and maturity in the subject
Criteria for evaluation of written work individually or in groups
Student has followed the instructions for the written work and master the substance. Shows good knowledge in the other participants' written work, ask relevant questions and have capacity to lead a seminar discussion. The written work and the possible opponentship shows excellent knowledge (technical execution, oral presentation, mature reflections, and independent working methods)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen bedöms med vitsord 0-5. Skriftliga uppgifter bedöms med godkänt/ underkänt och kan påverka höjande på slutvitsordet ( vid gränsfall)
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper i grunderna i terapeutisk radiografi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grunderna i terapeutisk radiografi.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper i grunderna i terapeutisk radiografi.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärkta kunskaper i grunderna i terapeutisk radiografi.
Förkunskapskrav
Klinisk radiografi 2