Klinisk vård (3 sp)
Kod: RB20VG04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 12.09.2022
Tajmning
12.09.2022 - 06.11.2022
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Jannica Andtfolk
- Yvonne Sjöberg-Ehn
- Marice Nedergård
Lärare
Marice Nedergård
Grupper
-
UBA20D-VBioanalytiker (YH), h20, dagstudier, Vasa
-
URS20D-VRöntgenskötare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har insikt i de vanligaste inremedicinska och kirurgiska sjukdomarna och i vården och behandlingen av dessa
-har grundläggande kunskaper i akut- och intensivvården och förstår de säregna behoven hos dessa patienter.
Innehåll
Inre medicinska och kirurgiska sjukdomar
Akutvård och intensivvård
Tid och plats
Vasa Novia, Alere hösten 2022
Studiematerial och rekommenderad litteratur
INREMEDICIN och KIRURGISK VÅRD
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 1. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm.
Kapitel 4 omvårdnad vid lungsjukdomar.
Kapitel 7. Omvårdnad vid hjärtsjukdomar.
Kapitel 8. Omvårdnad vid cirkulationssvikt.
Kapitel 13. Omvårdnad vid sjukdomar i mag-tarmkanalen
Kapitel: omvårdnad vid sjukdomar i gallvägar, bukspottskörtel och lever
Almås H., Stubberud D-G & Grønseth R. (2021) Klinisk omvårdnad (red.). Del 2. Liber, Stockholm.
Kapitel 17. Omvårdnad vid diabetes mellitus
Kapitel 21. Omvårdnad vid skador och sjukdomar i rörelseapparaten
Kapitel 25. Klinisk omvårdnad vid stroke
Medibas via www.ezproxy.novia.fi
I Medibas: Välj ”Kliniska kapitel” → ”Ortopedi” Under Ortopedi läs/se igenom materialet under följande ”flikar” 1) Tillstånd och sjukdomar, 2) Symtom och tecken, samt 3) Illustrationer.
Föreläsningsmaterial på moodle och annat som anges under lektionerna
AKUT och INTENSIVVÅRD
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur, AB, Lund.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Aktuell forskning inom akut och intensivvård.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, Demonstrationer, Grupparbeten, Individuella arbeten, Videor, Praktiska övningar,
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
INTENSIVVÅRD
Individuell/paruppgift inlämnas via moodle
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Skriftlig tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp. Totalt 81 h
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD 2 sp
Teori 4h + 4h + 3 h =
Teori 3 h
Studier på egen hand 17 h
AKUTVÅRD 0,5 sp
Teori 4 h
NEWS test (nätbaserad) 1 h
INTENSIVVÅRD 0,5 sp
4 h
Iv-kanylering övningar 4 h/ studerande
Gemensam tentamen: 2 h
Närstudier: 15 h
Studier på egen hand: ca 25 h
Totalt: 81 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deltagit i föreläsningarna
Deltagit i iv-kanylering, praktiska övningar
Godkänd News test
Individuell/parvis inlämningsuppgift: GK/UK
Godkänd tentamen
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Förkunskapskrav
Klinisk grundvård
Klinisk grundvårdspraktik