Hoppa till innehåll

Klinisk vård (3 sp)

Kod: RB20VG04-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 12.09.2022

Tajmning

12.09.2022 - 06.11.2022

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till röntgenskötare
  • Utbildning till bioanalytiker

Lärare

  • Jannica Andtfolk
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Marice Nedergård

Lärare

Marice Nedergård

Grupper

  • UBA20D-V
    Bioanalytiker (YH), h20, dagstudier, Vasa
  • URS20D-V
    Röntgenskötare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-har insikt i de vanligaste inremedicinska och kirurgiska sjukdomarna och i vården och behandlingen av dessa
-har grundläggande kunskaper i akut- och intensivvården och förstår de säregna behoven hos dessa patienter.

Innehåll

Inre medicinska och kirurgiska sjukdomar
Akutvård och intensivvård

Tid och plats

Vasa Novia, Alere hösten 2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

INREMEDICIN och KIRURGISK VÅRD
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 1. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm.
Kapitel 4 omvårdnad vid lungsjukdomar.
Kapitel 7. Omvårdnad vid hjärtsjukdomar.
Kapitel 8. Omvårdnad vid cirkulationssvikt.
Kapitel 13. Omvårdnad vid sjukdomar i mag-tarmkanalen
Kapitel: omvårdnad vid sjukdomar i gallvägar, bukspottskörtel och lever

Almås H., Stubberud D-G & Grønseth R. (2021) Klinisk omvårdnad (red.). Del 2. Liber, Stockholm.
Kapitel 17. Omvårdnad vid diabetes mellitus
Kapitel 21. Omvårdnad vid skador och sjukdomar i rörelseapparaten
Kapitel 25. Klinisk omvårdnad vid stroke

Medibas via www.ezproxy.novia.fi
I Medibas: Välj ”Kliniska kapitel” → ”Ortopedi” Under Ortopedi läs/se igenom materialet under följande ”flikar” 1) Tillstånd och sjukdomar, 2) Symtom och tecken, samt 3) Illustrationer.

Föreläsningsmaterial på moodle och annat som anges under lektionerna

AKUT och INTENSIVVÅRD
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur, AB, Lund.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Aktuell forskning inom akut och intensivvård.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, Demonstrationer, Grupparbeten, Individuella arbeten, Videor, Praktiska övningar,

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

INTENSIVVÅRD
Individuell/paruppgift inlämnas via moodle

INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Skriftlig tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp. Totalt 81 h
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD 2 sp
Teori 4h + 4h + 3 h =
Teori 3 h
Studier på egen hand 17 h

AKUTVÅRD 0,5 sp
Teori 4 h
NEWS test (nätbaserad) 1 h

INTENSIVVÅRD 0,5 sp
4 h
Iv-kanylering övningar 4 h/ studerande
Gemensam tentamen: 2 h

Närstudier: 15 h
Studier på egen hand: ca 25 h
Totalt: 81 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deltagit i föreläsningarna
Deltagit i iv-kanylering, praktiska övningar
Godkänd News test
Individuell/parvis inlämningsuppgift: GK/UK
Godkänd tentamen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Förkunskapskrav

Klinisk grundvård
Klinisk grundvårdspraktik