Den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesparadigm (5 sp)
Kod: SHV18AK01-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2021 - 21.01.2022
Tajmning
21.01.2022 - 31.05.2022
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
60 % Kontaktundervisning, 40 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Rika Levy-Malmberg
Lärare
Rika Levy-Malmberg
Grupper
-
SHV21HD-VSocial- och hälsovård, h21, högre yh, deltidsstudier, Vasa
-
SHV21HD-ÅSocial- och hälsovård, h21, högre yh, deltidsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande
Kan kartlägga och utveckla ett yrkesparadigm som avancerad klinisk sjukskötare
Har beredskap att kritiskt analysera och utvärdera avancerade kommunikationsfärdigheter med patienter/klienter och medarbetare
Kan tillämpa modeller för den reflektion som visar komplexa helhetsbehov hos patienter, familj och omgivning för att kunna öva upp förmågan till kritisk analys och utvärdering
Innehåll
Avancerad klinisk vård
Kritiskt tänkande
Tid och plats
Hösten 2020 campus Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2020). Differences and similarities in scope of practice between registered nurses and nurse specialists in emergency care: an interview study. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 34(2), 492–500. https://doi.org/10.1111/scs.12753
Boman, E., Glasberg, A.-L., Levy-Malmberg, R., & Fagerström, L. (2019). “Thinking outside the box”: advanced geriatric nursing in primary health care in Scandinavia. BMC Nursing, 18(1), N.PAG. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0350-2
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2019). Nurses’ understanding of becoming nurse practitioner role in the Norwegian emergency care context: A qualitative study. Nordic Journal of Nursing research. https://doi.org/10.1177/2057158518783166
Bryant-Lukosius, D., & DiCenso, A. (2004). A framework for the introduction and evaluation of advanced practice nursing roles. Journal of Advanced Nursing (Wiley-Blackwell), 48(5), 530–540. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.03235.x
Kerr, L., & Macaskill, A. (2020). The journey from nurse to advanced nurse practitioner: applying concepts of role transitioning. British Journal of Nursing, 29(10), 561–565. https://doi.org/10.12968/bjon.2020.29.10.561
Mackey, H., Noonan, K., Kennedy Sheldon, L., Singer, M., & Turner, T. (2018). Oncology Nurse Practitioner Role: Recommendations from the Oncology Nursing Society’s Nurse Practitioner Summit. Clinical Journal of Oncology Nursing, 22(5), 516–522. https://doi.org/10.1188/18.CJON.516-522
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppdiskussion
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
skriftlig uppgift
Förverkligandets alternativa prestationssätt
0-5
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp= 27 timmar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
0-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är
bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den
studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i
substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap
angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studieperiod
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav