Forskningsmetodik (3 sp)
Kod: SKV22FM01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 13.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 31.03.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Jaana Ylimartimo-Nybäck
Lärare
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Grupper
-
EST22D-VEstenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande har grundläggande insikter i kunskapsteori och vetenskapsteori
• Studerande förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
• Studerande kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensprocessen samt i projekt
• Studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt och kunskapsintressen
Innehåll
Kunskapsteori och vetenskapsteori
Forskningsprocess
Examensprocess
Kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt samt kunskapsintressen
Tid och plats
10.1-24.2.2023, Campus Alere.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och kurslitteratur på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Allwood, C. M. & Erikson, M. G. (2010). Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och andra beteendevetenskaper.
Holme, I. M. & Solvang, B. K. (1997). 2 (uppl.). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder.
Jakobsson, U. (2011). Forskningens termer och begrepp- en ordbok.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2007). 2 (uppl.). Forskningsprocessen- kvalitativa och kvantitativa perspektiv.
Patel, R. & Davidson, B. (2011). 4 (uppl.). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning.
Databaser via Finna.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshops, research, handledning, berättande undervisning, diskussioner och teamarbete.
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination består av inlämningsuppgifter. Deadline är i februari/mars 2023.
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända övnings- och kursuppgifter.
Individuell/par feedback ges för kursuppgiften.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 21h
Självstudier: 60h
Totalt: 81h
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information ges vid kursintroduktion.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och par/team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
-