Hoppa till innehåll

Integrationsstödjande socialt arbete (3 sp)

Kod: SO20SAII2-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 14.09.2023

Tajmning

14.09.2023 - 06.10.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Johanna Sigfrids

Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper

  • USO21D-Å
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande
- kan främja interkulturella möten och miljöer

Innehåll

- Invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- Integrationslagstiftning
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar

Tid och plats

Kursen inleds vecka 38 med två helstudiedagar
vecka 39 onlinelektioner - länk hittas i Moodle
vecka 40 två helstudiedagar

Kursens schema hittas även på Moodle

Lektioner totalt 27 h

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)

Övrig litteratur som kan användas i kursen:

MindSpring parents manual
https://mindspring-grupper.dk/media/6087276/mindspring_parents_2021.pdf

Heikkilä, E. & al. (Eds.). 2011. Working Together for Better Integration – Immigrants, Police and Social Work. Turku: Institute of Migration.

Launikari, M. & Puukari, S. (Eds.). 2005. Multicultural GUIDANCE AND COUNSELLING : Theoretical Foundations and Best Practices in Europe.

Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)

Valtonen, K. 2008. Social work and migration : immigrant and refugee settlement and integration.


Act on the Promotion of Immigrant Integration
(1386/2010)
Aliens Act
(301/2004)
Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Gästföreläsning
Övningar
Litteraturstudier
Studiebesök

Obligatorisk närvaro på schemalagda lektioner

Material i kursen på engelska, inlämningsuppgifter kan göras på svenska, engelska eller finska

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök till verksamhet inom integrationsarbetet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk närvaro vid lektioner och studiebesök (1sp 27h)

Delexamination 1: Quiz vecka 38
Delexamination 2: MindMap vecka 39
Delexamination 3: vecka 40 (grupparbete presentation)
Delexamination 4: individuell/par uppgift kring valfritt tema (diskussionsprotokoll)

Schemaläggning för examinationer hittas i Moodle
Individuell kort feedback på delexaminationer i Moodle inom tre veckor

Skriftliga inlämningsuppgifter bör följa Novias skrivregler

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 cp = 81 h

27 h in class
54 h individual work

Obligatorisk närvaro vid undervisningen 27 h

Periodisering av innehållet

Kursinnehåll

Part 1 - Legislation and integration policy and social services
Part 2 - Mental health issues and immigration
Part 3 - Applying for international protection
Part 4 - Optional Theme (for example Human trafficking, irregular immigration, unaccompanied minors, ethnocentrism, or other theme)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningsgrunder

Kapacitet att tillämpa teoretiska koncept i arbete med olika kulturella bakgrund, förmåga att förstå komplexiteten i mångkulturellt arbete, samt användning av etisk och professionell värdegrund och attityd.

Varje studerande får individuell återkoppling på sitt arbete i Moodle inom tre veckor från inlämning.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav