Integrationsstödjande socialt arbete (3 sp)
Kod: SO20SAII2-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 14.01.2023
Tajmning
03.01.2023 - 05.03.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
USO21F-ÅSocionom (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande
- kan främja interkulturella möten och miljöer
Innehåll
- Invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- Integrationslagstiftning
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
Tid och plats
Kursen inleds 3.1 med en föruppgift som görs på egen hand inför första närstudietillfälle
Närstudier
14.1 kl 9-15 GR lectures and workshop
10.2 kl 8.15-12 GR
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)
Other resources and literature to use
Heikkilä, E. & al. (Eds.). 2011. Working Together for Better Integration Immigrants, Police and Social Work. Turku: Institute of Migration.
Kivisto, P (Ed.). 2013. Debating multiculturalism in the Nordic welfare states. Basingstoke : Palgrave Macmillan.
Launikari, M. & Puukari, S. (Eds.). 2005. Multicultural GUIDANCE AND COUNSELLING : Theoretical Foundations and Best Practices in Europe.
Ratts, M. J. & Pedersen, P. B. 2014. Counseling for multiculturalism and social justice : integration, theory, and application. American Counseling Association 2014. Fourth edition. (E-book)
Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)
Valtonen, K. 2008. Social work and migration : immigrant and refugee settlement and integration.
Nordic Council of Minister "State of the Nordic Region 2018 Immigration Integration ed.URL
https://mieli.fi/en/home/mental-health/difficult-situations-life
Act on the Promotion of Immigrant Integration
(1386/2010)
Aliens Act
(301/2004)
Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf
Undervisningsmetoder
Föreläsning
Litteraturstudier
Diskussion
Case
Workshop
Material och föreläsningar på engelska, inlämningsuppgifter kan göras på svenska, engelska eller finska
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av delexaminationerna:
-närvaro och deltagande på lektioner och workshop 14.1 och 10.2
-förhandsuppgift till närstudietillfälle 14.1
-intervju inlämningsuppgift vecka 9
-deltagande och presentation vid workshop 14.1
- inlämning av diskussion på valfritt tema deadline vecka 9
Feedback på inlämningsuppgift intervju samt diskussion fås av kursansvariga inom tre veckor
Om kursens delexaminationer inte lämnats in eller kompenserats/kompletterats senast 5.3.2023 tenteras Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book) vid allmän omtentamen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering riktas till kursansvariga på Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp = 81 h arbete (27hx3)
Närvarostudier 9 h
Egen arbete 72 h
Periodisering av innehållet
-närvaro och deltagande på lektioner och workshop 14.1 och 10.2
-förhandsuppgift till närstudietillfälle 14.1
-intervju inlämningsuppgift deadline vecka 6
-presentation och deltagande workshop vecka 6
- diskussion på valfritt tema deadline vecka 9
Tilläggsuppgifter för studerande
Engelska språkkunskaper bedöms inte i denna kurs. Studenterna förväntas dock använda engelska i diskussioner i klassen, detta är en del av kriterierna för att bli godkänd på denna kurs
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsord 1-5
För en godkänd prestation:
Närvaro vid närstudietillfällen
Godkänd förhandsuppgift
Godkänd intervjuuppgift
Presentation vid workshop
Godkänd diksussionsuppgift
Studerandes prestation bedöms på en skala där
1-2 påvisar grundläggande kunskap i ämnet och nöjaktigt engagemang
3-4 påvisar god kunskap i ämnet och aktivt engagemang
5 påvisar synnerligen god kunskap i ämnet och anmärkningsvärt engagemang
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav