Hoppa till innehåll

Psykisk ohälsa, mentalvård och krisarbete (5 sp)

Kod: SO20SOS3-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 03.10.2022

Tajmning

03.10.2022 - 13.11.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Åbo Socionom
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Daniela Sundell

Lärare

Daniela Sundell

Grupper

  • USO21D-Å
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Åbo
  • ÖH21USOLED-Å
    Öppna yh, socionomLed, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kunskaper i psykisk hälsa, ohälsa och traumatiska kriser
- kan bemöta, handleda och stöda klienter och anhöriga i kris eller med psykisk ohälsa
- känner till metoder och arbetssätt inom mentalvård och krisarbete

Innehåll

- Främjande av psykisk hälsa
- Förbyggande av psykisk ohälsa
- De vanligaste psykiska störningarna
- Reaktioner vid akuta kriser
- Bemötande av personer med psykisk ohälsa
- Psykosocialt arbete och metoder
- Läkemedel i mentalvården
- Mentalvårdens lagstiftning, styrdokument och servicesystem
- Krisarbetets organisering, stödformer under krisens olika skeden

Tid och plats

27.9-13.11.2022 Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteraturtips:
- Cullberg, J. (2006) Kris och utveckling. Natur och kultur (finns även äldre upplagor)
- Dyregrov, A. (2002) Katastropfpsykologi. Studentlittteratur
- Dyregrov, A. (2010) Barn och Trauma. Studentlitteratur
- Hammarlund, C-O. (2012) Bearbetande samtal. Krisstöd, avlastningssamtal, stress- och konflikthantering. Andra reviderade uppl. Natur och Kultur
- Hedrenius, S. & Johansson, S. (2013) Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser: att stärka människors motståndskraft
- Kuhanen C. m.fl. 2017. Mielenterveys hoitotyö.
- Lehti, J. 2017. Masennus mahdollisuutena. Matkaopas muutokseen. Kirjapaja.
- Psykosociala föreningen sympati (2017) Hitta Knuten-fragment och livsberättelser
- Skärsäter I. (red). 2019. Omvårdnad vid psykisk ohälsa. (även äldre upplagor)
- Worden, J.W. (2006) Sorgerådgivning och sorgeterapi: en bok för alla som möter och vill hjälpa sörjande

- Handbok för beredskapsplanering inom socialväsendet. Social och hälsovårdsministeriets publikationer 2008:13 (finns på nätet)
- Psykosocialt stöd och tjänster vid traumatiska situationer. Handbok för kommuner och samkommuner. Social och hälsovårdsministeriets publikationer 2009:23 (finns på nätet)
- Handbok i säkerhetsplanering för verksamheter inom social- och hälsovården. Social- och hälsovårdsministeriets handböcker 2005:14, Helsingfors 2005 (finns på nätet)

FinFami – järjestö mielenterveysomaisten asialla. https://finfami.fi/
Mielenterveyden keskusliitto. http://mtkl.fi/
STM/Mentalvårdstjänster. http://stm.fi/sv/mentalvardstjanster
Suomen Mielenterveysseura. https://www.mielenterveysseura.fi/fi
THL/Psykisk hälsa. https://www.thl.fi/fi/web/psykisk-halsa
Psykosociala förbundet https://www.fspc.fi/
Medibas;via länken https://login.ezproxy.novia.fi/login (Novias bibliotek). Kliniska kapitel - psykiatri (missbrukarvården borträknat).
Psykologiguiden https://psykologiguiden.se/
Psykporten https://www.mielenterveystalo.fi/sv

Obligatorisk tentlitteratur publiceras senast vid kursstart på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, grupparbeten, instuderingsuppgifter, erfarenhetstalare,

Praktik- och arbetslivssamarbete

Föreläsare från arbetslivet deltar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Individuell instuderingsuppgift inlämnas 20.10.2022 (behöver vara godkänd för att få fortsätta med gruppuppgiften) + grupparbete (26-27.10.2022) med seminarier 28.10.2022, (2 sp)
2. Obligatorisk närvaro, smågruppsarbete inför och verkstadsarbete 8.11.2022 (1 sp)
3. Individuell inlärningsportfolio inlämnas senast 13.11.2022 (2 sp) (bedömning 0-5) Examinator: Daniela Sundell

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1. Individuell instuderingsuppgift (uk-gk) + grupparbete med seminarier (psykisk ohälsa och mentalvård) 2 sp (gruppvis bedömning 0-5) Examinator: Minna Syrjäläinen-Lindberg och Daniela Sundell
2. Obligatorisk närvaro och smågruppsarbete/verkstadsarbete om (främjande av psykisk hälsa) 1 sp (bedömning UK/GK) Examinator: Daniela Sundell
3. Individuell inlärningsdagbok bedömning (2 sp) (bedömning 0-5) Examinator: Daniela Sundell

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier: 35 h
Grupparbete: 20 h
Självstudier: 80 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Individuell instuderingsuppgift (uk- gk) + grupparbete med seminarier (psykisk ohälsa och mentalvård) 2 sp (gruppvis bedömning uk.-gk) Examinator: Minna Syrjäläinen- Lindberg
- Professionellt och etiskt förhållningssätt
- Teoretisk sakkunskap och tillämpning av den i det egna caset
- Aktivitet och eget ansvar i grupparbet och vid seminariet
2. Obligatorisk närvaro och smågruppsarbete/verkstadsarbete om främjande av psykisk hälsa) 1 sp (bedömning UK/GK) Examinator: Daniela Sundell
- Professionellt och etiskt förhållningssätt
- Aktivt deltagande
3. Individuell inlärningsdagbok bedömning 1-5 (2 sp) Examinator: Daniela Sundell
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion

Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.

Underkänd (0)

1.1 Individuell instuderingsuppgift (uk/gk)
1.2 Grupparbete med seminarier:
Uppnår inte kriterierna för vitsord 1/ Powerpoint presentationen är inte inlämnad enligt given tidtabell
2.2 Obligatorisk närvaro (gk/uk)
- studerande har inte aktivt deltagit i de obligatoriska delarna eller gjort angivna kompensationsuppgifter
2.2 individuell inlärningsportfolio:
- Uppgiften fyller inte kriterierna för vitsord 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

1 Grupparbete med seminarier
- svarar ytligt på uppgiftens frågeställningar
- Powerpoint presentaionen är nöjaktigt sammanställd
- presentaionen baserar sig på få källor
- alla gruppens deltagare bidrar till det gemensamma arbetet och gruppens framförande
- gruppen kan svara på ställda frågor
- professionellt förhållningssätt

2 Individuell inlärningsportfolio
- de givna ämnena behandlas vagt och smalt
- Källorna refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

1. Grupparbete med seminarier
- svarar relevant på uppgiftens frågeställningar
- Powerpoint presentationen är välsammanställd
- presentationen baserar sig på mångsidiga källor
- alla gruppens deltagare bidrar till det gemensamma arbetet och gruppens framförande
- gruppen kan svara på ställda frågor och reflekterar kring temat
- professionellt förhållningssätt

2. Individuell inlärningsportfolio
- De givna ämnena behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

1. Grupparbete med seminarier
- svarar uttömande på uppgiftens frågeställningar
- Powerpoint presentationen är välsammanställd och kreativ
- presentationen baserar sig på mångsidiga och aktuella källor
- alla gruppens deltagare bidrar till det gemensamma arbetet och gruppens framförande
- gruppen kan svara korrekt på ställda frågor och reflekterar kring temat
- professionellt förhållningssätt

2. Individuell inlärningsportfolio
- Ämnena behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
- berömlig teknisk utformning

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav