Hoppa till innehåll

Utveckling och lärande (5 sp)

Kod: SO22SOP2-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 05.02.2023

Tajmning

06.02.2023 - 23.04.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Höglund-Ingo

Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper

  • USO22D-Å
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har förståelse för människans utveckling och lärande under hela livsloppet.
- kan främja lärande bland olika målgrupper i olika miljöer.
- har grunder i pedagogisk planering.
- utvecklar ett livslångt och livsbrett perspektiv på lärande.

Innehåll

- människans utveckling
- llvscykelperspektiv
- perspektiv på lärandet
- pedagogisk verksamhet: planering, förverkligande, utvärdering och dokumentering
- pedagogiska miljöer
- positiv syn på människans resurser och möjligheter till lärande

Tid och plats

se ovan

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Hwang, P. & Nilsson, B. (2011) Utvecklingspsykologi (3:e rev.utg.) Natur och Kultur
s. 35-75 ELLER (!!)
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur, s. 39-85
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Liber
s. 130-171
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
s. 29-53 samt s. 89-107

Undervisningsmetoder

Kursen på 5 sp förverkligas som pararbete på egen hand och tid och enligt egen tidtabell och kan inlämnas så länge som kursen står öppen.
Kursen inleds 6.2 med ett två timmars Teamsmöte där Kursansvarige informerar kring ämnet och kursen och därefter kan pararbetet påbörjas och moodle öppnas. På moodle finns material och alla behövliga instruktioner för genomförandet av paruppgiften

Beräknad arbetsbelastning 5x27-2=133 timmar eget arbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen avläggs enligt studerandes egen tidtabell och kan avläggas så länge som kursen är öppen och pågår. Försenad inlämning sänker ett vitsord

Internationella kontakter

-

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsning 2 timmar (6.2 kl. 10-12)

Periodisering av innehållet

Kursen förverkligas av den studerande som pararbete och enligt egen tidtabell

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar
Studerande får utvärderande kommentar i kommentarsboxen som finns intill inlämningen på moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt skalan 1-5.
En uppgift bedöms enbart enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord.

Underkänd (0)

Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och hänvisar inte till vilken sida kunskapen är tagen ifrån.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med gott engegemang och hög ambitionsnivå.

Förkunskapskrav

Inga