Ungdomsarbete (5 sp)
Kod: SOKF01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 19.09.2022
Tajmning
19.09.2022 - 31.12.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Anna-Karin Lärka
- Socionom Kyrkans arbete
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
ÖH22YRKKYRKF-VÖppna YH, yrkesstudier i kyrkans fostran, 40 sp
-
ÖH22KOMPKYRKF-VÖppna YH, kompletterande studier i kyrkans fostran, 90sp
Lärandemål
Studerande:
- kan redogöra för ungdomsarbetets historia och uppdrag i dagens kyrkan och samhälle
- kan planera, leda, förverkliga, dokumentera, utvärdera och utveckla kyrkans ungdoms- och specialungdomsarbete.
-kan tillämpa delaktighetsfrämjande och resursförstärkande metoder i mötet individer och grupper.
- kan i växelverkan med församlingsanställda, frivilliga och andra aktörer stöda ungas utveckling och delaktighet.
Innehåll
- ungdomsarbetets historia, nuläge och framtidsvisioner
- delaktighetsfrämjande och uppsökande arbetssätt
- andligt arbete bland unga
- digitalt ungdomsarbete
- specialungdomsarbete och arbete bland unga vuxna
- interprofessionellt arbete, samarbete med skola, ungdomsorganisationer och andra aktörer
- kreativa metoder
Tid och plats
Närstudier 30.9.22 kl. 8-16, 28.10.22 kl. 8-16 och 3.12 kl. 8-16.
Litteraturstudier, grupparbeten och examinationsuppgift görs enligt instruktioner på närstudietillfällena och på kursens Moodleplatform.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Stigen. Livslångt växande med församlingenPublikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 107 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2021
Innostava ja kohtaava kasvatus, Kirkon kasvatuksen barometri 2020, Toim. Jouko Porkka &
Minna Valtonen, Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65, Kirkon tutkimuskeskus
2020
Den sökandes blick. Uppsökande ungdomsarbete som yrke samt utveckling av yrkesområdet – synpunkterfrån det praktiska arbetet, Anne Puuronen. 2014, Nuorisotutkimusverkosto. Tillgänglig:
https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf
Övrig litteratur och material enligt anvisningar på Moodle.
Undervisningsmetoder
Flerformsstudier i form av närstudier , litteraturstudier, grupparbeten och examinationsuppgifter
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från arbetslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för examinationsuppgifter överenskoms på första närstudietillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen består av 5 sp, vilket betyder att arbetsbelastningen för studerande är 5 x 27 h = 135 h.
Kursen har 24 h närstudier och övriga 111 h består av eget arbete i form av litteraturstudier, skriftliga uppgifter, grupparbeten och examinationsuppgifter som anvisas i Moodle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.