Missbruk, mental ohälsa och metodik (10 sp)
Kod: SOV13AL04-3005
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 01.09.2023
Tajmning
04.09.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
10 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Vasa Socionom
- Viktor Matintupa
- Luisa Tast
- Marlene Gädda
Lärare
Viktor Matintupa
Grupper
-
USO21D-VSocionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- kan identifiera metoder för tidigt ingripande och behov av krishjälp
- kan särskilja mentalvårdstjänster med beaktande av individuella behov hos klienten
- känner till och kan utvärdera olika behandlingsmetoder inom mentalvårds- och missbruksarbete
- har kunskap om och kan tillämpa lagstiftning och samhällelig styrning inom mental- och missbrukarvård
- kan identifiera individuella och samhälleliga konsekvenser av missbruk och beroende samt tillämpa förebyggande arbete inom mentalvårds- och missbrukarvården
Innehåll
Centrala mål, innehåll och metoder inom missbruks- och mentalvårdsarbete
Tid och plats
18.09.2023 E132
19.09.2023 E132
23.10.2023 E132
24.10.2023 E132
20.11.2023 C121
21.11.2023 E132
11.12.2023 E132
12.12.2023 E132
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Nationell strategi för psykisk hälsa och nationellt program för suicidprevention 2020–2030 , Social- och hälsovårdsministeriet
- Socialvårdslagen 1301/ 2014
- Mentalvårdslagen 1116/ 1990
- Samtalsfärdigheter – stöd, vägledning och ledarskap (Rautalinko)
- Professionella samtal med barn – förhållningssätt, metoder och övningar (Nilsson Tapper)
- Handledande samtal (Birnik)
- Samhällsbaserad psykiatri (Johansson, Johansson, Skärgren)
Eventuellt övrigt studiematerial enligt anvisning från läraren / publiceras på kursens Moodle-plattform
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Gästföreläsningar
Litteraturstudier
Övningar och diskussioner
Simulering
Stationsundervisning
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök
Gästföreläsningar
Erfarenhetsexperter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för de olika examinationsuppgifterna är följande:
- Examinationsuppgift 1: Reflektionspodden - Deadline 17.12.2023
- Examinationsuppgift 2: Metoder och behandlingar inom beroendevården - Deadline 26.11.2023
- Examinationsuppgift 3: Bemötande inom beroendevården - Deadline 29.10.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
För genomförande av kurs behöver studerande delta vid närstudietillfällen samt simulering och avlägga följande tre delexaminationsuppgifter:
- Examinationsuppgift 1: Reflektionspodden (GK/UK)
- Examinationsuppgift 2: Metoder och behandlingar inom beroendevården (0-5)
- Examinationsuppgift 3: Bemötande inom beroendevården (GK/UK)
Feedback på examinationsuppgifter ges i anslutning med inlämning på kursens Moodle-plattform. Närmare instruktioner gällande examinationsuppgifter publiceras på kursens Moodle-plattform samt redogörs för vid första närstudietillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
10 sp = 270 h
Undervisning sammanlagt 64 h
Eget arbete 206 h
Tidtabell för examinationer hittas i Moodle
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig och examination: Viktor Matintupa
Undervisning: Luisa Tast, Marlene Gädda och Viktor Matintupa
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsord 0-5
Kursvitsordet utgör ett medeltal av kursens olika examinationsmoment
Aktivitet vid närstudietillfällen samt simulering kan höja helhetsvitsordet.
Underkänd (0)
Delar av kursens examinationsdelar är inte uppfyllda, inlämnade eller godkända.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kursens inlärningsmål har uppnåtts med en grundläggande förståelse. Studerande har följt givna tidsfrister och uppfyllt kursens delmoment enligt instruktion. Studerande kan relatera till beroende-problematik och mental ohälsa på ett professionellt sätt som går utöver det som kan anses utgöra allmän kunskap.
Studerande har aktivt deltagit diskussioner och grupparbeten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kursens inlärningsmål har uppnåtts med en god förståelse. Studerande har följt givna tidsfrister och uppfyllt kursens delmoment enligt instruktion. Studerande kan relatera till beroende-problematik och mental ohälsa på ett professionellt sätt som går utöver det som kan anses utgöra allmän kunskap.
Studerande har aktivt deltagit diskussioner och grupparbeten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kursens inlärningsmål har uppnåtts med en synnerligen god förståelse och engagemang. Studerande har följt givna tidsfrister och uppfyllt kursens delmoment enligt instruktion. Studerande kan relatera till beroende-problematik och mental ohälsa på ett professionellt sätt med välgrundad, reflekterande och faktabaserad kunskap.
Studerande har aktivt deltagit diskussioner och grupparbeten.
Förkunskapskrav
Mentalvård
Missbrukarvård