Hoppa till innehåll

Ungdomsarbete och metodik (10 sp)

Kod: SOV13AL05-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

04.09.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Peter Edelsköld
  • Pia Höglund-Ingo

Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper

  • USO21D-V
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- Har insikter i den unga människans utveckling och uppväxtvillkor i dagens samhälle
- Är bekant med olika möjligheter och risker som den unga möter
- Känner till centrala teorier om ungdomskultur
- Kan identifiera ungas resurser, göra riskbedömningar och tillämpa resursförstärkande arbetssätt
- Har kunskaper om skolkuratorns roll och uppgifter
- Kan tillämpa central lagstiftning och aktuella styrdokument i arbetet med unga
- Har en beredskap att arbeta i mångprofessionella team och samarbeta med vårdnadshavare

Innehåll

Ungdomsarbetets mål, innehåll och metoder

Tid och plats

Kursen förverkligas enligt följande:

Kurstillfälle 1. - 18-19.9.2023. kl. 8.30-16.00 - Familjearbetets arbetsmetoder .Presentation av Delexamination 1 (3 sp)
Ansvarsperson: Lina Nybjörk

Kurstillfälle 2 - Delexamination 2.(4 sp) - 23-24.10.2023. kl. 8.30-16.00 - Ungdomar i olika livssituationer introduceras.
Ansvarsperson: Peter Edelsköld

Kurstillfälle 3. - Delexamination 2. presenteras och sammanfattas. 20-21.11.2023.kl. 8.30-16.00- . Delexamination 3. Funktionella metoder i ungdomsarbetet (3 sp) introduceras. Ansvarsperson: Peter Edelsköld

Kurstillfälle 4. - 11-12.12.2023 kl. 8.30-16.00 - Funktionella arbetsmetoder inom ungdomsarbete/Delexamination 3. sammanfattas. Ungdomskultur genom historien. Ansvarsperson: Peter Edelsköld
Kursansvarig: Pia Höglund-Ingo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Hoikkala T & Sell A (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation)

Kiilakoski T. & Kauppinen E. (2021) Oppiminen nuorisotyössä. Kiistanalainen käsite käytännössä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja. (Nätpublikation).

Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus Oy

Nivala E & Saastamoinen M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori och utgångspunkter och inlägg
(Nätpublikation)

Barnavårdsföreningen i Finland, Högklasser
https://bvif.fi

Den sökandes blick (Uppsökande verksamhet)
(Nätpublikation)
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf

Digitalisering och ungdomsarbete (2019) Lauha H & Nolvak K (red.). Verke - Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete i Finland. Nätpublikation www.verke.org

Ehyt.fi

Finlands ungdomsarbete Allianssi rf
http://www.alli.fi/etusivu

Folkhälsan, Verksamhet för unga
https://www.folkhalsan.fi/unga/

Harkko, J, Lehikoinen T, Lehto S & Ala-Kauhaluoma (2016), Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi? Nuorten syrjäytymisriskit ja aikuisuuteen siirtyminstä tukeva palvelujärjestelmä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 144/2016 (Nätpublikation)

Kompetenscenter Nuoska

Luckan Unginfo

Maahanmuuttajataustaisten nuorten
terveys ja hyvinvointi.
(Nätpublikation)

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, www.mucf.se

Nuorisotutkimus-lehti. Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry. ISSN 0780-0886
(Nätpublikation)

Nuorisotyö. Julkaisija: Suomen Nuorisotyö ry.
(Nätpublikation)

Nuorisotyö-lehti. Julkaisija: Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi. ISSN 0355-7553
(Nätpublikation)

Nuorisotyön käsikirja, 2005, Tuominen H & Paananen, T (toim.). Det finns ett kapitel av Pokka som behandlar specifikt kyrkans ungdomsarbete ur ett socialpedagogiskt perspektiv.

Nyyti,ry

Skapa plats - en normutmanande bok för en mer inkluderande skola (2020). Ekvalita

Statens ungdomsråd, tietoanuorista.fi (Nätet)

ULA nätverket
www.ula.fi

Unga i församlingen, 2013, Helsingfors:Kyrkostyrelsen
(Nätpublikation)
http://sakasti.evl.fi/sacrista

Verke.org:
-Verktygslåda för digitalt kunnande inom ungdomsarbete:
https://www.verke.org/sv/publikationer/verktygslada-for-digitalt-kunnande-inom-ungdomsarbetet/

-Kompetenskriterier inom digitalt ungdomsarbete:
https://www.verke.org/uploads/2021/05/b4e3bcfd-verke_osaamiskriteetit_ru-1-1.pdf

www,ungdomsarbete2030.fi


TIPS

Dunkels, Elza. Kolla t.ex. Dunkels forskningblogg www.kulturer.net/ eller hennes böcker, en del av dem finns tillgängliga på nätet. Dunkels är pedagogisk forskare från Umeå universitet och intresserar sig bland annat för digitalisering, unga och nätet, nätkulturer, skärmtid m.m.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, studiebesök, individuella arbeten och pararbeten
Första delexaminationen sker i samarbete med Familjearbetsprofileringen. Examinator: Lina Nybjörk

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Detaljerad kursöversikt och överenskommelser kring delexaminationer introduceras och diskuteras i samband med kursstart. På moodle finns instruktioner för de olika examinationsuppgifterna för de olika förverklingsdelarna

Studerandes arbeten kommenteras av respektive lärare i kommentarfältet på Moodle intill inlämningen

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Uppgifter och instruktioner till examinationen av de olika förverklingsdelarna finns på Moodle vid kursstart

Studerandes tidsanvändning och belastning

64 timmar närstudier
216 timmar eget arbete

Periodisering av innehållet

Förverklingsdelar:

1. Familjearbete - Examinator: Lina Nybjörk - 3 sp
2. Ungdomar i olika livssituationer - Examinator: Peter Edelsköld - 4 sp
3. Funktionella arbeten - Examinator - Peter Edelsköld - 3 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen har reviderats genom tidigare studerandeutvärderingar
Lärare ansvarig för delexaminationerna utvärderar sina delar genom kommentarsfältet i Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kurstillfällena kräver obligatorisk närvaro i sin helhet. Den lärare som är examinator för delexaminationen ifråga avgör hur eventuell plötslig orsak till frånvaro kan kompenseras.

Underkänd (0)

Studerande visar förståelse på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Studerande har inte fullgjort någon av de 4 delexaminationerna och varit frånvarande och inte kompletterat frånvaro (föreläsningar, grupp-arbeten samt studiebesök). Studerande har varit oengagerad i samband med grupparbeten. Studerande har inte lämnat in slutrapportering (=Kursens loggbok)

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

1 - Studerande har till väsentliga delar följt anvisningarna för arbetet ifråga, har genomfört observation och analys, men visar ytlig kunskap om sitt ämnesområde. Det finns brister i källanvändning men adekvat litteratur har använts om än i begränsad utsträckning. Studerande har svårigheter att delta i diskussionen kring arbetet och visar bristfällig förmåga att granska och kommentera andras arbeten. Studerande har dock klart besvarat frågan/frågorna
2 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet men visar allmän kunskap om sitt ämnesområde. Användningen av olika källor är god och adekvat litteratur har använts om än i något begränsad utsträckning. Den studerande har svårigheter i att leda diskussionen kring arbetet och visar något bristfällig förmåga att granska och diskutera andras arbete

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

3 - Studerandande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och genomfört observation och analys och visar klarhet över centrala begrepp och definitioner. Tillämpningen av den litteraturbaserade kunskapen är något begränsad men källkritiken är god. Studerande kan diskutera sitt arbete men den kritiska granskningen och diskussionen kring andras ämnen är något bristfällig
4 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar goda ämneskunskaper och klarhet över centrala begrepp och definitioner. Vald litteratur är adekvat om än det finns vissa marginella brister. Källkritiken är god. Studerande kan diskutera sitt arbete, ställa relevanta frågor och även kritiskt granska andras arbeten

Bedömningskriterier, berömliga (5)

5 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar synnerligen goda ämneskunskaper. Omfattningen av litteratur är berömlig och källkritiken är god. Den studerande kan ställa relevanta frågor och leda diskussionen vid framförandetillfället. Det skriftliga arbetet visar på något utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav