Yrkesetik och filosofi (3 sp)
Kod: SOV13TM02-3009
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 31.10.2023
Tajmning
01.11.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Vasa Socionom
- Nadja Suomela
- Jessica Emaus
Lärare
Jessica Emaus
Grupper
-
SO21ASO21A
-
USO21D-VSocionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
SO21BSO21B
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- känner till olika människosyner och livsåskådningar samt är
medveten om grunden för sin egen livsåskådning
- är förtrogen med grundbegrepp inom etik och filosofi
- känner till de viktigaste filosofiska strömningarna i det västerländska samhället
- kan argumentera och analysera problem i vardagsliv och yrkesliv
utifrån filosofiska och etiska utgångspunkter
- känner till och kan tillämpa etiska riktlinjer för social yrkesutövning
- ha beredskap att utveckla en professionell yrkesroll baserad på
en humanistiskt präglad yrkesetik, filosofisk teori samt ärlig själv-
reflektion
Innehåll
Människosyn och livsåskådning
Filosofi
Etik
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad kurslitteratur
Bergman, S. & Blomqvist, C. (2018). Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld. Studentlitteratur
Blennberger, E. (2013). Bemötandets etik. Lund: Studentlitteratur.
Blennberger, E. (2005). Etik i socialpolitik och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
ETENE publikation 33: Den etiska grunden för social- och hälsovården. Hittas här:
https://etene.fi/sv/publikationer
Gray, M. & Webb, S. A. (2010). Ethics and value perspectives in social work. Basingstoke; New York: Palgrave Macmillan.
Sandman, L. & Kjellström, S. (2018). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur.
Sandström, S. (2008). Makten du har: Att hantera makt i socialt arbete. Gothia.
Talentia. Vardagen, värderingarna och etiken. Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom sociala området. Tillgänglig på: https://talentia.lukusali.fi/#/reader/9eaa5714-da82-11ec-b195-00155d64030a
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, litteraturstudier, individuell inlämningsuppgift, gruppdiskussioner
Förverkligandets alternativa prestationssätt
På svenska
Kursexamination:
- Närvaro
- Individuell lärandeuppgift
Närvarokrav: studerande närvarar vid åtminstone 4/5 närstudietillfällen (GK/UK)
Ifall närvarokravet inte uppfylls kontaktar studerande kursansvariga och kommer överens om kompensationsuppgift.
Individuell lärandeuppgift: Studerande lämnar in skriftligt arbete. Lärandeuppgiften bedöms enligt skalan 0-5. Närmare anvisningar gällande lärandeuppgiften publiceras på kursens Moodle-sida. Studerande får kort skritflig feedback på lärandeuppgiften i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp = 27h x 3 = 81h
20h närstudier
61h självstudier
Tilläggsuppgifter för studerande
Kurs med mycket reflektion och dialog.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen och lärandeuppgiften bedöms enligt skalan 0-5.
Underkänd (0)
Studerande har inte lämnat in lärandeuppgift inom utsatt tid och/eller i sin uppgift analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevant källa
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har besvarat frågorna på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier och/eller relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har besvarat frågorna och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tilllämpas inom sociala branschen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Studerande har varierat och analytiskt kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tilllämpas inom sociala branschen.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav