Hoppa till innehåll

Yrkesetik och filosofi (3 sp)

Kod: SOV13TM02-3009

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 31.10.2023

Tajmning

01.11.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Vasa Socionom
  • Nadja Suomela
  • Jessica Emaus

Lärare

Jessica Emaus

Grupper

  • SO21A
    SO21A
  • USO21D-V
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • SO21B
    SO21B

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- känner till olika människosyner och livsåskådningar samt är
medveten om grunden för sin egen livsåskådning
- är förtrogen med grundbegrepp inom etik och filosofi
- känner till de viktigaste filosofiska strömningarna i det västerländska samhället
- kan argumentera och analysera problem i vardagsliv och yrkesliv
utifrån filosofiska och etiska utgångspunkter
- känner till och kan tillämpa etiska riktlinjer för social yrkesutövning
- ha beredskap att utveckla en professionell yrkesroll baserad på
en humanistiskt präglad yrkesetik, filosofisk teori samt ärlig själv-
reflektion

Innehåll

Människosyn och livsåskådning
Filosofi
Etik

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad kurslitteratur
Bergman, S. & Blomqvist, C. (2018). Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld. Studentlitteratur

Blennberger, E. (2013). Bemötandets etik. Lund: Studentlitteratur.

Blennberger, E. (2005). Etik i socialpolitik och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.

ETENE publikation 33: Den etiska grunden för social- och hälsovården. Hittas här:
https://etene.fi/sv/publikationer

Gray, M. & Webb, S. A. (2010). Ethics and value perspectives in social work. Basingstoke; New York: Palgrave Macmillan.

Sandman, L. & Kjellström, S. (2018). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur.

Sandström, S. (2008). Makten du har: Att hantera makt i socialt arbete. Gothia.

Talentia. Vardagen, värderingarna och etiken. Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom sociala området. Tillgänglig på: https://talentia.lukusali.fi/#/reader/9eaa5714-da82-11ec-b195-00155d64030a

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, litteraturstudier, individuell inlämningsuppgift, gruppdiskussioner

Förverkligandets alternativa prestationssätt

På svenska
Kursexamination:
- Närvaro
- Individuell lärandeuppgift

Närvarokrav: studerande närvarar vid åtminstone 4/5 närstudietillfällen (GK/UK)

Ifall närvarokravet inte uppfylls kontaktar studerande kursansvariga och kommer överens om kompensationsuppgift.

Individuell lärandeuppgift: Studerande lämnar in skriftligt arbete. Lärandeuppgiften bedöms enligt skalan 0-5. Närmare anvisningar gällande lärandeuppgiften publiceras på kursens Moodle-sida. Studerande får kort skritflig feedback på lärandeuppgiften i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp = 27h x 3 = 81h

20h närstudier
61h självstudier

Tilläggsuppgifter för studerande

Kurs med mycket reflektion och dialog.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen och lärandeuppgiften bedöms enligt skalan 0-5.

Underkänd (0)

Studerande har inte lämnat in lärandeuppgift inom utsatt tid och/eller i sin uppgift analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevant källa

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har besvarat frågorna på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier och/eller relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har besvarat frågorna och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tilllämpas inom sociala branschen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Studerande har varierat och analytiskt kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tilllämpas inom sociala branschen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav