Hoppa till innehåll

Småbarnspedagogik och metodik (10 sp)

Kod: SOV16AL02-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

16.06.2022 - 28.09.2022

Tajmning

01.09.2022 - 31.12.2022

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Vasa Socionom
  • Susanne Davidsson
  • Lena Storbacka-Järvinen

Lärare

Susanne Davidsson

Grupper

  • USO20F-V
    Socionom (YH), h20, flerform, Vasa
  • USO20D-V
    Socionom (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har fördjupat sina kunskaper om de metodiska arbetssätten inom småbarnspedagogiken och kan tillämpa ett systematiskat didaktiskt tänkande med barnet som utgångspunkt
- har goda kunskaper om barnskyddets mål och metoder
- har beredskap att stöda familjer i krävande livssituationer och samarbeta med myndigheter och nätverk i förebyggande arbete och familjecentrerat socialpedagogiskt arbete
- har kunskap om arbetsmetoder som befrämjar interaktion mellan barn och fostrare

Innehåll

Småbarnspedagogikens centrala mål, innehåll och metoder

Tid och plats

Kursens närstudietillfällen är:
29.9 Susanne Davidsson
27.10 Gästföreläsare Alexandra Båsk
17.11 Lena Storbacka-Järvinen
15.12 Lena Storbacka-Järvinen
Kursens moodlesida öppnas den 16.8. Observera examination 1 är en förhandsuppgift som ska lämnas in innan första närstudietillfället.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk litteratur till examination 1. Förhandsuppgift (individuell) 2 sp:
Direktänkar till materialet finns på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.

Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9.
Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
Olsson & Olsson 2021. Barn med utmanande beteende - tidiga insatser i förskola och skola (valda kapitel)
Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4.
Sandberg 2021. Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd (valda kapitel)
Storbacka-Järvinen L. 2021. Faktorer om bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie A: Artiklar 1/2021.

Obligatorisk litteratur för examination 2. Elektronisk inlärningsportfolio (individuell) 3 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.

Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
Gammelgård. L. 2020. Tänk språk! Språkstrategi för dagvården. Reviderad upplaga. Sydkustens landskapsförbund.
Marklund, L. 2020. Swedish pre-school teacher's experiences from pedagogical use of digital play. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research; Vol 9(1). Sidorna 171-193.
Mertala, P. 2020. Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologiaosaamisen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research Volume 9, Issue 1, 2020, 6–31.
Neitola, M, Aerila, J-A, Kauppinen, M. (Toim.). 2020. Rinnalla. Taide, kerronta ja sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa. Painotalo Grano Oy. (e-bok). Ur verket läses kapitlen OSA I Sosiaalisemotionaalinen oppiminen ja taidelähtöisyys oppimisessa och OSA II Rinnalla-menetelmät. Länk till e-boken: https://sites.utu.fi/rinnalla/wp-content/uploads/sites/56/2021/01/rinnalla_e-kirja.pdf
Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns
sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia; serie A: Artiklar 1/2021.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Referenslitteratur och tips på material för examination 3 Workshop och rapport (i par) 2 sp.
Se Moodle.

4. Obligatorisk litteratur för examination Projektarbete (i grupp) och seminarium 3 sp:
Direktänkar till materialet finns på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.
Almqvist m.fl. (2019). Barn, unga och trauma. Kapitel 1 och kapitel 2.
Föra barnen på tal. (2019). Loggbok för småbarnspedagogiken
Hellberg Björklund (2021). Föräldrasamverkan i förskolan. kapitel 9 när samverkan är svårare.
Röst Riben, A., & Nordenhed, C. (2021). Kris och potentiellt trauma - förstå och stötta utsatta barn i förskolan
Referenslitteratur och tips på material finns på Moodle.

Undervisningsmetoder

Undervisning (se mer info på kursens moodlesida), workshops, seminarier, självstudier, gästföreläsare.
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i handledningsforumet.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Föreläsare från arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Förhandsuppgift-individuella inlärningsuppgifter 2 sp
Anvisningar och mer info sätts in på kursens moodlesida. Uppgifterna inlämnas i moodle senast den 29.9.2022. Sammanfattad feedback sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson

2. Elektronisk inlärningsportfolio (individuell) 3 sp
Studeranden utgår från kursens kompetenser och bygger under kursen upp en portfolio kring följande temaområden:
Barns språkliga medvetenhet, barnlitteratur och språkstödjande aktiviteter
Små barns matematiska lärande och didaktik
Surfplattan som pedagogiskt verktyg och arbete med appar inom småbarnspedagogiken
Anvisningar och mer info sätts in på kursens moodlesida. Inlämnas i moodle senast 4.11.2022. Kort individuell feedback sätts in på moodle,
Examinator: Sussy Davidsson och Lena Storbacka-Järvinen

3. Workshop och rapport (i par) 2 sp
Anvisningar och mer info sätts in på kursens moodlesida. Rapporten inlämnas i moodle i utsatt forum den 10.11.2022. Studerande läser alla parrapporter innan man kommer till workshopen och kommenterar utgående från kursens bedömningskriterier indivduellt alla rapporter i forumet senast den 16.11.2022. Workshopen hålls den 17.11.2022. Sammanfattad feedback ges muntligt av examinator som avslutning på tillfället den 17.11.2022.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen.

4. Projektarbete (i grupp) och seminarium 3 sp
Gruppen gör en muntlig powerpointpresentation med sammanfattad teori till ett givet tema och utvecklar ett praktiskt material riktat till småbarnspedagogiken. Anvisningar och mer info sätts in på kursens moodlesida. Den muntliga powerpoint presentationen av den teoretiska bakgrunden och det utvecklade materialet inlämnas i moodle senast den 7.12. 2022. Vidare anvisningar om hur kursdeltagarna ska förbereda sig inför seminariet finns på moodle. Seminariet hålls den 15.12.2022. Sammanfattad feedback ges muntligt av examinator under seminariet.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Förhandsuppgift-individuella inlärningsuppgifter 2 sp 54 h
2. Elektronisk inlärningsportfolio (individuell) 3 sp 81 h
3. Workshop och rapport (i par) 2 sp 54 h
4. Projektarbete (i grupp) och seminarium 3 sp 81 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvariga: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi och Lena Storbacka-Järvinen, lena.storbacka-jarvinen@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Förhandsuppgift-individuella inlärningsuppgifter 2 sp
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
Bedömning enligt skala 0-5.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd

2. Elektronisk inlärningsportfolio (individuell) 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
- portfolions struktur och läsbarhet samt kreativitet i hur den är utformad och uppbyggd
- förmåga till självutvärdering och analys
Bedömning enligt skala 0-5.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd

3. Workshop och rapport (i par) 2 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden
- förmåga att sammanfatta teori
- förmåga att planera och handleda en work-shop
- förmåga att motivera, inspirera och handleda seminariedeltagarna
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd

4. Projektarbete (i grupp) och seminarium 3 sp
- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- Materialets struktur och visuella upplägg
- Förmåga till utvecklingsinriktat och innovativt arbete, samt kreativitet inom det småbarnspedagogiska området
Bedömning enligt skala 0-5.
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

Förkunskapskrav

Småbarnspedagogik
Pedagogik
Socialt arbete