Arbete med familjer (10 sp)
Kod: SOV21AL01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 31.08.2023
Tajmning
04.09.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
10 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lina Nybjörk
- Lina Nybjörk
Lärare
Lina Nybjörk
Grupper
-
USO21D-VSocionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- förstår betydelsen av tidig interaktion och kan stöda anknytningsprocessen mellan barn och vårdnadshavare med arbetsmetoder som befrämjar interaktion och dialog
- har goda kunskaper om barnskyddets mål och metoder
- har beredskap att med metoder för arbete med familjer stöda dem i krävande livssituationer och att samarbeta med myndigheter och nätverk i förebyggande arbete och familjecentrerat socialpedagogiskt arbete
- har tillägnat sig en arbetsorientering som är präglad av ett barn- och familjecentrerat synsätt
Innehåll
Centrala mål, innehåll och arbetsmetoder för arbete med familjer
Tid och plats
Delexamination 1: 18-19.9 kl. 8.30-16.15. Tillsammans med ungdomsprofileringen.
Delexamination 2: 5.10-10.10 föreläsningar samt slutseminarium i december. Barnambassadörprojektet.
Delexamination 3: 26.10-5.12. Föreläsningsserie.
Kursen har obligatorisk närvaro. Vid frånvaro bör en kompensationsuppgift göras.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Backman, A., Nyback, M-H. (2022) Det sårbara barnet - att växa upp med missbruk, våld och psykisk ohälsa. Vasa: Yrkeshögskolan Novia.
Backman, A. (2022) Förebyggande barnskydd. En översikt av ansvarsområden och aktörer. Vasa: Yrkeshögskolan Novia.
Broberg, M., Hagström, B., & Broberg, A. (2012). Anknytning i förskolan: Vikten av trygghet för lek och lärande. Stockholm: Natur & Kultur.
Grander, M., Sild Lönroth, C. (2011) Mentorskap för barn och unga. Malmö: Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola.
Karlsson, K. (2012). Anknytning: Om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn. Göteborg: Gothia.
Killén, K. (2008). Barndomen varar i generationer : om förebyggande arbete med utsatta familjer. Lund: Studentlitteratur.
Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, studiebesök, samarbete med arbetslivet genom Barnambassadörprojektet, praktiska uppgifter, seminarium, gäster från arbetslivet.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök, tätt samarbete med arbetslivet via Barnambassadörsprojektet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen är indelad i tre delar med olika inlämningsdatum under höstens gång.
Del 1: Skriftlig examinationsuppgift.
Del 2: Barnambassadörsprojektet. Praktiskt arbete samt skriftlig uppgift.
Del 3: Skriftlig eller muntlig examinationsuppgift.
Studerandes tidsanvändning och belastning
10 sp = 270 h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (270 h / 10 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter, eget arbete med examinationsuppgifter, praktiska uppgifter i samband med Barnambassadörsprojektet.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad familjearbete är.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad familjearbete är.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för familjearbete är.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad familjearbete är.
Förkunskapskrav
Mänskligt lärande, utveckling och tillväxt
Socialhandledning och social service
Tilläggsuppgifter
-