Hoppa till innehåll

Social- och hälsovårdens organisation och branschkännedom (5 sp)

Kod: SOV22SVS04-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 09.09.2022

Tajmning

01.09.2022 - 31.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Nadja Suomela
  • Lina Nybjörk

Lärare

Nadja Suomela

Grupper

  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-känner till social- och hälsovårdens uppbyggnad, styrning, övervakning och framtidsvisioner
-har en inblick i central lagstiftning och beslutsgången inom offentlig förvaltning och socialvård
-kan identifiera centrala myndigheter och förvaltningsnivåer samt deras ansvarsområden inom social- och hälsovården
-kan redogöra för grunderna i klientsäkerhet
-har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
-känner till de kvalifikationer och det yrkeskunnande som behövs inom social yrkesutövning

Innehåll

-grunddragen i social- och hälsovårdens förvaltningsstrukturer och servicesystem
-de rättsliga principerna för offentlig förvaltning
-socialrättens grunder
-klientsäkerhetens grunder
-interprofessionellt arbete
-centralt och aktuellt förändringsarbete inom social- och hälsovården
-socionomens verksamhetsområden

Tid och plats

Föreläsningstillfällen på Campus Alere:

10.9 - föreläsning (Nadja Suomela)
15.10 - föreläsning (Lina Nybjörk)
12.11 - föreläsning (Nadja Suomela)
9.12 - seminariedag (Lina Nybjörk)

Föreläsningsdagarna och seminariedagen är obligatoriska.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T., & Vespä, P. (2020). Ammattina sosionimi. Helsingfors: Sanoma Pro Oy.
Social- och hälsovårdsministeriet. (2017). Tillämpningsguide för socialvårdslagen. Helsingfors.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/80392
Finlex: Förvaltningslagen och Socialvårdslagen.

Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, grupparbeten, seminariedag.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftliga examinationsuppgifter samt en muntlig presentation.

30.11 - inlämningsdatum för de skriftliga examinationsuppgifterna (både grupp- och individuella uppgifter)
9.12 - seminariedag där kursuppgift presenteras muntligt av kursens deltagare. Kursuppgiften utförs i mindre grupper.

Examinationsuppgifterna baserar sig på föreläsningarna och litteraturen.

Anvisningar för examinationsuppgiften fås under det första föreläsningstillfället och finns även i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, studiebesök, gruppuppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.

Föreläsningarna utgör 35h.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
•Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav