Hoppa till innehåll

Geometri och vektorer (3 sp)

Kod: TKV18MA02-3013

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 25.10.2021

Tajmning

25.10.2021 - 19.12.2021

Antal studiepoäng

3 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi

Lärare

  • Sofia Frilund

Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper

  • ELA21-V-S (Storlek: 45. Öppet universitet: 0.)
  • ELA21-V-Y (Storlek: 45. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • ÖH21ELALED-V
    Öppna YH, IngELALed, Vasa
  • ELA21D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2021, dagstudier

Smågrupper

  • ELA21-V-S
  • ELA21-V-Y

Lärandemål

Den studerande kan använda geometri, trigonometri och vektorer för att modellera och lösa problem

Innehåll

- Rätvinkliga trianglar
- Trigonometriska grundfunktioner (cosinus, sinus och tangens)
- Vinkelmått (grader vs radianer)
- Sinus- och cosinussatsen
- Likformighet och skalor
- Definition av vektorbegreppet
- Räkneregler för vektorer
- Skalärprodukt
- Projektioner
- Kryssprodukt
- Introduktion till matriser
- MatchCad-övningar

Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Tid och plats

Period 2: 25.10.2021 - 17.12.2021, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Endast en enkel funktionsräknare är tillåten, inte en grafräknare/CAS-räknare.
Maols tabellsamling, eller annan dylik tabellsamling, får användas under tentitllfällena.
Under kursens gång använder vi även e-math.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar på lektionstid, antingen i klass eller via Webex.
Vid anmälning till kursen bör studerande välja rätt undergrupp.

De studerande förväntas göra hemuppgifter varje vecka.
De studerande förväntas använda det digitala verktyget e-math för att lösa uppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tidpunkterna för deltenterna meddelas vid kursens början.
De framgår även i Moodle-kursen.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursens innehåll delas in i två deltenter.
Efter kursens slut tenteras kursen med en enda kurstent.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Undervisning i klass: 36 timmar
Tentamen: 4 timmar
Eget arbete: 41 timmar
Totalt: 81 timmar

Periodisering av innehållet

Se kursens lektionsplanering i Moodle.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Trigonometri: Behärskar rätvinkliga triangelns trigonometri
Area- och volymberäkningar: Kan beräkna areor och volymer av enkla figurer och kroppar
Vektorer: Kan utföra beräkningar med tvådimensionella vektorer
Matriser: Känner till matriser och determinanter och kan utföra enkla beräkningar med dem
Modeller och problemlösning: Har viss förståelse för hur man använder en matematisk modell och hur denna kan lösas.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Trigonometri: Behärskar godtyckliga triangelns trigonometri
Area- och volymberäkningar: Kan beräkna areor och volymer för mer komplicerade figurer och kroppar
Vektorer: Kan grundläggande beräkningar med tredimensionella vektorer
Matriser: Kan ställa upp och lösa linjära ekvationssystem med hjälp av matriser
Modeller och problemlösning: Har god förståelse för hur man använder en matematisk modell och hur denna kan lösas.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Trigonometri: Kan tillämpa teorin och lösa mer komplicerade problemställningar
Area- och volymberäkningar: Kan beräkna areor och volymer för figurer och kroppar med hjälp av vektorer
Vektorer: Kan tillämpa vektorer på mer komplicerade problemställningar och behärskar användning av vektorer i beräkningsprogram.
Matriser: Behärskar användning av matriser i beräkningsprogram
Modeller och problemlösning: Kan tillämpa matematiska modeller på tekniska problemställningar.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms utgående från den studerandes prestationer i deltenterna samt andelen räknade hemuppgifter.

Det kommer att ordnas två deltenter a 25 p, totalt 50 p. Hemuppgifter belönas med max 10 p
Studerande bör vara godkänd i båda deltenterna (minst 8 p) samt ha minst 20 p totlat för att bli godkänd i kursen.
Kursen kan även tenteras med en enda tent efter kursens slut.

Vitsordsskalan:
20 p - 1
28 p - 2
36 p - 3
44 p - 4
52 p - 5

Underkänd (0)

Uppnår inte kriterierna för vitsordet 1

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Behärskar rätvinkliga triangelns trigonometri.
Kan beräkna areor och volymer av enkla figurer och kroppar.
Kan utföra beräkningar med tvådimensionella vektorer
Har viss förståelse för hur man använder en matematisk modell och hur denna kan lösas.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Behärskar godtyckliga triangelns trigonometri.
Kan beräkna areor och volymer för mer komplicerade figurer och kroppar.
Kan grundläggande beräkningar med tre-dimensionella vektorer.
Har god förståelse för hur man använder en matematisk modell och hur denna kan lösas.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Behärskar alla typer av trianglars trigonometri och kan lösa mer komplicerade problemställningar.
Kan beräkna areor och volymer för figurer och kroppar analytiskt och med hjälp av vektorer.
Kan tillämpa vektorer på mer komplicerade problemställningar och behärskar användning av vektorer i beräkningsprogram.
Kan tillämpa matematiska modeller på tekniska problemställningar.

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav