Hoppa till innehåll

Differentialekvationer (3 sp)

Kod: TKV22MA05-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 08.10.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi

Lärare

  • Ing-Britt Rögård
  • Sofia Frilund

Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper

  • ELA22-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • ELA22-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • ELA22D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier

Smågrupper

  • ELA22-S
  • ELA22-Y

Lärandemål

Studerande :
- förstår betydelsen och användningen av differentialekvationer i tekniska sammanhang.
- kan lösa enkla differentialekvationer av första ordningen algebraiskt
- känner till lösningsmetoden för linjära differentialekvationer av andra ordningen
- kan använda matematiska räkneprogram för att lösa differentialekvationer ( Mathcad, Excel )
- kan använda differentialekvationer för att modellera och lösa tekniska problemställningar.

Innehåll

- Derivatafunktioner och primitiva funktioner
- Lösning av separabla differentialekvationer och linjära differentialekvationer av första ordningen
- Modellering av problem med hjälp av differentialekvationer
- Lösning av differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter (svängningsrörelser)
- Diskretisering och numerisk lösning av differentialekvationer med Eulers metod
- Lösning av differentialekvationer med Excel, Mathcad


Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Tid och plats

Period 1, Vasa : 28.9 - 29.10

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material via kurssidan i Moodle. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Under kursens gång räknar vi analytiskt samt använder Excel och Mathcad för att lösa ekvationer numeriskt.
De studerande förväntas ha Mathcad installerad på sin egen dator.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och räkneövningar enligt schemat i PEPPI.
Inlämningsuppgifter och hemuppgifter.
Tentamen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tidpunkten för tentamen meddelas vid kursens början. Tidpunkten framgår även i Moodle-kursen.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen under kursen.
Omtagningmöjlighet vid två specificerade allmänna omtagningstillfällen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Undervisning i klass: 36 timmar
Eget arbete: 45 timmar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Känner till vad en differentialekvation är.
Kan lösa enkla separabla differentialekvationer.
Kan lösa homogena differentialekvationer av andra ordningen med hjälp av en karakteristisk ekvation.
Förstår betydelsen och användningen av differentialekvationer i tekniska sammanhang.
Kan använda beräkningsprogram för att numeriskt lösa enkla differentialekvationer.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan utföra enkla modelleringar .
Kan lösa separabla och enkla linjära differentialekvationer av första ordningen.
Kan lösa differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter.
Kan använda beräkningsprogram för att numeriskt lösa differentialekvationer.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kan utföra mer krävande modelleringar .
Kan bestämma lösningsfunktionen till separabla och linjära differentialekvationer av första ordningen.
Förstår svängningsekvationen och kan utföra modellering av den.
Kan självständigt modellera och numeriskt lösa mer krävande problemställningar med beräkningsprogram.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms utgående från prestationer i tenter och/eller inlämningsuppgifter. Maxpoäng är 60 p.

Vitsordsskalan:
20 p - 1
28 p - 2
36 p - 3
44 p - 4
52 p - 5

Underkänd (0)

Uppnår inte kriterierna för vitsordet 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Känner till vad en differentialekvation är. Kan lösa enkla separabla differentialekvationer.
Kan lösa homogena differentialekvationer av andra ordningen med hjälp av en karakteristisk ekvation.
Kan använda beräkningsprogram för att numeriskt lösa differentialekvationer.
Förstår betydelsen och användningen av differentialekvationer i tekniska sammanhang.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan utföra enkla modelleringar och kan lösa linjära differentialekvationer av första ordningen.
Kan lösa inhomogena differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter.
Behärskar metoder för numerisk lösning av differentialekvationer.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kan utföra mer krävande modellering och lösning av differentialekvationer av första ordningen.
Förstår svängningsekvationen och kan utföra modellering av den.
Kan självständigt modellera och numeriskt lösa mer krävande problemställningar.

Förkunskapskrav

Funktioner och ekvationer 1,
Geometri och vektorer,
Funktioner och ekvationer 2,
Derivator och integraler.