Utveckling av hälsovårdararbetet (5 sp)
Kod: UHV15HV14-3005
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 04.01.2023
Tajmning
01.01.2023 - 12.06.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Pia Liljeroth
- Christine Alm
Lärare
Christine Alm
Grupper
-
UHV19D-ÅHälsovårdare (YH), h19, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande utvecklar innovativt hälsovårdararbetet ur ett samhälleligt och arbetslivs perspektiv (t.ex. inom projekt)
Studerande upprätthåller och tillämpar evidensbaserad kunskap
Studerande identifierar sina utvecklingsbehov och förstärker sina färdigheter i sitt arbete som sakkunnig inom
Innehåll
Projektarbete
Opponering vid seminariet
Tid och plats
Åbo, våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommendation:
- litteratur i vetenskapligt skrivande
- litteratur i projektarbete
- facktidskrifter, forskning inom det valda området, aktuella händelser i samhället via media
- litteratur från tidigare kurser och kommande kurser inom hälsovårdarutbildningen, se utförandeplaner/förverkliganden från tidigare kursser
Undervisningsmetoder
Introduktion av utvecklingsarbete 5.1.2023
Studerande skriver utvecklingsarbete individuellt eller i par
Studerande lämnar in plan för utvecklingsarbete v:3
Grupphandledning x 1, individuell handledning x 3 per arbete
Ev, praktiskt förverkligande av utvecklingsarbetet (förverkligandet kan variera beroende på projektets art).
Skriftlig produkt.
Inlämning av arbetet 31.5.2023
Seminarium 5.6.2023 där utvecklingsarbetet presenteras och diskuteras i samarbete med samarbetspartners, handledare och hälsovårdarstuderande
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämning av det skriftliga arbetet 31.5.2023
Seminarium 5.6.2023
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier + handledning 137 h
Seminarium 8h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktiskt förverkligande gk/uk, (om möjligt)
Skriftlig produkt bedöms med vitsordet 5-uk
Studerande har förmåga att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning på ett berömligt, gott eller nöjaktig sätt.
Studerande har på ett berömligt, gott eller nöjaktigt sätt utvecklat sin utvecklingsidé och presenterar den muntligt och skriftligt.
Studerande kan utveckla det hälsofrämjande arbetet på ett berömligt, gott eller nöjaktigt sätt med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
Studerande har förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inlämnad i tid, följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text ( vid individuellt arbete) exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.
Obligatoriskt aktivt deltagande vid seminariet den 29.5 + en seminarierapport A4 lång.
Vitsordet är en sammanställning av rapport+presentation+ praktiskt förverkligande+seminarierapport
Underkänd (0)
Studerande har inte förmågan att utnyttjasin tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning.
Studerande kan inte utveckla sin idé och presentera den muntligt och skriftligt.
Studerande har svårigheter att utveckla det hälsofrömjande arbetet med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
Studerande visar ej kreativitet och innovation och grundar inte sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inte inlämnad i tid, Rapporten följer inte Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har en svag förmåga att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning.
Studerande kan svagt utveckla sin projektidé och presentera den muntligt och skriftligt.
Studerande kan på ett nöjaktigt sätt utveckla det hälsofrämjande arbetet med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
Studerande har en svag förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inlämnad i tid, följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmåga till att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning på en god nivå.
Studerande kan väl utveckla sin projektidé och presentera den muntligt och skriftligt.
Studerande kan med stöd av utveckla det hälsofrämjande arbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
Studerande har förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inlämnad i tid, Rapporten följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en god förmåga att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning på ett berömligt, sätt.
Studerande kan på ett berömligtt sätt utveckla sin projektidé och presentera den muntligt och skriftligt.
Studerande kanpå ett berömligt, utveckla med stöd av utvecklingsarbetet det hälsofrämjande arbetet för en vald målgrupp i hälsovårdsarbetet.
Studerande har förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inlämnad i tid. Rapporten följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.
Förkunskapskrav
Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7 och har avlagt minst 180 sp.