Hoppa till innehåll

Utveckling av hälsovårdararbetet (5 sp)

Kod: UHV15HV14-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 04.01.2023

Tajmning

01.01.2023 - 12.06.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Pia Liljeroth
  • Christine Alm

Lärare

Christine Alm

Grupper

  • UHV19D-Å
    Hälsovårdare (YH), h19, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande utvecklar innovativt hälsovårdararbetet ur ett samhälleligt och arbetslivs perspektiv (t.ex. inom projekt)
Studerande upprätthåller och tillämpar evidensbaserad kunskap
Studerande identifierar sina utvecklingsbehov och förstärker sina färdigheter i sitt arbete som sakkunnig inom

Innehåll

Projektarbete
Opponering vid seminariet

Tid och plats

Åbo, våren 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommendation:
- litteratur i vetenskapligt skrivande
- litteratur i projektarbete
- facktidskrifter, forskning inom det valda området, aktuella händelser i samhället via media
- litteratur från tidigare kurser och kommande kurser inom hälsovårdarutbildningen, se utförandeplaner/förverkliganden från tidigare kursser

Undervisningsmetoder

Introduktion av utvecklingsarbete 5.1.2023
Studerande skriver utvecklingsarbete individuellt eller i par
Studerande lämnar in plan för utvecklingsarbete v:3
Grupphandledning x 1, individuell handledning x 3 per arbete
Ev, praktiskt förverkligande av utvecklingsarbetet (förverkligandet kan variera beroende på projektets art).
Skriftlig produkt.
Inlämning av arbetet 31.5.2023
Seminarium 5.6.2023 där utvecklingsarbetet presenteras och diskuteras i samarbete med samarbetspartners, handledare och hälsovårdarstuderande

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämning av det skriftliga arbetet 31.5.2023
Seminarium 5.6.2023

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier + handledning 137 h
Seminarium 8h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Praktiskt förverkligande gk/uk, (om möjligt)
Skriftlig produkt bedöms med vitsordet 5-uk
Studerande har förmåga att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning på ett berömligt, gott eller nöjaktig sätt.
Studerande har på ett berömligt, gott eller nöjaktigt sätt utvecklat sin utvecklingsidé och presenterar den muntligt och skriftligt.
Studerande kan utveckla det hälsofrämjande arbetet på ett berömligt, gott eller nöjaktigt sätt med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
Studerande har förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inlämnad i tid, följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text ( vid individuellt arbete) exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.
Obligatoriskt aktivt deltagande vid seminariet den 29.5 + en seminarierapport A4 lång.
Vitsordet är en sammanställning av rapport+presentation+ praktiskt förverkligande+seminarierapport

Underkänd (0)

Studerande har inte förmågan att utnyttjasin tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning.
Studerande kan inte utveckla sin idé och presentera den muntligt och skriftligt.
Studerande har svårigheter att utveckla det hälsofrömjande arbetet med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
Studerande visar ej kreativitet och innovation och grundar inte sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inte inlämnad i tid, Rapporten följer inte Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har en svag förmåga att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning.
Studerande kan svagt utveckla sin projektidé och presentera den muntligt och skriftligt.
Studerande kan på ett nöjaktigt sätt utveckla det hälsofrämjande arbetet med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
Studerande har en svag förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inlämnad i tid, följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har förmåga till att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning på en god nivå.
Studerande kan väl utveckla sin projektidé och presentera den muntligt och skriftligt.
Studerande kan med stöd av utveckla det hälsofrämjande arbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
Studerande har förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inlämnad i tid, Rapporten följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en god förmåga att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning på ett berömligt, sätt.
Studerande kan på ett berömligtt sätt utveckla sin projektidé och presentera den muntligt och skriftligt.
Studerande kanpå ett berömligt, utveckla med stöd av utvecklingsarbetet det hälsofrämjande arbetet för en vald målgrupp i hälsovårdsarbetet.
Studerande har förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inlämnad i tid. Rapporten följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.

Förkunskapskrav

Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7 och har avlagt minst 180 sp.