Organisation och ledarskap (3 sp)
Kod: UOSHV10OL01-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 22.09.2022
Tajmning
19.09.2022 - 04.12.2022
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Ralf Lillbacka
- Lina Nybjörk
Lärare
Lina Nybjörk
Grupper
-
USO20D-VSocionom (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande känner till huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledning och har beredskap att leda arbetet
• Studerande har en inblick i planering och organisering av verksamheten
• Studerande känner till arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i arbetsgemenskapen
Innehåll
- centrala begrepp inom organisationsteori och ledarskap
- olika organisationsformer och organisationskulturer
- professionellt förhållningssätt och olika ledarroller
- kommunikation inom organisationer
Tid och plats
Se veckoschema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bruzelius, L. & Skärvad, P-H. (2011 eller äldre upplagor). Integrerad organisationslära. Lund: Studentlitteratur.
Som bredvidläsning eller alternativ källa för skriftlig examinationsuppgift:
Nilsson, E., Norén-Winsell, E. & Djärv, S. (1999) Administration och arbetsledning i vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.
Eller annan av examinator rekommenderad litteratur
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och litteraturstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Första tentamenstillfället hålls vid det sista föreläsningstillfället, såvida inte den alternativa examinationsmetoden med skriftligt övningsarbete används.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Skriftlig tentamen, alternativt skriftligt övningsarbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h per studiepoäng: 81 h totalt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Studerande ska i skriftlig examination, alternativt skriftligt övningsarbete, visa grundläggande kunskaper om organisationsteorier samt teorier om ledarskap
Underkänd (0)
Studerande saknar grundläggande kunskaper om organisationsteorier samt teorier om ledarskap
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har begränsade kunskaper om organisationsteorier samt teorier om ledarskap
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppvisar goda kunskaper om organisationsteorier samt teorier om ledarskap
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar mycket goda kunskaper om organisationsteorier samt teorier om ledarskap
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav