Hoppa till innehåll

Vårdbranschens framtidsvisioner (4 sp)

Kod: USS15RF03-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 31.08.2021

Tajmning

01.09.2021 - 24.11.2021

Antal studiepoäng

4 sp

Andel virtuell undervisning

2 sp

Prestationssätt

50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare

Lärare

  • Minna Syrjäläinen-Lindberg

Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper

  • USS18D-Å
    Sjukskötare (YH) h18, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande blir medveten om betydelsen av ett livslångt lärande och visar ett samhälleligt engagemang
Studerande beaktar vårdbranschens framtida utmaningar och följer aktivt med innovationer inom branschen

Innehåll

Det livslånga lärandet och egen professionell utveckling
Sjukskötarens samhälleliga engagemang och globalt ansvar
Vårdbranschens framtida utmaningar och innovationer
Sociala medier som resurs inom vårdarbete
Nationella och internationella forskningsrön i vårdarbete

Tid och plats

Hösttermin 2021 Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Social- och hälsovårdsministeriet. Information som stöd för välfärden och de reformerade tjänsterna. Utnyttja social- och hälsovårdsinformation-strategi fram till 2020.
Social- och hälsovårdsministeriet. Ett socialt hållbart Finland 2020. Stragei för social- och hälsovårdspolitiken.
Terveys 2050. Neljä skenaariota ihmislähtöisestä terveydestä ja valinnanvapaudesta. DEMOS. Helsinki.
Sairaanhoitajaliitto: Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuteen ja sotepalveluihin.
Kangasniemi, M. m.fl. 2018. Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja
osaamisuudistus.
Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia soisaali- ja terveydenhuollossa. Sairaanhoitajat
Vehko, T. et al, 2019. E-health and e-welfare if Finland. THL Report 7/2019
Vehko, T. et al. 2019 Miten tietojärjestelmät palvelevat terveydenhuollon ammattilaisten työtä? Vaikutukset työhön ja hyvinvointiin.
http/innokylä.fi
Övriga aktuella artiklar och publikationer

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Individuell rapport.
Seminarium. Obligatoriskt deltagande.
Planering och förverkligande av konferens
Hälsoteknologi - samarbetsförmiddagen med Åbo Yrkesunstitut 27.9.2021 kl 8.30 - 12 vid Raggatan 8. Obligatoriskt deltagande

Praktik- och arbetslivssamarbete

Åbo Yrkesinstitut

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Tehys nätkurs gjorg före praktiken vecka 40
2) Individuell rapport. Inlämning av rapporten är under vecka 38.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1) Tehys nätkurs
2) Individuell rapport

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar 14 h
Tehy 10 h
Individuell rapport + självstudier 37 h.
Seminarium 4 h (gruppen delad till två mindre grupper)
Planering och förverkligande av konferens 38 h
Samarbete med Åbo Yrkesinstitut 5 h

Tilläggsuppgifter för studerande

28.9 Fjärde omtagningen av det nationella testet

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Tehy nätkurs. Bedömning enligt skalan uk - gk. GK: När kursen är gjord och bevis på en godkänd prestation har skickats per mejl till kursansvarig lärare
2) Individuell rapport, vitsordsskala 0 - 5, se nedan

Underkänd (0)

Kriterierna för vitsord 1 inte uppfylls. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande besvarar frågeställningen kortfattat och vagt, med mindre förmåga till analys och reflektion. Sambandet mellan individcentrerad och samhällsrelaterad vård blir otydlig. Mindre del av källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya.Den tekniska utformningen är nöjaktig.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande besvarar frågeställningen på en god nivå, utnyttjar teoretisk och praktisk kunskap i frågor som rör vårdbranschens framtid nationellt och internationellt.Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns. Stora delar av källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya. Den tekniska utformningen är god. Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan på en djupgående nivå och mångsidigt besvara frågeställningen, har förmåga att relatera svaret till en samhällelig och global nivå. Studerande kan på ett berömligt sätt föra en diskussion mellan teoretisk och praktisk kunskap. Reflektionen är vetenskapligt analytisk. Källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya. Den tekniska utformningen är berömlig. Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Förkunskapskrav

Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3, 4, 5 och 6 och har avlagt 180 sp.