Fördjupat vårdarbete I (5 sp)
Kod: USS20FV01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 27.08.2023
Tajmning
24.08.2023 - 30.11.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Josephine Åberg
- Daniel Nenonen
- Hanna Limnell
Lärare
Josephine Åberg
Grupper
-
USS20D-ÅSjukskötare (YH), h20, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Kan tillämpa, reflektera och fördjupa sitt kunnande inom kliniskt vårdarbete
Kan argumentera för evidensbaserad verksamhet och evidensbaserade vårdmetoder
Kan tillämpa etiskt beslutsfattande i varierande servicemiljöer och vårdsituationer
Behärskar personcentrerad/klientcentrerad helhetsvård och läkemedelsbehandling i olika vård- och servicemiljöer
Studerande kan utnyttja hälsoteknologi och digitala lösningar i fördjupat vårdarbete
Kan utvärdera handledningens effektivitet tillsammans med patient, närstående och personal inom hälsovård
Kan främja patient- och klientsäkerhet
Innehåll
Fördjupade inre medicinska vårdmetoder
Fördjupade kirurgiska vårdmetoder
Etiskt beslutsfattande i komplicerade situationer och i olika servicesystem
Avancerad läkemedelsbehandling
Personcentrerad/klientcentrerad helhetsvård
Hälsoteknologi och digitala lösningar
Tillämpning av vårdvetenskapliga teorier och forskningar
Välfärdsekonomi
Handledningens effekter och olika mätare
Patient- och klientsäkerhet
Tid och plats
Kursen inleds mars 2023, Experföreläsningar inom Neurologi. ÅUCS
Höst terminen 2023, YH Noiva, Åbo.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Medibase
Föreläsningsmaterial
Internetmedicin.se https://www.internetmedicin.se/
God medicinsk praxis https://www.kaypahoito.fi/sv/
Terveysportti: Sairaanhoitajan käsikirja
Terveysportti, Sairaanhoitajan tietokannat.
Hotus -vårdrekommendationer
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter
Övriga källor:
Ahonen, O. et al 219. Kliininen hoitotyö.
Alahuhta, S. et al. 2010. Nestehoito eller motsvarande inom vätsketerapi.
Alanen, P. 2022. Tehohoitotyö ELLER Ritmala-Castren, M et al. 2017. Teho- ja valvontahoitotyön opas.
Cox, C. 2015. Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor
Ekvall, A. & Jansson, A. 2022 (eller 2016). Omvårdnad & Medicin. ELLER Ericson, T & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar
Iivanainen, A. 2016. Hoida ja kirja. Sanoma Pro. eller THL:s publikationer om dokumentation
Klang, B. 2017 (eller äldre upplaga) Patientundervisning
Kinnunen, U-M. et al. 2021. Manual FinCC 4.0 för klassificeringshelheten FinCC
Kumlin, C. 2022 (eller äldre upplaga) Omvårdnad & kirurgi ELLER Ljungqvist, O. 2021. Kirurgi.
Jevon, P. 2014. Att övervaka patienter med livshotande sjukdom
Rubertsson, S. 2020. Intensivvård
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar
Smågruppsarbete
Workshops
Praktik- och arbetslivssamarbete
Expertföreläsningar från arbetslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Individuell examination 26.9. Omtentamen enligt överenskommelse med examinatorn.
2) Inlärningsdagbok. Inlämning senast november 2023.. Datum:23.11??
Förverkligandets alternativa prestationssätt
-
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar 35 h
Workshop (ink. förberedande arbete) 10h
Tentamen 3h
Distansuppgift 57 h
Självstudier 30 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Workshopsarbete bedöms GK-UK. Obligatorisk närvaro. För GK vitsord bör studerande aktivt deltagit i tillfället den 14.11 och gjord förhandsuppgiften "patiencase" (0.5 sp)
2. Inlärningsdagbok bedöms i skalan 0-5 (2 sp)
4. Individuell skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 (2.5 sp)
Kursvitsord: För godkänt kursvitsord bör alla delar vara godkända. Kursvitsordet räknas: Inlärningsdagboken 50 % av helhetsvitsordet och skriftlig examination 50% av helhetsvitsordet.
Underkänd (0)
Den skriftliga examinationen bedöms med under 60 % av maximalpoängen i examinationen
__________________________________________________________________________
Inlärningsdagboken är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den skriftliga examinationen bedöms med under 72 % av maximal poängen i examinationen
______________________________________________
Inlärningsdagboken innehåller alla krävda delar. Studerande använder källor ytligt. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt- och kirurgiskt-/perioperativt vårdarbete, vårdmetoder och/eller egna reflektioner är svaga eller saknas. Studerande kan bristfälligt beskriva patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande har delvis bedömt sitt kunnande i relation till alla delar.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den skriftliga examinationen bedöms med under 90 % av maximal poängen i examinationen
_________________________________________________
Inlärningsdagboken innehåller alla delar och studerande använder vetenskapliga källor, men inte mångsidigt. Studerande kan beskriva och har goda kunskaper i inremedicinska- och kirurgiska/perioperativa patientens vårdarbete, vårdmetoder och egna reflektioner görs i alla delar. Studerande kan beskriva patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande har förmåga att bedöma sitt kunnande i relation till alla delar
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den skriftliga examinationen bedöms med eller över 90 % av maximal poängen i examinationen.
_________________________________________________________
Inlärningsdagboken innehåller och behandlar på djupgående nivå alla delar. Studerande använder vetenskapliga källor mångsidigt, samt kan motivera sina tolkningar och kopplingar mellan källor. Studerande har djupa kunskaper och kan djupgående beskriva inremedicinska- och kirurgiska-/perioperativa patientens vårdarbete och vårdmetoder, samt relatera de olika delarna till varandra och till sjukskötarens arbetsuppgifter. Studerande kan göra egna mångsidiga reflektioner och kan djupgående analysera sitt kunnande.
Förkunskapskrav
Rekommenderas att 180 sp är avlagda