Tyska 1 (3 sp)
Kod: VAL20TY1-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.08.2020 - 14.09.2020
Tajmning
14.09.2020 - 31.12.2020
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
15 - 34
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Hanna Kuusisto
Lärandemål
Kursen är för nybörjare i tyska.
Innehåll
Studerande lär sig att kommunicera på tyska inom ämnesområden som är välbekanta för studerandena; intressen, vardagliga situationer, personer och platser; åsikter och känslor. Produktion och interaktion: Presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.
Tid och plats
hösten 2020
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursbok: Ausblicke 1 (Nilsson, Raab, Braun) ISBN 978-91-523-1834-8. Sanoma Utbildning 2016. Den studerande bör införskaffa kursboken före kursstart.
Undervisningsmetoder
Närundervisning
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Meddelas vid kursstart
Studerandes tidsanvändning och belastning
81; 36 h närundervisning, 45 h övningar och reflektion
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk
i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta
ämnen. Den studerande visar sin förståelse genom att i mycket enkel form
redogöra för innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera
utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar
sig studeranden enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. För att
förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar studeranden, och gör
enstaka enkla förbättringar av, egna framställningar.
Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika
sammanhang och områden där språket används, och gör då också
enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk
i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta
ämnen. Den studerande visar sin förståelse genom att i enkel form
redogöra för innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera
utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar
sig studeranden enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. För att
förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar studeranden, och gör
enstaka enkla förbättringar av, egna framställningar.
Den studerande kommenterar i relativt enkel form några företeelser i olika
sammanhang och områden där språket används, och gör då också
jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande förstår vanliga ord och fraser i tydligt talat vardagsspråk
i normalt tempo samt i texter om vardagliga och välbekanta
ämnen. Den studerande visar sin förståelse genom att
redogöra för innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera
utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar
sig studeranden mycket tydligt med varierande ord och fraser. För att
förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar studeranden, och gör
förbättringar av, egna framställningar.
Den studerande kommenterar i mångsidig form företeelser i olika
sammanhang och områden där språket används, och gör då också
jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Fortlöpande utvärdering: studerandenas prestationer utvärderas kontinuerligt under kursens lopp (deltagandet i klassaktiviteter och inlämningsuppgifter, sluttentamena)
Underkänd prestation: Brist på närvaron, oinlämnade uppgifter, underkänd tentamen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämningsuppgifter och tentamen
Underkänd (0)
Fortlöpande utvärdering: studerandenas prestationer utvärderas kontinuerligt under kursens lopp (deltagandet i klassaktiviteter och inlämningsuppgifter, sluttentamena)
Underkänd prestation: Brist på närvaron, oinlämnade uppgifter, underkänd tentamen
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk
i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta
ämnen. Den studerande visar sin förståelse genom att i mycket enkel form
redogöra för innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera
utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar
sig studeranden enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. För att
förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar studeranden, och gör
enstaka enkla förbättringar av, egna framställningar.
Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika
sammanhang och områden där språket används, och gör då också
enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk
i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta
ämnen. Den studerande visar sin förståelse genom att i enkel form
redogöra för innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera
utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar
sig studeranden enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. För att
förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar studeranden, och gör
enstaka enkla förbättringar av, egna framställningar.
Den studerande kommenterar i relativt enkel form några företeelser i olika
sammanhang och områden där språket används, och gör då också
jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande förstår vanliga ord och fraser i tydligt talat vardagsspråk
i normalt tempo samt i texter om vardagliga och välbekanta
ämnen. Den studerande visar sin förståelse genom att
redogöra för innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera
utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar
sig studeranden mycket tydligt med varierande ord och fraser. För att
förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar studeranden, och gör
förbättringar av, egna framställningar.
Den studerande kommenterar i mångsidig form företeelser i olika
sammanhang och områden där språket används, och gör då också
jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.